KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Machang - Seorang ibu tunggal dari Kampung Tanah Merah Lama di sini, merayu bantuan orang ramai untuk menguruskan keperluan anak bongsu...



Machang - Seorang ibu tunggal dari Kampung Tanah Merah Lama di sini, merayu bantuan orang ramai untuk menguruskan keperluan anak bongsunya yang terlantar selepas mengalami jangkitan kuman pada otak ketika berusia sembilan bulan.

Siti Zubaidah Mohd Ali, 56, berkata, anaknya, Nur Athirah Najihah Ibrahim, 18, amat memerlukan katil laras rendah memandangkan pada masa ini dia hanya terbaring di atas lantai.

“Dia dilahirkan tidak cukup bulan dan ditempatkan di unit rawatan rapi kanak-kanak Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian selama dua bulan sebelum dibenarkan keluar.

Bagaimanapun dia terkena demam panas selama seminggu,” kata ibu empat anak berusia 18 hingga 34 tahun itu ketika ditemui di rumah sewanya di sini.

Menurutnya, Nur Athirah kemudian disahkan terkena jangkitan kuman menyebabkan sebahagian otak sebelah kiri terpaksa dibuang pada awal 2003.

Menurut wanita itu, ujian terhadap keluarganya bertambah berat selepas dia terpaksa berhenti berniaga sejak dua tahun lepas susulan penyakit kencing manis, darah rendah serta sakit saraf yang dihidapinya dan dia kini bergantung pada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM350 sebulan.

Siti Zubaidah berkata, tiga lagi anaknya turut menghidap penyakit kronik termasuk kanser usus dan buah pinggang.

Orang ramai yang ingin membantu keluarga ini boleh menyalurkan sumbangan menerusi akaun bank berikut atas nama Siti Zubaidah Mohd Ali atau menghubunginya:

017-9645289
Progress:

RM390 raised

Goal: RM3000



blog counter views

Port Dickson - Kehidupan seorang ibu tunggal, Salmah Ismail, 63, hanya bergantung kepada anaknya, Mohd Hafiz Ismail, 34, yang menjadi s...



Port Dickson - Kehidupan seorang ibu tunggal, Salmah Ismail, 63, hanya bergantung kepada anaknya, Mohd Hafiz Ismail, 34, yang menjadi sumber kehidupan keluarga, setelah kematian suaminya.

Tetapi sekarang, keluarga mereka sedang diuji setelah tiang keluarga itu kini ditinggalkan setelah terlibat dalam kemalangan dua minggu lalu.

"Mohd Hafiz menunggang motosikal pada waktu itu dan saya faham bahawa dia terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori berhampiran selekoh di Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Cawangan Port Dickson.

"Akibat kemalangan itu, dia mengalami cedera di bahu kiri dan paha kanan yang patah ke besi sehingga menyebabkan kami kehilangan sumber pendapatan kami," katanya.

Dia ditemui setelah menerima sumbangan Perkhidmatan Amal di rumahnya di Tanjung Agas, Pasir Panjang di Port Dickson.

Katanya, Mohd Hafiz telah bekerja di sebuah restoran di jambatan Tanjung Agas sejak setahun yang lalu.

"Setakat ini saya tidak mendapat bantuan daripada mana-mana pihak tetapi setelah anak saya mengalami kemalangan dan tidak mempunyai pendapatan, beberapa pihak mencadangkan agar kami memohon dari pihak berkuasa

"Sumbangan yang diterima sangat bermakna dan memberi inspirasi kepada kami sebagai keluarga yang putus asa kerana kami tidak tahu kepada siapa kami ingin mengadu," katanya.

Kata pemikir tersohor, Dr Aid Al-Qarni, orang yang pertama mendapat manfaat daripada satu kebaikan ialah orang yang melakukannya.

"Telah begitu banyak Allah memberi, begitu sedikit manusia yang bersyukur tetapi hebatnya Alah tetap terus memberi. Jadi siapalah kita yang memberi sedikit tetapi mengharapkan balasan yang banyak?"

Orang yang ingin memberi sumbangan untuk meringankan beban keluarga ini boleh melalui akaun bank berikut atas nama Salmah Ismail:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Jempol - Air diminum terasa duri, nasi dimakan terasa sekam. "Saya menangis dan mengurung diri di dalam bilik selama dua hari selep...


Jempol - Air diminum terasa duri, nasi dimakan terasa sekam. "Saya menangis dan mengurung diri di dalam bilik selama dua hari selepas disahkan doktor menghidap kanser usus.

"Sudahlah saya orang kurang upaya (OKU) lumpuh separuh badan, tiba-tiba diuji pula dengan penyakit ini," kata Salmiah Zakaria, dari Felda Lui Barat.

Bagaimanapun, Salmiah, 37, yang juga atlet boling padang paralimpik berkata, sokongan daripada ahli keluarga dan sahabat termasuk apabila mengenangkan anak lelaki berusia empat tahun yang perlu diberi perhatian, dia perlu bangkit melawan penyakit berkenaan.

Mengimbau kembali penyakit itu disedari, Salmiah berkata, semuanya bermula pada November tahun lalu apabila mengalami najis berdarah selama seminggu.

Katanya, ahli keluarga menghantarnya ke pelbagai klinik kerajaan dan swasta sebelum pada Januari lalu doktor di Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN) mengesahkan dia menghidap kanser usus.

"Selepas itu bermulalah rawatan kemoterapi dan radioterapi yang perlu saya lalui di Institut Kanser Negara sehingga pembedahan membuang usus dilakukan di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ), Seremban, pada 7 Ogos lalu.

"Selepas pembedahan itu, saya hanya terlantar di atas katil kerana tidak boleh duduk walaupun di atas kerusi roda," katanya ketika ditemui di rumahnya.

Salmiah adalah atlet boling padang mewakili Negeri Sembilan ke Para Sukan Malaysia (Sukma) Perak 2018 dan Sukan Para Asia di Jakarta, Indonesia pada 2018.

Di Sukma Perak, Salmiah menyumbang pingat perak kepada kontinjen Negeri Sembilan menerusi acara perseorangan dan di Jakarta, dia menyumbang satu perak perseorangan dan satu gangsa menerusi acara beregu (double).

Salmiah berkata, dia lumpuh separuh badan ketika berusia 12 tahun selepas diserang demam panas dan mula berkerusi roda selepas itu.

Katanya, ketika ini, dia sudah tidak lagi boleh membuang air besar secara semula jadi berikutan usus sudah dibuang akibat kanser dan memerlukan stoma beg berharga RM550 sebulan.

"Saya tidak lagi boleh makan seperti biasa dan banyak meminum susu khas dengan anggaran perbelanjaan RM250 sebulan.

"Pihak Baitulmal ada memberi bantuan wang tunai RM200 dan barang makanan berjumlah RM50 bagi kategori asnaf sejak saya berusia 13 tahun, Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM400 sebulan manakala Perkeso turut memberi bantuan lampin pakai buang setiap sebulan.

"Suami juga seorang OKU lumpuh separuh badan seperti saya dan turut menghidap kencing manis dan darah tinggi," katanya.

Ketika ini, ibu Salmiah, Salmah Adam, 70, menjaga dan menguruskan dirinya di rumah.
Sehubungan itu, orang ramai yang berhasrat membantu Salmiah boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Salmiah Zakaria:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Kubang Kerian - Seorang pemuda yang menghidap kanser tulang tahap empat meluahkan rasa rindu untuk berjalan selepas bahagian lutut kanan...


Kubang Kerian - Seorang pemuda yang menghidap kanser tulang tahap empat meluahkan rasa rindu untuk berjalan selepas bahagian lutut kanannya semakin membengkak sehingga terpaksa dipotong.

Menerusi perkongsian di laman Facebook, Naim Azly berharap dirinya tabah menghadapi dugaan tersebut selain memohon bantuan bagi meringankan beban kos rawatan dan keperluan.


Dia yang menjalani rawatan kemoterapi di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan memuat naik beberapa posting yang mendapat perhatian warganet bagi mendoakan kesihatannya.

“Ya Allah bagi aku kekuatan untuk menahan kesakitan ni, aku mohon padaMU. Bagi la aku kesihatan macam dulu Ya Allah. Aku rindu nak berjalan macam dulu.

“Hampir lapan bulan tidak berjalan.. Ampunkan dosaku ya Allah. Jika anda ingin bantu sedikit sebanyak bantuan dan doa anda amat saya hargai,” katanya.

Menerusi posting terakhir yang dikongsi, pemuda berusia 20 tahun itu mengucapkan ‘selamat tinggal’ pada kaki kanannya itu yang telah banyak berjasa sebelum menjalani pembedahan.

Bagaimanapun, pemuda yang menetap di Kuala Terengganu itu tidak mengemas kini sebarang perkembangan mengenai dirinya selepas berkongsi posting terakhir berkenaan.

Naim Azly
Progress:

RM0 raised

Goal: RM3000



blog counter views

Shah Alam - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Umurnya baru mencecah setahun dan lapan bulan, namun dugaan yang ditanggung oleh anak ...



Shah Alam - Assalamualaikum dan salam sejahtera. Umurnya baru mencecah setahun dan lapan bulan, namun dugaan yang ditanggung oleh anak kecil ini cukup berat.

Adik Nur Aqilah Adawiyah didiagnosis menghidap tumor di mata kirinya dan terpaksa dikeluarkan kerana risiko merebak ke organ lain.

Kisah adik perempuan comel ini yang sebelum ini mengharapkan bantuan orang ramai untuk meringankan beban rawatan pembedahan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia.

Ayahnya, Muhammad Shazuli Zaini, 31, menghela nafas lega ketika anak keduanya selamat menjalani pembedahan pada Jumaat lalu.

"Sekarang mata masih dijahit. Mungkin dalam dua minggu doktor akan meletakkan 'mata batu' sebentar.

"Saya meminta doa orang ramai agar dapat berdoa agar Adawiyah cepat sembuh dan kembali aktif," katanya yang bekerja sebagai penyelia pembersihan di Shah Alam, Selangor.

Berkongsi mengenai penggalangan dana sebelumnya, bapa kepada dua anak itu terpaksa meminjam wang dari adik-beradiknya untuk menampung kos pembedahan yang perlu disegerakan sebelum memohon bantuan kewangan dengan agensi yang berkaitan.

"Sebenarnya, kita tidak tahu bahawa sinar mata hitamnya adalah barah. Adawiyah tidak menunjukkan perbezaan. Hanya dengan memeriksa mata dengan pakar, kita akan tahu.

"Ketika doktor mengatakan sudah agak terlambat karena mata kirinya terkena dan harus dikeluarkan, kami tenang dengan ketentuan takdir," katanya sambil menangis.

Namun, jauh di sudut hati Muhammad Shazuli berdoa agar anaknya terus sihat dan membesar seperti anak-anak lain walaupun dia hanya bergantung pada sebelah mata.

"Ayah mana yang paling mahukan anaknya sendiri, bukan? Saya akan berusaha sedaya upaya untuk memastikan Adawiyah bahagia dan menyayangi dirinya sendiri.

"Kekurangan itu bukan halangan untuk dia berjaya dan doa kita akan menemaninya sehingga dia berjaya nanti ... Insha Allah," katanya penuh harapan.

Apapun, doakan doa yang baik untuk adik Adawiyah ini agar dia cepat sembuh dan terima kasih atas bantuan semua. Sumbangan boleh disalurkan ke akaun bank berikut milik ayah kandung Adawiyah atas nama Muhammad Shazuli bin Zaini atau hubunginya:

018-2534985
Progress:

RM5000 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Pasir Puteh - Hujan panas permainan hari, senang susah permainan hidup. Dugaan demi dugaan hidup perlu mereka tempuhi dengan kesabaran,...



Pasir Puteh - Hujan panas permainan hari, senang susah permainan hidup. Dugaan demi dugaan hidup perlu mereka tempuhi dengan kesabaran, walaupun perit tapi perlu dilalui. Itulah nasib pasangan dengan tiga anak kecil dari Kampung Jeram Pasu di sini yang ibarat bagai jatuh ditimpa tangga.

Ketua keluarga, Mohd Kairul Lazahak Hashim, 34, hilang penglihatannya setahun yang lalu apabila mata kirinya mengalami kerosakan akibat katarak.

Isterinya, Nur Azipah Mohd Salleh, 34, kehilangan kaki kirinya sejak dua tahun lalu kerana diabetes dan juga didiagnosis menghidap penyakit buah pinggang kronik, paru-paru berair dan tekanan darah tinggi.

Kini mereka berdua bingung memikirkan proses pertumbuhan ketiga-tiga anak mereka yang berusia antara enam hingga dua tahun setelah tidak dapat keluar bekerja untuk menyara keluarga mereka.

Nur Azipah berkata, lebih menyedihkan kerana masalah kewangan dia dan suaminya serta tiga anaknya, Nur Aishah Umairah, 6, Nur Jannah Humaiyah, 4, dan Nur Saffiyya Humairah, 2, terpaksa 'terperap' di sebuah bilik kecil di rumah orang tuanya. .

Katanya, rumah kecil itu dihuni oleh 15 ahli keluarga yang terdiri daripada dua keluarga lain dan juga anak-anak mereka.

"Bilik ini adalah 'syurga' bagi kita. Makan, tidur, minum dan memasak ada di sini. Impian untuk hidup dengan selesa ada tetapi terpaksa ditangguhkan kerana masalah kewangan dan kesihatan kita.

"Sejak kaki saya diamputasi pada akhir 2018, saya hanya dapat meluangkan masa di tempat tidur selain harus melawan penyakit lain," katanya.

Menurutnya, walaupun ada yang mendapat bantuan kerusi roda dan kaki prostetik, fasilitas itu tidak dapat digunakan ketika area di bawah lutut semakin bengkak.

Katanya, setiap kali ingin mendapatkan rawatan, dia menghadapi kesukaran untuk pergi ke hospital kerana masalah penglihatan suaminya semakin teruk.

Nur Azipah berkata, sekarang suaminya menerima rawatan di Hospital Raja Perempuan Zainab II sejak lima hari lalu dan telah menjalani pembedahan katarak semalam.

"Suami saya di hospital ditemani ibu mertuanya kerana saya tidak dapat berbuat demikian walaupun dia sudah tua dan tidak sihat.

"Sebaliknya, saya semakin terkejut apabila pihak hospital meminta saya menyediakan bilik yang selesa dan lengkap dengan semua alat untuk rawatan dialisis, tetapi jumlahnya terlalu besar sekitar RM18,000.

"Dalam keadaan saya sekarang sukar untuk pergi ke hospital dan suami saya juga tidak dapat menolong," katanya.

Orang yang ingin menolong boleh menderma melalui akaun bank berikut atas nama Nur Azipah Mohd Salleh:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM18000



blog counter views

Johor Bahru - "Simpanan semakin berkurang, jadi saya tidak punya pilihan selain menggadaikan rantai ibu saya, semalam, untuk membel...


Johor Bahru - "Simpanan semakin berkurang, jadi saya tidak punya pilihan selain menggadaikan rantai ibu saya, semalam, untuk membeli barang dapur untuk membuat lauk," kata Ahmad Syahrul Fitri Mohamad Ghani, 20.

Ahmad Syahrul Fitri memberikan reaksi itu kerana keperitan hidup yang dilaluinya bersama empat beradik yang lain setelah terpaksa menjaga ibu mereka, Rohani Yusof, 44, yang menderita barah akibat ketumbuhan di kepala.

Rohani adalah seorang ibu tunggal setelah berpisah dengan suaminya akibat perkahwinan keduanya pada tahun 2018.

Menurut Ahmad Syahrul Fitri, dia dan keluarganya belum mendapat bantuan setakat ini dan harus menjalani kehidupan yang penuh kekurangan.

"Kami kini tinggal di rumah setinggan bersama ibu, kakak, kakak ipar dan dua saudara tiri saya yang berumur tujuh hingga 11 tahun.

"Saya dan keluarga belum mendapat bantuan setakat ini dan perlu membayar sewa bulanan sebanyak RM300, termasuk bil air manakala elektrik perlu dibayar secara berasingan," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Menceritakan hidupnya menjaga ibunya, Ahmad Syahrul Fitri berkata, dia yang juga anak keempat dari lima beradik tidak lagi bekerja kerana ingin fokus menjaga ibunya.

"Sejak saya kecil, ibu membesarkan saya dan adik-beradik saya yang lain. Jadi sudah tiba masanya untuk saya menjaganya ketika dia sakit.

"Penyakit itu menyebabkan ibu buta dan gagal melihatnya lagi walaupun setelah menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di bahagian kiri kepala minggu lalu di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru, Johor," katanya, yang tinggal di Kangkar Tebrau.

Ahmad Syahrul Fitri berkata, dia sebelum ini bekerja sebagai pembantu penyediaan makanan di sebuah hotel sebelum berhenti dari pekerjaannya kerana ingin menjaga ibunya.

"Ibu saya bekerja sebagai pengawal keselamatan di asrama tetapi berhenti bekerja kerana masalah kesihatan.

"Sejauh yang saya tahu, dia hanya mengalami tekanan darah tinggi sebelumnya. Ibu saya sering mengadu pening tetapi kesihatannya bertambah buruk setelah mengalami demam yang berlangsung selama tiga hari bulan lalu.

"Pada masa itu, penglihatannya tiba-tiba kabur sebelum dia benar-benar buta. Pada mulanya, saya membawa ibu saya untuk menjalani pemeriksaan di Hospital Sultan Ismail sebelum dirujuk ke HSA. "Doktor kemudian mengesahkan bahawa ibunya menghidap barah pada 26 Julai," katanya.

Menceritakan rutin hariannya, Ahmad Syahrul Fitri berkata, dia dan kakak sulungnya, Ahmad Amirul Iskandar, 24, yang akan memimpin ibu mereka bergerak di sekitar rumah sementara kakak iparnya, Nur Anissa Mohammad Darus, 21, mengambil alih memasak tugas.

"Selain menguruskan ibu, saya dan abang saya perlu memastikan dia mengambil ubat tepat pada waktunya.

"Cuma masalahnya apabila rumah kita hanya mempunyai tandas cangkung dan ia perlu ditukar menjadi tandas tempat duduk kerana keadaan ibu," katanya.

Ahmad Syahrul Fitri mahu mengubah suai rumah itu, tetapi tidak dapat melakukannya kerana kekurangan wang, selain dua beradik yang masih bersekolah.

"Semoga ada pihak yang sudi menolong, sekurang-kurangnya menyumbangkan kerusi roda dan menyediakan dana untuk mengubahsuai tandas untuk keselesaan ibu," katanya.

Orang ramai yang ingin menolong boleh menderma ke akaun bank berikut atas nama Ahmad Syahrul Fitri Mohamad Ghani atau hubungi dia:

011-11310916
Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Ayer Keroh - Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran pasti disertai kemudahan. “Kalau boleh saya nak tukar nyawa saya dengan anak”. Demikian l...



Ayer Keroh - Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran pasti disertai kemudahan. “Kalau boleh saya nak tukar nyawa saya dengan anak”. Demikian luahan hiba seorang bapa, Mohd Yusriah Mohd Yunus, 36, apabila mendapat tahu anak sulungnya menghidap penyakit Kanser Leukimia All Type B.

Katanya, penyakit anaknya, Muhammad Adam Naufal Mohd Yusriah, 5, hanya diketahui kira-kira dua bulan lalu apabila melihat perubahan pada anaknya yang kelihatan tidak bermaya sewaktu bermain, selain wajahnya yang semakin pucat.

“Masa mula-mula kena, dia memang tak pernah mengadu sakit ke apa. Cuma, saya dapat lihat dia jadi cepat penat.

Biasa dia boleh main basikal dua ke tiga pusingan, tetapi kali ini dia hanya bermain satu pusingan dan dah nampak penat. Wajahnya pun pucat.

“Kalau bermain di kampung pun saya tengok dia hanya pandang sahaja. Jadi, dari situ saya dah rasakan dia ada masalah.

“Saya terus bawanya jumpa doktor dan sewaktu nak periksa darah, doktor cucuk, darah itu terus terpancut keluar. Darah dia terlalu cair. Bacaan normal sepatutnya 12, tapi bacaan dia hanya 4.2, 4.3.

“Jadi, doktor tak ada kata putus dan terus suruh kami ke hospital. Jadi, bila sudah buat ujian darah semua doktor beri pengesahan 90 percent anak saya menghidapi Leukimia All Type B,” katanya.

Menurut bapa tiga anak itu, selepas mendengar berita tersebut, hatinya luluh dan hilang arah, namun apabila mengenangkan anaknya, dia dan isteri, Nurhayati Mohd Yusop perlu terus kuat untuk membolehkan anaknya kembali sembuh seperti sedia kala.

Ujarnya, hatinya sedikit lega apabila diberitahu bahawa penyakit tersebut masih di peringkat awal dan doktor memberi jangkaan 90 peratus penyakit itu boleh sembuh melalui rawatan-rawatan yang disediakan.

Bagaimanapun, kos rawatan yang diperlukan untuk tempoh dua tahun ini dianggarkan mencecah RM60,000 melibatkan rawatan kemoterapi, ubat-ubatan dan sebagainya.

Dia yang hanya bekerja sebagai pekerja di sebuah kilang di Batu Berendam dengan pendapatan sekitar RM2,000 sebulan kini mengharapkan sumbangan mereka yang prihatin bagi menampung kos di Pusat Perubatan Universiti Malaya.

“Saya ucapkan terima kasih kepada pihak kilang yang memahami masalah anak saya dan sudi menghulurkan sumbangan untuk meringankan beban kami sekeluarga.

“Begitu juga buat Ketua Menteri, Datuk Haji Sulaiman Md Ali dan kerajaan negeri melalui Bahagian Khidmat Musaadah yang menghulurkan bantuan. Saya betul-betul tak sangka, tak sampai sebulan memohon, saya sudah menerima sumbangan untuk menampung kos rawatan ini,” katanya.

Bagi orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan kepada adik Muhammad Adam Naufal bolehlah menghulurkan sumbangan menerusi akaun atas nama Mohd Yusriah Mohd Yunus (bapa):

Progress:

RM0 raised

Goal: RM40000



blog counter views

Gua Musang - Empat beranak hidup serba kekurangan apabila menjadikan sebuah rumah bangsal menjual pisang goreng di Simpang Jalan Aring ...



Gua Musang - Empat beranak hidup serba kekurangan apabila menjadikan sebuah rumah bangsal menjual pisang goreng di Simpang Jalan Aring di sini sebagai tempat berteduh sejak 22 tahun lalu.

Mek Som Kadir, 56, menggalas tugas sebagai ketua keluarga untuk mencari rezeki bagi menyara keluarga selepas suaminya, Kamaruzaman Mat Janal, 60, jatuh sakit sehingga terpaksa berhenti kerja sejak tahun lalu.

Pasangan itu turut tinggal di dalam bangsal itu bersama dua anak perempuan mereka iaitu Siti Norelyana,17, dan Siti Norelyani,16, yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Chiku di sini.

Menurut Mek Som, rumah bangsal itu boleh roboh menyembah bumi pada bila-bila masa kerana struktur kayunya yang tidak kukuh dan semakin mereput.

Katanya, dia tidak pernah merungut kerana rumah bangsal itu syurga buat diri dan keluarganya selepas tidak mampu untuk memiliki kediaman yang lebih selesa.

“Saya menjual pisang goreng, petai dan buah-buahan tempatan dengan pendapatan RM500 sebulan di dalam rumah ini

“Saya bersyukur apabila dua anak ringan tulang membantu berniaga dan tidak pernah mengeluh dengan keadaan tempat tinggal kami yang serba kekurangan,” katanya.

Menurut Mek Som, suaminya tidak dapat bekerja selepas disahkan menghidap penyakit paru-paru, kencing manis dan tibi.

Jelasnya, setakat ini, suaminya belum mendapat sebarang bantuan termasuk daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sementara itu, Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat daerah, Hizani Ibrahim ketika dihubungi berkata, pihaknya belum menerima permohonan daripada pesakit warga emas terbabit.

Beliau berkata, pihaknya bersedia membantu orang yang memerlukan serta berharap keluarga berkenaan datang ke pejabat JKM daerah bagi membuat permohonan.

Orang ramai yang ingin menyalurkan bantuan boleh salurkan ke akaun bank milik Kamaruzaman Mat Janal (suami) atau menghubungi Mek Som:

017-8021656
Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Kongsi Portal Ini