KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: johor bahru

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label johor bahru. Papar semua catatan

Skudai - “Keseluruhan ada 24 orang tinggal dalam rumah ini. Hidup kami ini serba berkongsi...makan sama-sama, tak makan pun sama-sama,”...



Skudai - “Keseluruhan ada 24 orang tinggal dalam rumah ini. Hidup kami ini serba berkongsi...makan sama-sama, tak makan pun sama-sama,” kata Zaimah Sabnon, 40.

Untuk rekod, 24 individu membabitkan Zaimah dan anak-anaknya, dua adik Zaimah serta anak mereka dan ibunya, Marmiah Tompok tinggal di rumah berkenaan.

Rumah setinggan di di Batu 10, Kampung Laut, Skudai di sini, kelihatan usang malah dinding papannya terkopak selain hanya menggunakan air perigi.

Zaimah yang tinggal di rumah itu sejak dilahirkan berkata, mereka tiga beradik bersama-sama membesarkan kesemua 17 anak daripada tiga keluarga berkenaan yang berusia setahun hingga 19 tahun.

Katanya, pekerjaan dilakukan ketua keluarga masing-masing juga tidak menentu. “Saya bersama suami, Kamal Herul Zaman yang berusia 42 tahun berniaga burger di kawasan berhampiran.

“Adik kedua, Samsuri yang berusia 38 tahun bersama isterinya, Nurrani Jaini yang berumur 31 tahun bekerja sebagai tukang cuci di medan selera.

“Adik bongsu, Supian yang berusia 33 tahun bekerja sebagai pemandu manakala isterinya, Diana Jarfinie Mahamat Parudin, berumur 30 tahun adalah suri rumah,” katanya ditemui.

Menurut Zaimah, ibunya amat menyayangi rumah itu dan mereka sekeluarga akan terus tinggal di situ kerana tidak mampu membayar sewa kediaman lain.

Katanya, bekalan elektrik juga beberapa kali dipotong menyebabkan mereka terpaksa bergelap atau menggunakan lilin.

“Ibu mula tinggal di sini sejak dia berusia setahun lapan bulan. Pada asalnya, ia hanya pondok dan kami menumpang di atas tanah milik warga Singapura.

“Sepanjang hayat kami, kami hanya makan apa yang ada. Seandainya ada beras sahaja dalam rumah itu, kami makan bubur kosong,” katanya.

Menurut Zaimah, pendapatan keluarga jika disatukan juga masih tidak mencukupi. “Kami kerap keputusan belanja berikutan pendapatan tidak mencukupi, anak ramai.

“Jadi kami adik-beradik berkongsi wang untuk membeli apa yang kurang di rumah ini termasuk lampin pakai buang untuk ibu,” katanya.

Menurut Zaimah, ibu mereka turut menghidap kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang bengkak.

Zaimah berkata, ibunya bergantung kepada suntikan insulin untuk kencing manis selai ubatan lain bagi darah tinggi.

“Mak tidak larat untuk ke klinik kerajaan Sri Orkid di sini, jadi doktor akan bagi ubat untuk dua atau tiga bulan.

“Untuk mak, dia sepatutnya berpantang dalam soal pemakanan namun dia tidak sampai hati melihat makanannya berbeza daripada kami,” katanya.

Oleh itu, menurut Zaimah, jika berlaukkan ikan masin, ibunya akan tetap memakannya walaupun dilarang.

Katanya, mereka pernah meminta bantuan jiran atau saudara mara selepas terputus bekalan makanan. “Syukur kerana ramai yang membantu. Anak kami juga tidak cerewet.

“Saya kerap berpesan kepada anak untuk belajar menerima apa adanya selain memaklumkan, jika kita susah, ada lagi insan lain yang lebih susah,” katanya.

Orang ramai yang prihatin boleh menghubungi Zaimah di talian berikut:

010-8250700
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Pasir Gudang - Sepasang suami isteri serta empat anak mereka menyelongkar timbunan sampah di kawasan pembuangan sampah di Bandar Seri A...



Pasir Gudang - Sepasang suami isteri serta empat anak mereka menyelongkar timbunan sampah di kawasan pembuangan sampah di Bandar Seri Alam di sini untuk mencari barang kitar semula yang boleh dijual sebagai sumber rezeki mereka.

Zulkarnain Sabngadi, 28, sambil mengendong anak berusia dua tahun yang menghidap sakit jantung dibantu isterinya, Norazawati Yusof, 33, berusaha mengasingkan sampah yang dikutip.

Mereka mendakwa terpaksa mengharungi rutin harian yang amat perit untuk kelangsungan hidup terutama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana tiada pekerjaan malah mendakwa sebelum ini terpaksa tinggal dalam kanvas di bandar tersebut.

Pasangan tersebut mempunyai empat cahaya mata iaitu pasangan kembar Mohd Daniel Fakih dan Nursyah Malishah masing-masing berusia lapan tahun, Rekal Arif, 5, dan Mohd Adam Firaz, 8, yang menghidap sakit jantung berlubang sejak berusia sebulan.

Mohd Adam Firaz menjalani rawatan setiap bulan di Klinik Kesihatan Masai di sini dan pemeriksaan berkala di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru untuk beberapa bulan.

Zulkarnain yang kini tidak mempunyai pekerjaan memberitahu, mereka mencari barang-barang yang boleh dijual dalam timbunan sampah untuk menampung kehidupan walaupun tahu arahan PKP.

"Apa yang boleh dibuat lagi, saya ada minta kerja sebagai kelindan lori tetapi disebabkan PKP kerja itu ditangguhkan terlebih dahulu. Bagaimana saya boleh duduk di rumah sahaja kalau tidak ada wang untuk menyara keluarga.

"Siapa mahu ambil bekerja dalam keadaan PKP tetapi saya perlu mencari rezeki untuk keluarga, tak kiralah apa pun asalkan halal," katanya di Flat Jalan Tasek 64, Bandar Seri Alam.

Ketika ini katanya, mereka sekeluarga menumpang di rumah ibu mertuanya bersama-sama adik iparnya yang juga orang kurang upaya (OKU) di flat tersebut.

"Sebelum tinggal dalam kanvas kami menyewa RM500 di sebuah rumah dalam kawasan flat ini selama dua bulan sejak Januari lalu tetapi apabila perniagaan yang saya lakukan bersama-sama seorang rakan tidak berhasil, kami tidak mampu membayar sewa tersebut dan dihalau keluar," katanya.

Selepas perniagaan secara kecil-kecilan itu gagal, Zulkarnain bekerja di sebuah kilang sebelum berhenti semasa PKP manakala isterinya tidak dapat bekerja kerana perlu menjaga Mohd Adam Firaz.

Zulkarnain yang berasal dari Felda Ulu Dengar, Kluang berkata, sebelum menyewa di flat berkenaan, mereka tinggal secara percuma di sebuah bilik di Masjid Nurul Hidayah di sini selama setahun.

Pendapatan mereka sekeluarga ketika ini hanya bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat berjumlah RM300, sesiapa yang mahu menghulurkan boleh berhubung dengan menghubungi mereka menerusi talian berikut:

010-5121225
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Johor Bahru - Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itu realiti kehidupan yang dihadapi oleh pemuda Mohd Fakrul Hakim...


Johor Bahru - Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itu realiti kehidupan yang dihadapi oleh pemuda Mohd Fakrul Hakimi Yusoff yang menderita sakit sendi punggung dan memerlukan bantuan orang ramai bagi menampung kos pembedahan yang dianggarkan melebihi RM40,000.

Pemuda berusia 25 tahun itu berkata pembedahan kali kedua itu adalah bagi memasukkan besi di kaki kanannya yang telah reput bagi membolehkan dia untuk bergerak dengan mudah menggunakan kerusi roda.

Dia yang menghidap Cerebral Palsy sejak lahir, kini terlantar sakit sejak menderita sakit sendi punggung pada 2016.

"Sakitnya hanya tuhan sahaja yang tahu. Sejak daripada itu, saya terus tidak dapat berjalan dan tidak dapat bangun langsung serta perlu diangkat untuk ke hospital.

Malahan untuk urus diri sendiri, saya juga tidak mampu," kata anak sulung daripada tiga adik-beradik itu.

Mohd Fakrul Hakimi berkata, dia hanya mengharapkan bantuan ayahnya Yusoff Mohd Noor, 65, yang terpaksa berhenti kerja sebagai buruh untuk membantunya mengurus diri dan membawanya ke hospital untuk menerima rawatan.

Graduan Universiti Sultan Zainal Abidin Terengganu itu juga memberitahu pembedahan pertamanya pada tiga tahun lepas untuk membuang sendi paha yang turut terjejas dan reput tidak menjadikan tahap kesihatannya bertambah baik, malah semakin memburuk.

"Saya harapkan pembedahan kali ini dapat dilakukan kerana saya tidak mahu susahkan abah lagi, doktor beritahu peluang untuk saya bergerak semula ada walaupun tidak dapat berjalan, guna kerusi roda pun dah cukup bagi saya.

"Pada 25 Mac nanti saya akan berjumpa doktor di Hospital Sultanah Aminah untuk menentukan sama ada pembedahan itu akan dilakukan, memandangkan ia dianggarkan menelan kos yang agak tinggi, saya harap ada orang dapat membantu," katanya.

Sementara itu, Yusoff berkata dia hanya mengharapkan bantuan orang ramai untuk membeli barang keperluan semenjak anak sulungnya itu terlantar sakit. Kini, dia hanya menerima RM250 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

"Saya tidak beli susu dan lampin pakai buang kerana mahal, saya tidak mampu, kalau ada orang beri, saya bersyukur. Kalau dia nak buang air pun saya bantu dari atas katil, tadah baldi dan bersihkan di situ," katanya sambil menambah anak kedua dan ketiga baru sahaja habis belajar.

Orang ramai yang ingin membantu meringankan beban Mohd Fakrul Hakimi boleh menghulurkan bantuan terus ke akaun bank milik bapanya Yusoff Mohd Noor seperti berikut:

Mohd Fakrul Hakimi
Progress:

RM0 raised

Goal: RM40000



blog counter views

Johor Bahru - Mohon sumbangan ikhlas buat saudara Muhammad Khairul Syafiq bin Azmi yang sangat memerlukan bantuan bagi kos rawatan kanse...


Johor Bahru - Mohon sumbangan ikhlas buat saudara Muhammad Khairul Syafiq bin Azmi yang sangat memerlukan bantuan bagi kos rawatan kanser darah diffuse large b-cell lymphoma stage 4 di Hospital Sultanah Aminah Johor.

Rawatan yang perlu dijalankan ialah chemotherapy - bahagian otak sahaja (8 cycle) dan stem cell transplant (pemindahan sum sum tulang) + anti cancer. Kalau tak dapat sumbang, minta tolong kongsikan pun boleh, mana tahu terselit juga rezeki buatnya.

Setiap orang pasti pernah sakit, baik orang kaya ataupun orang miskin. Secerdas apapun menjaga kesihatan, pasti sesekali rasa sakit pernah menghampiri kita. Setiap manusia sudah ditakdirkan Allah SWT untuk merasakan sihat dan sakit.

Kerananya, jangan pernah putus asa bila diuji dengan penyakit. Setiap penyakit pasti ada ubatnya. Sebaik-baik orang yang sakit tentu orang yang mampu bersabar dan terus berusaha berdoa dan mengubatinya.

Doa Untuk Orang Sakit

أَذْهِبِ الْبَأْسَ. رَبَّ النَّاسِ. وَاشْفِ أَنْتَ الشَّافِي. لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ. شِفَاءً لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا
Adz hibil ba’tsa robbannaasi Wasyfi Antasysyaafiiy Laa syifaa a illaa syifaa uka Syifaa an laa yughoodiru saqoman.

Ertinya:
Hilangkanlah penyakitnya, wahai Tuhan manusia! Berilah kesembuhan kerana Engkaulah Penyembuh (segala penyakit). Tiada kesembuhan kecuali kesembuhan-Mu, yaitu kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.

Hadith dari Uthman Bin Affan (Doa ini lebih kepada mendoakan diri sendiri ketika sakit)
Dari Utsman bin Abil ‘Ash bahawasanya ia pernah mendatangi Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam sedangkan ketika itu ia sedang sakit yang hampir mematikannya. Lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berkata letakkanlah/usapkanlah tangan kananmu (pada bahagian yang sakit) sebanyak tujuh kali sambil berdoa (berikut):

Doa Orang sakit

بِسْمِ اللهِ بِسْمِ اللهِ بِسْمِ اللهِ أَعُوذُ بِعِزَّةِ الله وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحَاذِرُ
"Bismillahi Bismillahi Bismillahi, A'udzu bi 'izzatillah, Wa Qudrotihi Min Syarri Maa Ajidu Wa Uhaadziru."

Ertinya:
“Bismillah bismillah bismillah, aku berlindung kepada Allah dari kejahatan (sakit) yang aku dapati dan aku khawatirkan.”

Lalu Uthman berdoa dengan doa tersebut dan dihilangkan sakitnya oleh Allah. Ia sentiasa menganjurkan keluarga dan orang-orang untuk sentiasa berdoa dengan doa tersebut (HR. Muslim, Abu Daud dan Ibnu Majah)

Orang ramai yang ingin membantu boleh salurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Siti Nur Syafiqah binti Azmi:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM60000



blog counter views

Johor Bahru - 13 November 2019 Rabu (4.30pm) Akhirnya terungkai segala keputusan sakit dari bulan Julai 2019. Saya izlawati pesakit SLE ...


Johor Bahru - 13 November 2019 Rabu (4.30pm) Akhirnya terungkai segala keputusan sakit dari bulan Julai 2019. Saya izlawati pesakit SLE (Stage 4) yang berumur 18 tahun dan perlukan 2 tahun untuk rawatan.

Walaupun banyak risiko untuk pengambilan ubat yang akan diambil selama 2 tahun ni, ila kena jgk teruskan untuk terus sihat... sihat untuk diri sendiri, keluarga n orang sekeliling... risiko tu no2 punya cita kan? Asalkn boleh baik.. Insya allah.

ALLAH tu dah aturkan jalan cantik untuk ila kot, ALLAH tahu ila kuat sebb tu allah beri hadiah niey pada ila .. semoga ila kuat terima semua dugaan ni... Doakan ila supaya boleh sihat seperti sedia kala selepas ambil rawatan selama 2tahun ni.. dan semoga semua ni hanya sementara.. 

YA ALLAH, terima lah doa hamba mu ini YA ALLAH, berilah kekuatan dan kesihatan untuk aku dapat membantu keluarga aku ini YA ALLAH.. permudahkan lah segala urusan ku YA ALLAH, kau lindungi lah keluarga ku daripada segala bencana mu YA ALLAH.. 

YA ALLAH, semoga IBU AYAH ku terus kuat menghadapi ujian dari mu ini YA ALLAH, dan semoga IBU AYAH sihat selamanya ya ALLAH kau kabulkan lha doa ku dan doa dari org sekeliling ku YA ALLA aminn2 ya rabbalalamin.

Minta Jasa baik kamu semua memberi sedikit sumbangan ke atas diri saya dan keluarga yang sedang memerlukan bantuan dengan adek2 yang berulang alik ke hospital sultan aminah kerana mengalami masalah darah (talasemia) dan seorang lagi OKU dan saya sendiri berulang alik setiap bulan ke hospital sultanah aminah JB ... 

Semoga dengan bantuan semua orang, saya dan keluarga dapat membiayai kos rawatan hospital insya Allah. Bantuan boleh disalurkan ke akaun bank berikut atas nama Nor Izlawati binti Mohd Esa:

Izla
Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Johor Bahru - Seorang ibu tunggal merayu sumbangan orang ramai bagi mencukupkan kos pembedahan anaknya yang menghidap masalah Rheumatic F...


Johor Bahru - Seorang ibu tunggal merayu sumbangan orang ramai bagi mencukupkan kos pembedahan anaknya yang menghidap masalah Rheumatic Fever (kerosakan injap jantung).

Fauziah Abd Hamid, 49, berkata, anaknya Affendi Irfan Roslee, 14, disahkan mengalami masalah kesihatan itu pada 11 September lalu selepas menerima rawatan susulan di Hospital Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru.

Dia kini buntu memikirkan cara untuk mencukupkan kos pembedahan Affendi Irfan yang dianggarkan antara RM35,000 hingga RM50,000.

“Saya dimaklumkan pembedahan perlu dilakukan segera, tetapi saya tidak berani untuk maklumkan satu tarikh yang tetap.

“Sekarang saya kena fikirkan cara untuk cukupkan kos pembedahan kemudian berjumpa semula dengan pihak hospital bagi urusan selanjutnya.

“Alhamdulillah, setakat ini ramai hubungi saya dan memaklumkan kesediaan untuk membantu, semua ini mengharukan kami sekeluarga,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Nombor 73, Jalan Keembong, Kampung Melayu Dua, di sini, semalam.

Wanita ini berkata, ketika berusia 11 tahun Affendi Irfan mengalami deman berpanjangan dan dirawat di Hospital Enche Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) Kluang sebelum dirujuk ke HSA.

Katanya, anak bongsu daripada lima beradik itu kini kerap mengalami sakit sendi dan tulang, mengalami sesak nafas, degupan jantung menjadi laju dan kelihatan lemah.

“Lebih membimbangkan, kerosakan injap jantung ini boleh menyebabkan organ penting itu bengkak dan membahayakan kesihatan anak,” katanya.

Orang ramai ingin membantu boleh menghulurkan bantuan menerusi akaun bank berikut atas nama Fauziah Abdul Hamid seperti berikut:

https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login
Progress:

RM0 raised

Goal: RM50000

Johor Bahru - Enam beradik hilang tempat bergantung selepas ibu mereka, Salina Sulaiman, 35, meninggal dunia akibat kanser rahim Disember...


Johor Bahru - Enam beradik hilang tempat bergantung selepas ibu mereka, Salina Sulaiman, 35, meninggal dunia akibat kanser rahim Disember lalu sementara bapa mereka telah terpisah sebelum ibunya meninggal dunia lagi.

Sejak itu, Noorazlina Abdullah, 17, sebagai anak sulung dan adik lelakinya Muhd Denny Hakimie Emran,16, menggalas tanggungjawab sebagai ketua keluarga termasuk bekerja demi menyara adik-adiknya yang masih kecil.

Sejak kisah mereka tular di media sosial, Noorazlina akui menerima kunjungan dan bantuan daripada pelbagai pihak malah ada juga cadangan dikemukakan untuk menempatkan mereka di rumah anak yatim.

Namun kata Noorazlina, biarpun kehidupan mereka sukar, arwah ibunya telah mengamanahkan kepadanya dan adiknya, Muhd Denny untuk sentiasa bersama menjaga empat lagi adiknya.

"Mak pesan jangan pisah adik beradik. Itu amanah mak pada kami. Saya sayang semua adik-adik saya, saya tak nak dipisah-pisahkan. "Memang ada yang minta nak ambil anak angkat atau hantar rumah anak yatim, tapi saya tak nak berpisah dengan mereka," katanya.

Menurut Noorazlina, ibunya sering sakit pada Mei tahun lalu sebelum mendapat rawatan di Hospital Sultan Ismail pada bulan September.

"Sebelum ini kami tak tahu pun mak sakit. Bulan Mei itu mak dah mula sakit teruk di rumah, bulan September baru mak masuk hospital.

"Bulan Disember mak tinggalkan kami dan sejak itu kami dibantu makcik menyewa di Kampung Tenang sebelum dikenalkan dengan bos (pemilik kedai runcit Z Mart milik Mohd Zamri Maulud, 52) dan tinggal di sini," katanya.

Mohd Zamri mempelawa keenam-enam beradik ini tinggal di rumah kedai miliknya secara percuma sejak dua bulan lalu malah Azlina dan Hakimie dibenarkan bekerja secara sambilan di Z Mart dengan menerima upah kira-kira RM1,000 sebulan.

Noorazlina berkata, lima adiknya adalah Mohamad Denny Hakimie, 16, Puteri Dennish Ismilralldha, 14; Puteri Nur Isfarrizah Zehra, 5; Puteri Nur Isma Balqis, 4, dan Muhd Fateh Ikhwan, 2.

Menurutnya, dia bersyukur kerana kehidupan serba kekurangan mereka mendapat perhatian ramai yang sering mengunjungi keluarga dan menghulurkan sumbangan. Katanya, individu terbabit juga bertanggungjawab mencarikan bilik sewa demi meringankan bebanannya menanggung sewa yang tinggi.

“Saya bersyukur kerana seorang daripada mereka dikenali sebagai Haji Mohd Zamri Maulud sanggup menanggung sewa bilik ini yang terletak di bangunan rumah kedai di Jalan Cempedak, Ulu Tiram bersebelahan dengan stesen bas.

“Sambutan Ramadan atau persiapan Aidilfitri memang benar jauh daripada suasana yang kami tempuhi ini. “Memang sebagai kakak, saya mahu membelikan baju raya untuk adik tetapi di luar kemampuan, malah ketika bersahur atau berbuka, kami hanya makan makanan dibeli dan dikongsi bersama.

“Kami merindui masakan ibu termasuk rendang ayam dan ketupat pada pagi raya, namun kami sedar tidak berpeluang lagi menikmati makanan sedap seperti itu kerana ibu sudah tiada,” katanya.

Noorazlina berkata, dia juga mempunyai impian bagi menyekolahkan semula adiknya yang berusia 14 dan 16 tahun yang terpaksa berhenti mulai awal tahun ini.

“Saya sebelum ini berhenti sekolah ketika di tingkatan dua kerana mahu menjaga ibu yang sakit, namun Allah lebih menyayanginya dan pergi meninggalkan kami semua. Saya berharap adik-adik saya dapat kembali bersekolah dan memiliki masa depan lebih cerah,” katanya.

Sebarang bantuan boleh disalurkan ke akaun bank berikut atas nama Noorazlina Abdullah:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Johor Bahru - Lapan rumah setinggan di Jalan Usaha 2, Kampung Usaha Jaya di sini musnah dalam kebakaran awal pagi tadi. Seramai 16 pen...


Johor Bahru - Lapan rumah setinggan di Jalan Usaha 2, Kampung Usaha Jaya di sini musnah dalam kebakaran awal pagi tadi.

Seramai 16 penghuni rumah terbabit sempat menyelamatkan diri dan tidak mengalami sebarang kecederaan.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Larkin yang juga Komander Operasi, Suhaimi Jamal, berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 2 pagi.

Katanya, sebanyak lapan jentera dan dua Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) membabitkan 41 pegawai dan anggota terbabit dalam operasi berkenaan.

“Operasi membabitkan tiga balai iaitu BBP Larkin, Tebrau dan Skudai selain terdapat agensi bantuan lain yang hadir iaitu polis, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Tenaga Nasional Bhd (TNB).

“Sejurus tiba ke lokasi, pihak bomba mendapati terdapat lapan rumah yang terbabit, empat musnah sepenuhnya, manakala empat lagi hanya terjejas di bahagian dapur,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Suhaimi berkata tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan semua mangsa yang terbabit ditempatkan di Balai Raya Usaha Jaya, Skudai Kiri di sini.

“Punca dan anggaran kerugian masih dalam siasatan pihak bomba, operasi memadam kebakaran tamat sepenuhnya pada jam 4.47 pagi tadi,” katanya.


Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Johor Bahru -  Remaja penghidap Sindrom Edwards yang dilahirkan hanya sebesar botol kicap 16 tahun lalu, kini semakin uzur dengan pelbag...


Johor Bahru -  Remaja penghidap Sindrom Edwards yang dilahirkan hanya sebesar botol kicap 16 tahun lalu, kini semakin uzur dengan pelbagai komplikasi penyakit kronik.

Muhamad Iezad Mohamed Rosli atau dipanggil Ijad juga semakin kehilangan berat badan yang susut kepada sembilan kilogram berbanding 14.5 kg sebelum ini.

Ibunya, Norlanda Sahran, 40, bekas guru sekolah agama, berkata kesihatan anak sulungnya itu terus merosot sejak setahun lalu.

Dia yang menetap di Kampung Parit Shukur, Mukim 7, Parit Raja, Batu Pahat, dekat sini, berkata usus anaknya mengalami kebocoran menyebabkan najis tidak dapat disalurkan ke dalam beg najis di perutnya dengan sempurna.

“Dia sering diserang asma dan nanah kerap terhasil dalam telinga sehingga perlu disedut keluar. Ijad juga semakin kerap sawan dan muntah darah, malah tidak dapat tidur malam.

“Selain itu, Ijad juga kadang-kadang tidak mahu minum air menyebabkan kami memaksanya minum. Tubuhnya semakin cengkung dan mengecut.

“Walaupun semakin uzur, saya dan keluarga tetap tawakal dan berusaha sebaik mungkin untuk merawat Ijad termasuk membawanya ke klinik dan hospital jika komplikasi penyakitnya bertambah buruk,” katanya ketika dihubungi.

Kisah Ijad yang dilahirkan dengan saiz badan sebesar botol kicap dan dijangka hanya mampu hidup selama seminggu selepas dilahirkan, dilaporkan pada 2015.

Dia dilaporkan mengalami pelbagai komplikasi kesihatan termasuk kaki bengkok, berjari empat, tidak mempunyai dubur, tidak mampu bercakap selain sawan, pembesaran terhenti, asma kronik, telinga bernanah dan kerosakan saraf mata.

Sementara itu, Norlanda berkata, beliau sekeluarga juga akan terus memastikan Ijad mendapat rawatan sewajarnya bagi membolehkan dia terus sihat.

“Walaupun kami bukan keluarga senang dan mempunyai tanggungan lain, Ijad adalah amanah Allah yang perlu dijaga sebaiknya seperti adik-beradiknya yang lain, ” katanya.

Orang ramai yang ingin membantu keluarga Ijad serta meredakan bebanan ditanggung mereka boleh menyumbang melalui akaun bank berikut atas nama Norlanda Sahran:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000

Johor Bahru - “Alhamdulillah dengan sumbangan yang diterima setakat ini iaitu RM5,900, Damia sudah boleh memulakan pemeriksaan dan rawata...


Johor Bahru - “Alhamdulillah dengan sumbangan yang diterima setakat ini iaitu RM5,900, Damia sudah boleh memulakan pemeriksaan dan rawatan peringkat awal,” kata suri rumah, Siti Nor Hidayah Zulkepli.

Siti Nor Hidayah, 34, berkata, dia dan suaminya tidak membuang masa atau menangguh rawatan yang sepatutnya diterima Nur Qalesya Damia atau Damia, 8, sebaliknya terus membawanya berjumpa doktor di hospital swasta di Johor Bahru, hari ini.

Menurutnya, keluarganya akan membincangkan berkaitan pembedahan yang disyorkan doktor termasuk prosedur ditetapkan dan Damia diminta untuk bertemu kembali doktor pada Ahad ini bagi rawatan lanjut.

“Doktor memberikan sejenis ubat bagi mengurangkan bengkak lidah Damia dan saya berharap ada perubahan.

“Saya berterima kasih kepada media dan begitu juga kepada semua penderma yang prihatin dengan keadaan Damia. “Hanya tuhan mampu membalas jasa semua penderma yang berhati mulia,” katanya.

Siti Nor Hidayah berkata, pihaknya pasti akan berkongsi perkembangan Damia bersama orang ramai termasuk menerusi media sosial.

“Penderma juga umpama sebahagian daripada ahli keluarga kami kerana mereka prihatin dan ambil berat berkaitan Damia, pasti kami akan berkongsi perkembangannya.

“Kami juga berharap orang ramai akan mendoakan kesembuhan Damia kerana tiada yang lebih istimewa berbanding doa kepada Allah SWT,” katanya.

Media semalam mendedahkan kisah Damia yang hidup menderita apabila lidahnya tersembul keluar kira-kira lima hingga enam sentimeter.

Damia menghadapi kesulitan untuk makan dan bertutur dan terpaksa menggunakan jarinya untuk menolak makanan ke dalam mulut dan tidak mampu mengunyah sebaliknya hanya menelan.

Sebelum ini, Damia pernah menjalani pemeriksaan kesihatan dan rawatan di hospital swasta di Larkin serta dinasihatkan menjalani pembedahan, namun ia terpaksa ditangguh kerana keluarganya tidak mampu menyediakan dana berjumlah RM30,000.

Orang ramai boleh menghulurkan sumbangan bagi menampung rawatan Damia menerusi akaun bank berikut milik ibunya atau menghubungi:

019-7943850
Progress:

RM0 raised

Goal: RM30000

Johor Bahru - Seorang lelaki menghilangkan diri selepas menyerahkan bayi perempuan yang masih bertali pusat dipercayai baru dilahirkan ke...


Johor Bahru - Seorang lelaki menghilangkan diri selepas menyerahkan bayi perempuan yang masih bertali pusat dipercayai baru dilahirkan kepada jemaah surau di Kampung Sri Purnama, Johor Bahru, 13 Januari lalu.

Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Johor Bahru, Normawarni Mahat berkata, kejadian berlaku sebelum solat Maghrib kira-kira jam 7 malam.

Menurutnya, seorang jemaah berusia 57 tahun mendakwa didatangi seorang lelaki bertubuh tinggi dan tegap bersama seorang wanita tidak pasti bangsa dengan menaiki motosikal.

Menurutnya, lelaki berkenaan bertindak menyerahkan bayi perempuan yang dipercayai baru dilahirkan kerana masih bertali pusat selain dibedung kepada jemaah surau. Katanya, difahamkan lelaki berkenaan mendakwa menjumpai bayi itu di sebuah warung berhampiran.

“Lelaki itu yang gagal mendedahkan identitinya meninggalkan surau berkenaan dalam keadaan tergesa-gesa dan tidak menyerahkan sebarang dokumen berkaitan bayi itu. “Ia mengakibatkan jemaah surau tidak sempat bertanya maklumat lanjut berkaitan bayi itu,” katanya.

Normawarni berkata, JKM menerima maklumat berkaitan pengabaian bayi itu menerusi Hospital Sultanah Aminah (HSA) pada 15 Januari lalu.

Menurutnya, sepanjang bayi berkenaan menjalani pemeriksaan kesihatan di hospital, tiada sebarang tuntutan atau lawatan daripada waris.

Katanya, perintah jagaan sementara dikeluarkan mengikut Subseksyen 25(2) Akta Kanak-Kanak 2001 oleh mahkamah pada 27 Januari lalu supaya bayi berkenaan ditempatkan di institusi JKM untuk sementara waktu.

“Kami berusaha mengesan waris kanak-kanak berkenaan untuk penyediaan laporan pelindung sebelum dikemukakan kepada mahkamah.

“Buat sementara waktu, bayi berkenaan dinamakan sebagai Nelydia dan kami berharap waris bayi yang kini berusia 23 hari atau lebih tiga minggu menghubungi Pegawai Pelindung Kanak-Kanak, Zaid Ikhwan Lim di talian 07-2232606,” katanya.

“Kanser saya kini sudah berada pada tahap empat dan apa saja risiko boleh berlaku pada bila-bila masa,” kata pesakit tulang, otot dan tis...


“Kanser saya kini sudah berada pada tahap empat dan apa saja risiko boleh berlaku pada bila-bila masa,” kata pesakit tulang, otot dan tisu atau Maxillary Osteosarcoma tahap empat, Abdul Halim Haron, 43, semalam.

Abdul Halim berkata, dia sentiasa berdoa semoga Allah memberi kekuatan kepada dirinya untuk terus bertahan hingga menemui ubat sesuai bagi rawatan kemoterapi.

Beliau berkata, nasibnya agak malang berbanding pesakit kanser lain memandangkan ubat digunakan ketika rawatan kemoterapi sebanyak 10 kali di sebuah hospital awam di Johor Bahru tidak mampu membantu mematikan sel kansernya, sebaliknya sel itu semakin aktif.

Menurutnya, kanser berkenaan hanya berlaku dua dalam 1,000 individu dan pesakit kebiasaannya akan mengalami kesan pada bahagian kaki dan tangan.

“Sebaliknya saya mengalami pada bahagian wajah terutama mata kanan yang terjejas akibat kanser itu.

“Pada awalnya, saya hanya mengalami masalah kebas pada pipi kanan dan pada Oktober 2017 dan menjalani pembedahan untuk resdung pada Januari 2018.

“Ketika pembedahan itu, doktor menemui ketumbuhan di pipi kanan dan mengambil sampelnya untuk diuji.

“Pada Februari 2018, saya disahkan menghidapi kanser dan menjalani rawatan kemoterapi sejak itu hingga awal Januari tahun ini,” katanya.

Abdul Halim berkata, doktor bagaimanapun menyatakan ubat kemoterapi berkenaan tidak sesuai baginya kerana ia mengaktifkan sel kanser.

Menurutnya, malah ketumbuhan dialaminya semakin membesar hingga ia menutup bola mata, selain mengakibatkan matanya tersembul keluar serta penglihatannya terjejas.

Katanya, doktor memberi pilihan untuk menghantar sampel ketumbuhannya ke Amerika Syarikat untuk diuji supaya dapat menentukan ubat kemoterapi yang paling sesuai digunakan bagi rawatan.

“Saya difahamkan proses ujian di makmal memakan masa sebulan,” katanya.

Bapa kepada enam cahaya mata itu berkata, keluarganya diminta untuk menyediakan dana berjumlah RM18,000 bagi membiayai kos penghantaran sampel ketumbuhan dan ujian di makmal di negara berkenaan.

“Buat masa ini, kami memang tidak dapat menyediakan wang memandangkan kami sekeluarga bergantung kepada pendapatan isteri, Norizan Abdul Nasir, 41, kira-kira RM2,000 hasil menjual kuih-muih dan biskut.

“Malah, semua anak saya termasuk tiga lelaki dan tiga perempuan berusia antara lima hingga 17 tahun bersekolah,” katanya.

Abdul Halim berkata, dia yang juga bekas perunding takaful sebuah syarikat insuran juga berharap mampu menyediakan dana RM18,000 dalam tempoh masa terdekat.

“Saya masih banyak tanggungjawab terutama sebagai ketua keluarga dan saya sentiasa berdoa mampu bertahan bagi menjalani kemoterapi menggunakan ubat sesuai,” katanya.

Orang ramai boleh menyalurkan sumbangan menerusi akaun bank isterinya, Norizan Abdul Nasir:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kongsi Portal Ini