KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: terengganu

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label terengganu. Papar semua catatan

Kuala Terengganu - Suratan takdir yang mendatang tiada siapa yang dapat menduga. Kesan sakit kepala yang dialami oleh gadis manis bernam...


Kuala Terengganu - Suratan takdir yang mendatang tiada siapa yang dapat menduga. Kesan sakit kepala yang dialami oleh gadis manis bernama Che Ku Arina Sabrina Encik Ku ​​Asmadi, 20, bukan kepalang. Kepalanya yang berdenyut-denyut setiap masa menyebabkan dirinya lemah sehingga dia kehilangan berat badan secara drastik dalam masa yang singkat.

Keadaan itu juga menyebabkan gadis yang dulunya seorang yang ceria dan periang tiba-tiba tidak mempunyai semangat untuk menyambung pelajaran di UMK dalam jurusan Keusahawanan.

Seperti yang diceritakan oleh ibu tiri gadis itu, Lailawati Abdul Halim, 45, impian Che Ku Arina untuk terus menuntut di menara gading nampaknya tidak tercapai. "Dia masih tidak dapat bangun sendiri kerana terkena strok di bahagian kiri badannya," katanya.

Lailawati berkata, memang dugaan yang dihadapi oleh anak kelahiran Temerloh itu cukup berat. Sakit kepala sebenarnya adalah gejala awal dia menghidap barah medulloblastoma tahap empat yang telah mengganggu saraf tunjang gadis itu.

"Keadaan saraf di matanya membengkak dan sekarang dia tidak dapat bergerak sendiri. Sehingga hari ini, Arina masih menjalani rawatan kemoterapi untuk kitaran kedua di HKL setelah menjalani pembedahan membuang tumor pada 15 Mac," katanya .

Mengenangkan keadaan Che Ku Arina sebelum itu, Lailawati berkata, pada awalnya ahli keluarga menganggap anak kedua dari lapan beradik itu hanya migrain.

"Sebelum ini, dia mengadu sakit kepala tetapi bukan hari-hari sakit. Hanya sejak awal tahun ini, ketika ingin mengambil keputusan STPM, keadaannya sangat berbeza.

"Ketika ditanya, dia mengatakan bahawa dia sakit kepala dan menjadi kurus kerana dia tidak minum air manis, tetapi yang mengejutkan, dia sering mengeluh bahawa matanya kabur dan gelap. Kadang-kadang melihat satu objek menjadi dua," katanya, yang terus membawa Arina ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu setelah anaknya terhuyung-hayang.

Selepas pemeriksaan, Lailawati berkata, keluarganya terkejut apabila pakar tersebut mengesahkan bahawa Che Arina adalah pesakit barah tahap empat. Lailawati mendedahkan bahawa dia juga mempunyai anak sindrom down yang sangat memerlukan perhatiannya.

"Ya, saya menghadapi situasi yang sukar, Arina bergelut dengan barah, suaminya belum pulih dan pada masa yang sama, saya menjaga anak dengan sindrom down.

"Sebenarnya tidak mudah, tapi kami suami isteri menguatkan hati kami. Walaupun dia (suami) tidak sihat, tetapi demi anak, dia sanggup berulang-alik dari Terengganu ke KL untuk mendapatkan rawatan Arina," katanya.

Walaupun Lailawati sendiri menanggung keluarga dengan gaji sebagai penjawat awam yang rendah, tetapi wanita itu tetap menerima nasibnya dengan tabah.

"Saya sangat berharap agar orang ramai yang bermurah hati dapat terus mendoakan kesejahteraan kita sebagai sebuah keluarga," katanya.

"Hanya Allah yang tahu perasaan kami, suami saya ketika itu baru menjalani pembedahan perut. Kami menerima berita sedih dengan berat hati dan segera melakukan yang terbaik untuk Arina termasuk membenarkan pembedahan membuang ketumbuhannya. Jika tidak, Arina berisiko lumpuh, "katanya dengan nada sedih.

Berdasarkan catatan, Che Ku Arina telah berkampung' selama 50 hari untuk menjalani rawatan radioterapi sebanyak 31 kali di HKL. Walaupun begitu, gadis itu masih mempunyai semangat yang kuat untuk terus berjuang.

Oleh itu, kepada orang ramai yang ingin membantu meringankan beban keluarga, boleh menyalurkan bantuan ke akaun bank berikut atas nama Che Ku Arina Sabrina Ku Asmadi:

Progress:

RM30 raised

Goal: RM4000



blog counter views

Kuala Nerus - Jika kita merasakan kesusahan dan mengeluh dalam kehidupan, ada orang lain yang lebih susah dan perit dari kita. "Say...


Kuala Nerus - Jika kita merasakan kesusahan dan mengeluh dalam kehidupan, ada orang lain yang lebih susah dan perit dari kita. "Saya tidak lagi mampu membayar sewa setelah berhenti kerja baru-baru ini kerana ayah saya memberontak dan tidak mahu berpisah dengan saya," kata Mohd Farihan Ab Hammid, 29, yang gigih menjaga ayahnya yang lumpuh di Kampung Gong Pak Jin, di sini.

Katanya, kali ini dia berhenti bekerja enam kali dalam lima tahun sejak menjaga ayahnya, Ab Hammid Mat Hussin, 63, yang terbaring di tempat tidur tujuh tahun lalu.

Baru-baru ini, dia memutuskan untuk berhenti dari pekerjaannya sebagai kontraktor mengutip sampah di dewan bandar kerana ayahnya sering mengamuk kerana enggan pergi dan tidak mahu ditinggalkan di rumah.

“Sebelum ini, saya pernah bekerja sebagai pengawal keselamatan, bekerja di restoran dan mesin pemotong rumput.

Saya berhenti kerana saya harus menjaga ayah saya. Dia tidak mahu orang lain duduk bersamanya kerana dia mahu aku bersamanya dan menjaganya.

"Saya berfikir sehingga ketika saya ingin duduk dalam keadaan seperti ini, apabila berhenti kerja, saya tidak dapat membayar sewa. Isteri saya tidak bekerja," katanya lagi.

Mohd Farihan berkata, sebaliknya, dia mahu memiliki rumah bantuan kerajaan untuk meringankan kos sara hidup.

“Sebelum ini, saya memohon untuk mendapatkan rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin, sayangnya saya tidak mempunyai tanah sendiri untuk membina rumah.

Sekarang saya duduk di sini dengan harga RM300 sebulan. Saya buntu kerana terdapat juga pembayaran sewa tertunggak.

"Jadi, sekarang saya tidak tahu bagaimana mendapatkan rumah dengan kadar bayaran yang rendah untuk menampung ayah, isteri dan anak-anak," kata pemilik cahaya mata, Nur Aleya Qalesya, 4.

Mohd Farihan, yang berasal dari Jerteh, Besut, berkata bahawa dia sering berpindah rumah sehingga dia pernah tinggal di 25 rumah sewa untuk keselesaan ayahnya.

Orang yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Ab. Hammid Mat Hussin atau hubungi Mohd Farihan:

013-4604362
Progress:

RM250 raised

Goal: RM3000



blog counter views

Kuala Terengganu - Seorang ibu tunggal memerlukan bantuan kewangan untuk menampung kos penggantian bateri jantung baru yang dijadualkan...



Kuala Terengganu - Seorang ibu tunggal memerlukan bantuan kewangan untuk menampung kos penggantian bateri jantung baru yang dijadualkan pada 20 September di Institut Jantung Negara.

Norlela Abd Rahman, 57, berkata, keseluruhan kos pembedahan itu berharga RM45,000.

Katanya, RM40,000 dikumpulkan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Terengganu.

"Setakat ini, peruntukan RM40,000 telah diberikan oleh kerajaan. Saya hanya perlu mendapatkan RM5,000 lagi dan sebanyak RM2,000 untuk kos sampingan yang perlu ditanggung semasa proses itu nanti," katanya.

Menurut Norlela, dia telah menggunakan bateri jantung selama lapan tahun kebelakangan ini dan sekarang sudah tiba masanya untuk diganti.

"Ketika saya memasang bateri jantung untuk pertama kalinya, saya juga mendapat bantuan kerajaan. Kali ini saya mesti mendapati sebahagian kecil daripada kos yang ditetapkan.

"Hanya mengeluarkan wang dari simpanan sendiri agak sukar kerana saya tidak bekerja kerana sakit," katanya yang kehilangan suaminya 16 tahun lalu.

Sebelumnya, kisah Norlela dikongsi oleh pengguna media sosial yang menemui ibu tunggal itu di sebuah restoran sambil memegang plakad dana meminta pertolongan untuk menampung kos memasang bateri di hatinya.

Kisah yang dikongsi di laman sosialnya semalam mendapat pelbagai reaksi daripada netizen.

Individu yang ingin menderma boleh menyalurkan bantuan anda ke akaun bank berikut atas nama  Norlela Abd Rahman atau menghubunginya:

010-7019206
Progress:

RM200 raised

Goal: RM7000



blog counter views

Marang - Usianya baru 31 hari namun Abdul Raihan Abdul Rahim sudah menanggung derita akibat kegagalan salah satu buah pinggang dan masal...


Marang - Usianya baru 31 hari namun Abdul Raihan Abdul Rahim sudah menanggung derita akibat kegagalan salah satu buah pinggang dan masalah tulang belakang.

Berikutan keadaan itu, Abdul Raihan memerlukan pemantauan rapi dan tidak dapat menjalani kehidupan normal seperti bayi seusianya.

Bercerita lanjut, bapanya, Abdul Rahim Razak, 26 berkata, anak bongsunya itu dilahirkan pramatang iaitu ketika kandungan isteri, Nurul Suhada Che Mahmud, 25, berusia 33 minggu.

Katanya, keadaan itu menyebabkan dia tidak dapat bekerja sebagai kelindan lori sejak lebih sebulan lalu kerana perlu membantu isteri menjaga anak sulung, Nurul Auni Safiya, 16 bulan dan pada masa sama memantau keadaan Abdul Raihan.

“Ketika kandungan isteri berusia tujuh bulan, doktor ada memaklumkan bayi di dalam perut mengalami masalah pada bahagian pusat.

“Namun, kami tidak dimaklumkan secara terperinci dan apabila Abdul Raihan dilahirkan, keadaannya tidak seperti bayi normal kerana ususnya di luar perut manakala salah satu pinggangnya gagal berfungsi.

“Tipulah kalau katakan tidak sedih lebih-lebih lagi isteri kerana dia yang melahirkan tetapi kami kuatkan hati untuk reda dengan ketentuan ini,” katanya.

Abdul Rahim yang menetap di Kampung Pak Madah, Bukit Payong, Terengganu berkata, setakat ini, Abdul Raihan berada di rumah dan tiada masalah untuk minum susu seperti biasa.

Menurut Abdul Rahim, anaknya itu juga tidak banyak meragam dan kebiasaannya hanya menangis apabila lukanya dicuci setiap dua jam sekali serta lampin pakai buang ditukar mungkin kerana sakit di bahagian berkenaan.

“Doktor meminta saya dan isteri membawa Abdul Raihan menjalani pemeriksaan susulan pada April dan Jun nanti bagi melihat keadaannya.

“Difahamkan, akan ada pembedahan tetapi belum ada tarikh yang muktamad namun saya bersyukur kerana ramai prihatin rakan berkongsi gambar Abdul Raihan di laman sosial.

“Ada yang datang melawat dan menghulurkan sumbangan kepada kami.

“Terima kasih kepada semua yang membantu meringankan beban kami terutama saya kerana buat masa ini tidak dapat bekerja serta terpaksa meminjam duit daripada rakan serta saudara mara untuk menampung perbelanjaan keluarga,” katanya.

Sekalipun tidak pasti kemungkinan yang akan berlaku, Abdul Rahim tetap menaruh harapan untuk melihat Abdul Raihan kembali sihat dan membesar seperti bayi lain.

“Kalau boleh, saya mahu dia (Abdul Raihan) hidup seperti bayi normal, bebas daripada penyakit dan dipanjangkan usia.

“Saya dan isteri juga akan menjaganya serta berikhtiar mencari jalan untuk merawatnya selagi diberi kudrat oleh Allah,” katanya.

Orang ramai yang berhasrat membantu Abdul Rahim boleh salurkan bantuan melalui akaun berikut milik ibunya atas nama Nurul Suhada Che Mahmud atau menghubunginya:

014-8242823
Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Setiu - “Saya tidak sanggup lihat penderitaan anak dan mahu dia segera menjalani pembedahan hati sama ada di China atau India, tetapi me...


Setiu - “Saya tidak sanggup lihat penderitaan anak dan mahu dia segera menjalani pembedahan hati sama ada di China atau India, tetapi memerlukan kos tinggi.”

Begitu kata Zamzuri Ahmad, 38, bapa Muhammad Zhafran Amsyar, 12 bulan yang bukan saja menghidap penyakit hati kronik (Biliary Atresia), tetapi juga angin pasang, jantung berlubang dan masalah hempedu.

Zamzuri berkata, dia memerlukan bantuan kewangan RM250,000 bagi membolehkan mereka membawa anak sulungnya ke China atau India bagi menjalani pembedahan.

Menurutnya, dia membawa anaknya menjalani beberapa rawatan termasuk dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, dan Pusat Perubatan Universiti Malaya.

“Bagaimanapun, cadangan PPUM membawa Amsyar ke hospital di China atau India kerana ada kepakaran khas merawat penyakit itu,” katanya.

Menurutnya, beberapa penyakit dialami mennyebabkan perutnya membuncit, tubuh termasuk mata menjadi kuning dan alat sulit membengkak kerana penyakit angin pasang.

“Sepanjang masa Amsyar merengek sakit dan paling ketara pada bahagian kemaluan yang bengkak.

“Saya pun berasa terseksa apatah lagi Amsyar yang menanggung kesakitan itu.

“Setiap dua bulan, saya dan isteri, Nor Alisa Udin, 23, membawa Amsyar ke PPUM untuk bertemu pakar” katanya yang bekerja kilang di Kampung Saujana, Setiu.

“Pertemuan dengan pakar hati di PPUM bagi menetapkan tarikh pembedahan hati di luar negara.

“Jika RM250,000 itu dapat dikumpul dalam tempoh terdekat, pembedahan itu juga dapat disegerakan,” katanya.

Sementara itu, Nor Alisa berkata, masalahnya turut dirujuk ke Jabatan Kebajikan Masyarakat, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu (Maidam) dan Tabung Darul Iman.

Katanya, setakat ini, hanya Maidam yang menyumbangkan RM2,000 iaitu pada tahun lalu.

Orang ramai yang sudi menghulurkan sumbangan boleh salurkan ke akaun bank berikut atas nama Zamzuri Ahmad atau menghubunginya:

011-16816897
Progress:

RM0 raised

Goal: RM50000



blog counter views

Dungun - Doakan untuk Siti Umaimah Bt Saludin berumur 20 tahun (Gen28 MDQ). Sedikit maklumat tentang Umaimah (sumber: Group Whatsapp Gen...


Dungun - Doakan untuk Siti Umaimah Bt Saludin berumur 20 tahun (Gen28 MDQ). Sedikit maklumat tentang Umaimah (sumber: Group Whatsapp Gen28 Banat).

25 Jun 2019 - Umaimah dah masuk hospital. (Tak pasti HSNZ atau Hosp. Dungun). Doktor tak dapat kenal pasti umaimah sakit apa. Puncanya demam dan batuk.

(Mak umaimah cerita dekat kami yg umaimah takde selera makan sebab terlalu banyak program Pasti. Umaimah kerja sebagai cikgu pasti di Dungun)

7 July 2019 - Kami melawat umaimah di HSNZ. Keadaan demam teruk. Ditemani mak dan ayahnya yg mesra melayan kehadiran kami.

Tak pasti lama mana duduk di hospital, sebab dapat berita yg umaimah selalu sangat keluar masuk hospital sejak 25 jun tu.

7 November 2019 - Umaimah operate kepala sebab doktor kata ada cecair dalam kepala. Dan umaimah terpaksa pakai wayar seumur hidup. Operate di HSNZ.

Sekarang dah transfer ke Hospital Dungun dan doktor kata kena stay di hospital selama setahun sebab umaimah terpaksa bergantung dengan ubat.

Semalam, 14 Disember 2019, Mak umaimah meninggal dunia lebih kurang jam 10 malam. Dikhabarkan sakit barah.

Harini 15 Disember 2019, kami melawat pengebumian mak umaimah di rumah tok dia di manir. Umaimah boleh keluar hospital sekejap, untuk memcium maknya buat kali yg terakhir. 

Keadaan umaimah tadi terbaring, pakai pampers, makan dan minum melalui tiub, mata tak nampak apa2.

Mohon sangat2 kepada semua, jangan baca saja2 post ni. Umaimah sendiri pun alumni MDQ. Segala infaq Tuan/Puan amat kami hargai dan kami dahului dengan ucapan yang mulia Jazakumullahu khairan jaza'.

Siapa2 yang berkelapangan dan yang nak berikan bantuan, boleh salurkan terus ke akaun bank berikut atas nama Saludin bin Hamzah (Ayah Umaimah) atau hubunginya:

013-9395653
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Kuala Terengganu - Melalui satu perkongsian di Twitter. Assalamualaikum W.B.T. Kepada sesiapa yang ingin memberi sumbangan ikhlas kepada...


Kuala Terengganu - Melalui satu perkongsian di Twitter. Assalamualaikum W.B.T. Kepada sesiapa yang ingin memberi sumbangan ikhlas kepada mangsa rumah terbakar pada 11.11.2019 baru-baru ini di Kampung Pak Madah, Bukit Payung boleh melalui akaun bank dibawah:

Bank Maybank
No akaun: 163019559737
Nama: Syarifah Nurhafizah Hidayatullah

Bank CIMB
No akaun: 7048896101
Nama: Syarifah Nor Aini Syahirah Binti Saik Abdullah 

Sama-sama kita meringankan beban mereka.

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Kuala Terengganu - Biarpun berlainan agama, ia bukan halangan bagi seorang mualaf, Syahidee Foo Kai Cheng, 52 dari Kampung Bukit Kecil, d...


Kuala Terengganu - Biarpun berlainan agama, ia bukan halangan bagi seorang mualaf, Syahidee Foo Kai Cheng, 52 dari Kampung Bukit Kecil, di sini, untuk terus setia menjaga bapanya yang diserang angin ahmar (strok).

“Sejak kecil hingga dewasa saya tak pernah berpisah dengan dia walaupun dah berkahwin saya tetap tinggal sekali dengan ibu bapa saya,” katanya ketika ditemui di kediamannya, hari ini.

Bapanya, Foo Fong Chor, 92 yang beragama Buddha tidak boleh berjalan dan hanya bergerak dengan bantuan kerusi roda sejak tiga tahun lalu.

“Dia jaga dan membesarkan saya. Sekarang tugas saya untuk jaga dia sehingga akhir hayat. Saya tak akan sekali-kali meninggalkan dia.

Selain menjaga bapanya, Syahidee juga menggalas tanggungjawab menguruskan lima anaknya yang masih bersekolah sejak dia tidak lagi bersama isterinya, lima tahun lalu.

“Dulu saya bekerja, macam-macam kerja saya buat. Tetapi, setelah isteri tiada, saya terpaksa berhenti kerja sebab tidak menang tangan menguruskan semua anak saya. Lagipun, bapa saya tak boleh tinggal seorang diri. Dia perlu dibantu untuk menguruskan diri sendiri.

Lebih merumitkan, kekangan waktu yang dimiliki Syahidee serta tugas besar yang dipikul memaksanya untuk tidak keluar bekerja menyebabkan dia tidak mempunyai punca pendapatan yang tetap.

“Sebab itulah saya tidak bekerja dan tidak mempunyai pendapatan tetap. Sebelum ini saya ada dapat wang bantuan yang diperoleh oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), kini saya agak ‘tawar hati’ untuk mendapatkan wang bantuan daripada Maidam atas faktor birokrasi,” katanya yang telah memeluk Islam sejak 2003.

Kesulitan yang ditanggung Syahidee tidak pernah dikongsi bersama bapa serta ibunya, Chen Yek Yeen yang telah meninggal dunia, tiga bulan lalu.

“Saya jaga ibu saya hingga hujung usia. Sama macam ayah saya, dia ada sakit strok. Dua-dua ada strok dan komplikasi penyakit lain seperti darah tinggi dan penyakit jantung,” katanya.

Empat anak Syahidee iaitu Nur Alyaa Shahida, 16; Muhammad Haikal, 13; Muhammad Daniel Hakim, 11 dan Muhammad Hazi, 7 bersekolah di Sekolah Rendah (SRJKC) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Chung Hwa, di sini.

Sementara itu, seorang lagi anaknya, Nur Nadia Safiya, 6, belajar di sebuah taska berhampiran kediamannya di Flat Bukit Kecil.

Menurutnya, sebanyak RM35 diperuntukkan setiap hari untuk perbelanjaan persekolahan bagi kelima-lima anaknya itu selain keperluan perubatan bapanya.

“Setiap hari saya berfikir mengenai sumber kewangan. Tak pernah tak fikir, saya fikir macam mana saya nak dapatkan sumber kewangan tetapi tidak perlu meninggalkan bapa saya seorang diri di rumah. “Nak harapkan anak-anak saya mereka masih kecil,” katanya.

Kesulitan yang ditanggung Syahidee mendapat perhatian Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) yang berkunjung ke kediamannya untuk menyampaikan sumbangan keperluan pada 24 Julai lalu.

Kuala Nerus - Penderitaan pesakit cilik, Tuan Nur Batrisyia Tuan Nasir yang menghidap penyakit Hydrocephalus atau lebihan cecair dalam ke...


Kuala Nerus - Penderitaan pesakit cilik, Tuan Nur Batrisyia Tuan Nasir yang menghidap penyakit Hydrocephalus atau lebihan cecair dalam kepala sehingga menyebabkan pembesaran abnormal mendapat perhatian Kelab Wartawan Media Terengganu.

“Ibu bapa kanak-kanak ini, Tuan Nasir Tuan Dalam, 35, dan Nor Suriati Dakta @ Mokhtar, 39, berharap ada pihak yang boleh membantu mereka mendapatkan katil khas untuk memudahkan lagi urusan penjagaan seperti ketika waktu mandi.

Semalam, anggota jawatankuasa KAWAT bersama media Terengganu berkunjung ke rumah keluarga kanak-kanak malang itu di Kampung Duyong Wan Su di sini, untuk menyampaikan sumbangan bagi meringankan beban kewangan keluarga tersebut.

Presiden KAWAT, Wan Abdul Rahman Wan Abdul Hayat berkata tugas pengamal media tidak sekadar melaporkan berita, malah berperanan membantu masyarakat yang memerlukan terutama penderitaan Tuan Nur Batrisyia yang baru berusia lima tahun.

“Insya-Allah, KAWAT akan cuba berurusan dengan beberapa pihak yang mempunyai kepakaran untuk mereka cipta katil khas tersebut,” katanya.

Setakat ini, Tuan Nur Batrisyia pernah menerima bantuan daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu berjumlah RM3,000 pada 2017 serta 2018, dan kini menerima bantuan bulanan JKM sebanyak RM350.

Tuan Nasir yang bekerja sebagai buruh dan memperoleh pendapatan RM1,000 sebulan, mengakui jumlah itu ada kalanya tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan mereka sekeluarga.

“Bila pergi buat rawatan fisioterapi, ada juga yang bagi derma kepada Tuan Nur Batrisyia, jadi kami gunakan wang itu untuk membeli barangan keperluannya seperti lampin pakai buang dan susu,” katanya.

Sementara itu, Nor Suriati berkata lilitan kepala Tuan Nur Batrisyia ketika lahir ialah 50cm dan ketika ini membesar kepada 57cm.

“Doktor kata ia tidak akan membesar lagi dan kami perlu mengikut jadual rawatan susulan untuk memastikan kesihatannya sentiasa berada di tahap terbaik,” katanya yang sebelum ini bekerja di sebuah pasar raya sekitar Kuala Terengganu sebelum berhenti bagi memberi tumpuan sepenuhnya kepada Tuan Nur Batrisyia.

Bagi mereka yang mahu membantu keluarga berkenaan, boleh menghubungi Tuan Nasir Tuan Dalam di talian berikut atau menyalurkan bantuan kewangan ke akaun bank miliknya:

011-25640121
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kemaman -  Dalam kegembiraan umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal diraikan beberapa hari lagi, nasib tujuh beranak di Kem...


Kemaman -  Dalam kegembiraan umat Islam menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal diraikan beberapa hari lagi, nasib tujuh beranak di Kemaman, Terengganu pula berbeza apabila satu-satunya rumah yang didiami mereka kini hampir runtuh.

Lebih membimbangkan, Zalifah Seman, 44, dan enam anaknya terpaksa hidup dalam bahaya dan tidak selesa berikutan sebahagian daripada rumah pusaka yang dihuni sejak tiga puluh tahun lalu kini hampir musnah akibat dimakan anak-anai.

Menurut ibu tunggal itu, dia pernah cuba mendapatkan bantuan namun sehingga kini status permohonan tersebut masih tidak diketahui.

"Sudah pernah cuba minta bantuan dahulu. Saya pun tidak tahu sebab (permohonan) itu tidak berjaya. Dahulu kata (permohonan) sudah lulus tetapi selepas pilihan raya (status permohonan tidak diketahui), mungkin sebab kerajaan lain.

"Saya pun tak pasti juga, senyap begitu sahaja. Memang saya tiada duit, cukup-cukup makan sahaja," katanya ketika ditemui pada Sabtu.

Zalifah yang mengambil upah menjahit baju hanya memperoleh pendapatan purata sebanyak RM800 sebulan.

Dengan pendapatan tersebut, dia tidak mampu untuk membaiki rumahnya dan terpaksa menggunakan ruang tamu sebagai 'bilik tidur' dan 'dapur'.

Ini kerana, bahagian rumah lain termasuk bilik tidur tidak lagi boleh digunakan kerana mengalami kerosakan pada bahagian lantai, dinding serta bumbung.

Keadaan tersebut menyebabkan kesemua anak Zalifah yang berusia antara 10 dan 23 tahun terpaksa tidur berhimpit di ruang tamu.

Jelas Zalifah, setiap tahun mereka hanya menyambut lebaran secara ala kadar dan tidak mampu menyediakan kelengkapan hari raya seperti orang lain.

"Sekarang ini belum beli baju raya lagi. Sudah janji dengan dia (anak) untuk beli baju raya. Tunggu pelanggan datang ambil baju tempahan. Bayaran tempahan baju sebelum ini sudah habis buat belanja.

"Ada dapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM200 untuk dua orang anak bagi bantuan persekolahan," katanya.

Bagi meringankan beban keluarga, dua anak perempuan Zalifah turut membantu mencari pendapatan tambahan dengan mengutip tin minuman untuk dijual dan hanya memperoleh bayaran sebanyak RM3.

Justeru itu, Zalifah berharap agar pihak berkaitan dapat meluluskan permohonannya untuk memiliki kediaman yang selasa.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh membuat sumbangan kepada beliau melalui akaun bank atas nama Zalifah Seman atau boleh hubunginya:

017-9204507
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kongsi Portal Ini