Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: terengganu

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top





Memaparkan catatan dengan label terengganu. Papar semua catatan

Hulu Terengganu - Seorang remaja, Nursyazwana Mohd. Azri, 13, dari Kampung Tok Bintang di sini yang menghidap hydrocephalus atau lebihan ce...




Hulu Terengganu - Seorang remaja, Nursyazwana Mohd. Azri, 13, dari Kampung Tok Bintang di sini yang menghidap hydrocephalus atau lebihan cecair di bahagian otak hanya mampu terlantar sejak dilahirkan.

Penyakit yang dihidapi Nursyazwana itu mengakibatkan kepalanya membesar sekali gus membantutkan tumbesaran.

Menurut ibunya, Wan Nora Wan Nawi, 42, keadaan anak bongsu daripada dua beradik itu tidak ubah seperti anak kecil yang sentiasa perlu pakai lampin pakai buang serta bergantung kepada susu khas.

“Kesihatan saya kerap terganggu sewaku mengandung dan sewaktu usia kandungan cecah tujuh bulan doktor maklumkan ada benjolan atas kepala bayi. Kemungkinan besar juga anak bakal dilahirkan tidak sempurna.

“Saya reda, bersedia dengan sebarang kemungkinan. Anak syurga saya ini dilahirkan secara pembedahan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu seberat 2.2 kilogram dan dia terus berada di sana selama tiga bulan.

“Sepanjang tempoh itu juga saya ulang alik ke Hospital Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan. Anak saya ini menjalani pembedahan pertama bagi membuang cecair seperti nanah dalam kepala ketika saya masih dalam tempoh berpantang,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Tambah Wan Nora, berat anaknya kini sekitar 30 kilogram dan dia tidak dapat bayangkan tentang nasib Nursyazwana nanti sekiranya ditakdirkan dia dijemput Ilahi terlebih dahulu.

Jelasnya, pendapatan suami, Mohd. Azri Yusof, 44, yang bekerja kampung pula tidak menentu dan kos bagi membeli susu khas, lampin pakai buang serta makanan untuk keperluan anak istimewanya itu melebihi RM600 sebulan.

“Bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat seba­nyak RM300 untuk Nursyazwana dan RM500 kepada penjaga ringankan beban.

“Sementara itu, anak sulung saya, Nur Maisarah, 17, masih lagi bersekolah,” jelasnya.

Orang ramai yang ingin hulurkan sumbangan boleh salurkan menerusi akaun bank atas nama Wan Nora Wan Nawi atau hubungi talian berikut:


013-9197322
Progress:

RM100 raised

Goal: RM13000



Kemaman - Seorang warga emas berdepan ujian getir apabila empat daripada lapan orang anaknya diuji dengan penyakit saraf. Ibu tunggal berus...




Kemaman - Seorang warga emas berdepan ujian getir apabila empat daripada lapan orang anaknya diuji dengan penyakit saraf.

Ibu tunggal berusia 62 tahun itu reda dalam menguruskan anak-anaknya Mohd Amerizam, 42, Mohd Marsudi, 36, dan Mohd Aismuddin, 33, yang kesemuanya lumpuh seluruh badan.

Menurut Rosanani Salleh, anak sulungnya Rozanariah Razali, 43, turut ditimpa nasib yang sama selepas berkahwin dan dijaga oleh suami serta anak-anaknya.

Ketika ditemui di kediamannya di Kampung Teluk Kalung, Rosanani berkata dia tidak menyangka akan ditimpa nasib sedemikian memandangkan masing-masing diserang penyakit saraf itu ketika berusia 20-an dan 30-an.

Katanya walaupun harapan untuk anak-anaknya sembuh adalah tipis, namun dia sentiasa berdoa semoga mereka semua sekurang-kurangnya dapat menguruskan diri sendiri.

“Bila adik ni menangis malam-malam memang saya tak boleh tidur. Tak tahu apa puncanya, tapi kadang-kadang dia nak bangun atau duduk jadi kena angkat supaya dia boleh tidur,” katanya.

Tambahnya, sebelum itu arwah suami Rosanani, Razali Othman yang meninggal pada 2009 turut menghidap penyakit saraf semasa berusia 20-an.

Dengan pendapatan hanya sekitar RM1,000 sebagai penjual lemang, ia tidak mencukupi memandangkan pengurusan dan perubatan anak-anaknya memerlukan kos yang tinggi.

Meskipun keempat-empat orang anaknya menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM200 seorang, namun jumlah tersebut tidak mencukupi kerana kos lampin pakai buang dan ubat-ubatan sahaja melebihi RM1,000.

“Setakat hasil jual lemang ni memang tak mencukupi sebab anak-anak pakai dan ubat-ubatannya sangat banyak. Jadi kalau ada yang sudi membantu akan sangat meringankan beban saya,” katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Perpaduan Nasional Negeri, Hanafiah Mat berkata keempat-empat beradik yang lumpuh seluruh badan akibat penyakit saraf itu akan menerima bantuan am negeri sebanyak RM450 sebulan mulai Januari depan.

Dalam pada itu Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) turut menzahirkan keprihatinan dan berhasrat memberikan bantuan sara hidup secara ‘one-off’ antara RM1,000 hingga RM3,000 setahun kepada adik-beradik tersebut.

Bagi mereka yang ingin membantu boleh berbuat demikian dengan menyumbang ke akaun bank berikut atas nama Rosanani Salleh atau menghubunginya di talian:

010-3778843
Progress:

RM60 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Kuala Terengganu - Suratan takdir yang mendatang tiada siapa yang dapat menduga. Kesan sakit kepala yang dialami oleh gadis manis bernam...


Kuala Terengganu - Suratan takdir yang mendatang tiada siapa yang dapat menduga. Kesan sakit kepala yang dialami oleh gadis manis bernama Che Ku Arina Sabrina Encik Ku ​​Asmadi, 20, bukan kepalang. Kepalanya yang berdenyut-denyut setiap masa menyebabkan dirinya lemah sehingga dia kehilangan berat badan secara drastik dalam masa yang singkat.

Keadaan itu juga menyebabkan gadis yang dulunya seorang yang ceria dan periang tiba-tiba tidak mempunyai semangat untuk menyambung pelajaran di UMK dalam jurusan Keusahawanan.

Seperti yang diceritakan oleh ibu tiri gadis itu, Lailawati Abdul Halim, 45, impian Che Ku Arina untuk terus menuntut di menara gading nampaknya tidak tercapai. "Dia masih tidak dapat bangun sendiri kerana terkena strok di bahagian kiri badannya," katanya.

Lailawati berkata, memang dugaan yang dihadapi oleh anak kelahiran Temerloh itu cukup berat. Sakit kepala sebenarnya adalah gejala awal dia menghidap barah medulloblastoma tahap empat yang telah mengganggu saraf tunjang gadis itu.

"Keadaan saraf di matanya membengkak dan sekarang dia tidak dapat bergerak sendiri. Sehingga hari ini, Arina masih menjalani rawatan kemoterapi untuk kitaran kedua di HKL setelah menjalani pembedahan membuang tumor pada 15 Mac," katanya .

Mengenangkan keadaan Che Ku Arina sebelum itu, Lailawati berkata, pada awalnya ahli keluarga menganggap anak kedua dari lapan beradik itu hanya migrain.

"Sebelum ini, dia mengadu sakit kepala tetapi bukan hari-hari sakit. Hanya sejak awal tahun ini, ketika ingin mengambil keputusan STPM, keadaannya sangat berbeza.

"Ketika ditanya, dia mengatakan bahawa dia sakit kepala dan menjadi kurus kerana dia tidak minum air manis, tetapi yang mengejutkan, dia sering mengeluh bahawa matanya kabur dan gelap. Kadang-kadang melihat satu objek menjadi dua," katanya, yang terus membawa Arina ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu setelah anaknya terhuyung-hayang.

Selepas pemeriksaan, Lailawati berkata, keluarganya terkejut apabila pakar tersebut mengesahkan bahawa Che Arina adalah pesakit barah tahap empat. Lailawati mendedahkan bahawa dia juga mempunyai anak sindrom down yang sangat memerlukan perhatiannya.

"Ya, saya menghadapi situasi yang sukar, Arina bergelut dengan barah, suaminya belum pulih dan pada masa yang sama, saya menjaga anak dengan sindrom down.

"Sebenarnya tidak mudah, tapi kami suami isteri menguatkan hati kami. Walaupun dia (suami) tidak sihat, tetapi demi anak, dia sanggup berulang-alik dari Terengganu ke KL untuk mendapatkan rawatan Arina," katanya.

Walaupun Lailawati sendiri menanggung keluarga dengan gaji sebagai penjawat awam yang rendah, tetapi wanita itu tetap menerima nasibnya dengan tabah.

"Saya sangat berharap agar orang ramai yang bermurah hati dapat terus mendoakan kesejahteraan kita sebagai sebuah keluarga," katanya.

"Hanya Allah yang tahu perasaan kami, suami saya ketika itu baru menjalani pembedahan perut. Kami menerima berita sedih dengan berat hati dan segera melakukan yang terbaik untuk Arina termasuk membenarkan pembedahan membuang ketumbuhannya. Jika tidak, Arina berisiko lumpuh, "katanya dengan nada sedih.

Berdasarkan catatan, Che Ku Arina telah berkampung' selama 50 hari untuk menjalani rawatan radioterapi sebanyak 31 kali di HKL. Walaupun begitu, gadis itu masih mempunyai semangat yang kuat untuk terus berjuang.

Oleh itu, kepada orang ramai yang ingin membantu meringankan beban keluarga, boleh menyalurkan bantuan ke akaun bank berikut atas nama Che Ku Arina Sabrina Ku Asmadi:

Progress:

RM30 raised

Goal: RM4000



blog counter views

Kuala Nerus - Jika kita merasakan kesusahan dan mengeluh dalam kehidupan, ada orang lain yang lebih susah dan perit dari kita. "Say...


Kuala Nerus - Jika kita merasakan kesusahan dan mengeluh dalam kehidupan, ada orang lain yang lebih susah dan perit dari kita. "Saya tidak lagi mampu membayar sewa setelah berhenti kerja baru-baru ini kerana ayah saya memberontak dan tidak mahu berpisah dengan saya," kata Mohd Farihan Ab Hammid, 29, yang gigih menjaga ayahnya yang lumpuh di Kampung Gong Pak Jin, di sini.

Katanya, kali ini dia berhenti bekerja enam kali dalam lima tahun sejak menjaga ayahnya, Ab Hammid Mat Hussin, 63, yang terbaring di tempat tidur tujuh tahun lalu.

Baru-baru ini, dia memutuskan untuk berhenti dari pekerjaannya sebagai kontraktor mengutip sampah di dewan bandar kerana ayahnya sering mengamuk kerana enggan pergi dan tidak mahu ditinggalkan di rumah.

“Sebelum ini, saya pernah bekerja sebagai pengawal keselamatan, bekerja di restoran dan mesin pemotong rumput.

Saya berhenti kerana saya harus menjaga ayah saya. Dia tidak mahu orang lain duduk bersamanya kerana dia mahu aku bersamanya dan menjaganya.

"Saya berfikir sehingga ketika saya ingin duduk dalam keadaan seperti ini, apabila berhenti kerja, saya tidak dapat membayar sewa. Isteri saya tidak bekerja," katanya lagi.

Mohd Farihan berkata, sebaliknya, dia mahu memiliki rumah bantuan kerajaan untuk meringankan kos sara hidup.

“Sebelum ini, saya memohon untuk mendapatkan rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin, sayangnya saya tidak mempunyai tanah sendiri untuk membina rumah.

Sekarang saya duduk di sini dengan harga RM300 sebulan. Saya buntu kerana terdapat juga pembayaran sewa tertunggak.

"Jadi, sekarang saya tidak tahu bagaimana mendapatkan rumah dengan kadar bayaran yang rendah untuk menampung ayah, isteri dan anak-anak," kata pemilik cahaya mata, Nur Aleya Qalesya, 4.

Mohd Farihan, yang berasal dari Jerteh, Besut, berkata bahawa dia sering berpindah rumah sehingga dia pernah tinggal di 25 rumah sewa untuk keselesaan ayahnya.

Orang yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Ab. Hammid Mat Hussin atau hubungi Mohd Farihan:

013-4604362
Progress:

RM250 raised

Goal: RM3000



blog counter views

Kuala Terengganu - Seorang ibu tunggal memerlukan bantuan kewangan untuk menampung kos penggantian bateri jantung baru yang dijadualkan...



Kuala Terengganu - Seorang ibu tunggal memerlukan bantuan kewangan untuk menampung kos penggantian bateri jantung baru yang dijadualkan pada 20 September di Institut Jantung Negara.

Norlela Abd Rahman, 57, berkata, keseluruhan kos pembedahan itu berharga RM45,000.

Katanya, RM40,000 dikumpulkan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Terengganu.

"Setakat ini, peruntukan RM40,000 telah diberikan oleh kerajaan. Saya hanya perlu mendapatkan RM5,000 lagi dan sebanyak RM2,000 untuk kos sampingan yang perlu ditanggung semasa proses itu nanti," katanya.

Menurut Norlela, dia telah menggunakan bateri jantung selama lapan tahun kebelakangan ini dan sekarang sudah tiba masanya untuk diganti.

"Ketika saya memasang bateri jantung untuk pertama kalinya, saya juga mendapat bantuan kerajaan. Kali ini saya mesti mendapati sebahagian kecil daripada kos yang ditetapkan.

"Hanya mengeluarkan wang dari simpanan sendiri agak sukar kerana saya tidak bekerja kerana sakit," katanya yang kehilangan suaminya 16 tahun lalu.

Sebelumnya, kisah Norlela dikongsi oleh pengguna media sosial yang menemui ibu tunggal itu di sebuah restoran sambil memegang plakad dana meminta pertolongan untuk menampung kos memasang bateri di hatinya.

Kisah yang dikongsi di laman sosialnya semalam mendapat pelbagai reaksi daripada netizen.

Individu yang ingin menderma boleh menyalurkan bantuan anda ke akaun bank berikut atas nama  Norlela Abd Rahman atau menghubunginya:

010-7019206
Progress:

RM200 raised

Goal: RM7000



blog counter views

Marang - Usianya baru 31 hari namun Abdul Raihan Abdul Rahim sudah menanggung derita akibat kegagalan salah satu buah pinggang dan masal...


Marang - Usianya baru 31 hari namun Abdul Raihan Abdul Rahim sudah menanggung derita akibat kegagalan salah satu buah pinggang dan masalah tulang belakang.

Berikutan keadaan itu, Abdul Raihan memerlukan pemantauan rapi dan tidak dapat menjalani kehidupan normal seperti bayi seusianya.

Bercerita lanjut, bapanya, Abdul Rahim Razak, 26 berkata, anak bongsunya itu dilahirkan pramatang iaitu ketika kandungan isteri, Nurul Suhada Che Mahmud, 25, berusia 33 minggu.

Katanya, keadaan itu menyebabkan dia tidak dapat bekerja sebagai kelindan lori sejak lebih sebulan lalu kerana perlu membantu isteri menjaga anak sulung, Nurul Auni Safiya, 16 bulan dan pada masa sama memantau keadaan Abdul Raihan.

“Ketika kandungan isteri berusia tujuh bulan, doktor ada memaklumkan bayi di dalam perut mengalami masalah pada bahagian pusat.

“Namun, kami tidak dimaklumkan secara terperinci dan apabila Abdul Raihan dilahirkan, keadaannya tidak seperti bayi normal kerana ususnya di luar perut manakala salah satu pinggangnya gagal berfungsi.

“Tipulah kalau katakan tidak sedih lebih-lebih lagi isteri kerana dia yang melahirkan tetapi kami kuatkan hati untuk reda dengan ketentuan ini,” katanya.

Abdul Rahim yang menetap di Kampung Pak Madah, Bukit Payong, Terengganu berkata, setakat ini, Abdul Raihan berada di rumah dan tiada masalah untuk minum susu seperti biasa.

Menurut Abdul Rahim, anaknya itu juga tidak banyak meragam dan kebiasaannya hanya menangis apabila lukanya dicuci setiap dua jam sekali serta lampin pakai buang ditukar mungkin kerana sakit di bahagian berkenaan.

“Doktor meminta saya dan isteri membawa Abdul Raihan menjalani pemeriksaan susulan pada April dan Jun nanti bagi melihat keadaannya.

“Difahamkan, akan ada pembedahan tetapi belum ada tarikh yang muktamad namun saya bersyukur kerana ramai prihatin rakan berkongsi gambar Abdul Raihan di laman sosial.

“Ada yang datang melawat dan menghulurkan sumbangan kepada kami.

“Terima kasih kepada semua yang membantu meringankan beban kami terutama saya kerana buat masa ini tidak dapat bekerja serta terpaksa meminjam duit daripada rakan serta saudara mara untuk menampung perbelanjaan keluarga,” katanya.

Sekalipun tidak pasti kemungkinan yang akan berlaku, Abdul Rahim tetap menaruh harapan untuk melihat Abdul Raihan kembali sihat dan membesar seperti bayi lain.

“Kalau boleh, saya mahu dia (Abdul Raihan) hidup seperti bayi normal, bebas daripada penyakit dan dipanjangkan usia.

“Saya dan isteri juga akan menjaganya serta berikhtiar mencari jalan untuk merawatnya selagi diberi kudrat oleh Allah,” katanya.

Orang ramai yang berhasrat membantu Abdul Rahim boleh salurkan bantuan melalui akaun berikut milik ibunya atas nama Nurul Suhada Che Mahmud atau menghubunginya:

014-8242823
Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Setiu - “Saya tidak sanggup lihat penderitaan anak dan mahu dia segera menjalani pembedahan hati sama ada di China atau India, tetapi me...


Setiu - “Saya tidak sanggup lihat penderitaan anak dan mahu dia segera menjalani pembedahan hati sama ada di China atau India, tetapi memerlukan kos tinggi.”

Begitu kata Zamzuri Ahmad, 38, bapa Muhammad Zhafran Amsyar, 12 bulan yang bukan saja menghidap penyakit hati kronik (Biliary Atresia), tetapi juga angin pasang, jantung berlubang dan masalah hempedu.

Zamzuri berkata, dia memerlukan bantuan kewangan RM250,000 bagi membolehkan mereka membawa anak sulungnya ke China atau India bagi menjalani pembedahan.

Menurutnya, dia membawa anaknya menjalani beberapa rawatan termasuk dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, dan Pusat Perubatan Universiti Malaya.

“Bagaimanapun, cadangan PPUM membawa Amsyar ke hospital di China atau India kerana ada kepakaran khas merawat penyakit itu,” katanya.

Menurutnya, beberapa penyakit dialami mennyebabkan perutnya membuncit, tubuh termasuk mata menjadi kuning dan alat sulit membengkak kerana penyakit angin pasang.

“Sepanjang masa Amsyar merengek sakit dan paling ketara pada bahagian kemaluan yang bengkak.

“Saya pun berasa terseksa apatah lagi Amsyar yang menanggung kesakitan itu.

“Setiap dua bulan, saya dan isteri, Nor Alisa Udin, 23, membawa Amsyar ke PPUM untuk bertemu pakar” katanya yang bekerja kilang di Kampung Saujana, Setiu.

“Pertemuan dengan pakar hati di PPUM bagi menetapkan tarikh pembedahan hati di luar negara.

“Jika RM250,000 itu dapat dikumpul dalam tempoh terdekat, pembedahan itu juga dapat disegerakan,” katanya.

Sementara itu, Nor Alisa berkata, masalahnya turut dirujuk ke Jabatan Kebajikan Masyarakat, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (Maidam) dan Tabung Darul Iman.

Katanya, setakat ini, hanya Maidam yang menyumbangkan RM2,000 iaitu pada tahun lalu.

Orang ramai yang sudi menghulurkan sumbangan boleh salurkan ke akaun bank berikut atas nama Zamzuri Ahmad atau menghubunginya:

011-16816897
Progress:

RM0 raised

Goal: RM50000



blog counter views

Dungun - Doakan untuk Siti Umaimah Bt Saludin berumur 20 tahun (Gen28 MDQ). Sedikit maklumat tentang Umaimah (sumber: Group Whatsapp Gen...


Dungun - Doakan untuk Siti Umaimah Bt Saludin berumur 20 tahun (Gen28 MDQ). Sedikit maklumat tentang Umaimah (sumber: Group Whatsapp Gen28 Banat).

25 Jun 2019 - Umaimah dah masuk hospital. (Tak pasti HSNZ atau Hosp. Dungun). Doktor tak dapat kenal pasti umaimah sakit apa. Puncanya demam dan batuk.

(Mak umaimah cerita dekat kami yg umaimah takde selera makan sebab terlalu banyak program Pasti. Umaimah kerja sebagai cikgu pasti di Dungun)

7 July 2019 - Kami melawat umaimah di HSNZ. Keadaan demam teruk. Ditemani mak dan ayahnya yg mesra melayan kehadiran kami.

Tak pasti lama mana duduk di hospital, sebab dapat berita yg umaimah selalu sangat keluar masuk hospital sejak 25 jun tu.

7 November 2019 - Umaimah operate kepala sebab doktor kata ada cecair dalam kepala. Dan umaimah terpaksa pakai wayar seumur hidup. Operate di HSNZ.

Sekarang dah transfer ke Hospital Dungun dan doktor kata kena stay di hospital selama setahun sebab umaimah terpaksa bergantung dengan ubat.

Semalam, 14 Disember 2019, Mak umaimah meninggal dunia lebih kurang jam 10 malam. Dikhabarkan sakit barah.

Harini 15 Disember 2019, kami melawat pengebumian mak umaimah di rumah tok dia di manir. Umaimah boleh keluar hospital sekejap, untuk memcium maknya buat kali yg terakhir. 

Keadaan umaimah tadi terbaring, pakai pampers, makan dan minum melalui tiub, mata tak nampak apa2.

Mohon sangat2 kepada semua, jangan baca saja2 post ni. Umaimah sendiri pun alumni MDQ. Segala infaq Tuan/Puan amat kami hargai dan kami dahului dengan ucapan yang mulia Jazakumullahu khairan jaza'.

Siapa2 yang berkelapangan dan yang nak berikan bantuan, boleh salurkan terus ke akaun bank berikut atas nama Saludin bin Hamzah (Ayah Umaimah) atau hubunginya:

013-9395653
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Kuala Terengganu - Melalui satu perkongsian di Twitter. Assalamualaikum W.B.T. Kepada sesiapa yang ingin memberi sumbangan ikhlas kepada...


Kuala Terengganu - Melalui satu perkongsian di Twitter. Assalamualaikum W.B.T. Kepada sesiapa yang ingin memberi sumbangan ikhlas kepada mangsa rumah terbakar pada 11.11.2019 baru-baru ini di Kampung Pak Madah, Bukit Payung boleh melalui akaun bank dibawah:

Bank Maybank
No akaun: 163019559737
Nama: Syarifah Nurhafizah Hidayatullah

Bank CIMB
No akaun: 7048896101
Nama: Syarifah Nor Aini Syahirah Binti Saik Abdullah 

Sama-sama kita meringankan beban mereka.

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Kongsi Portal Ini