Keluarga daif tidak mampu bayar sewa rumah, urus ayah uzur terlantar - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Kuala Nerus - Jika kita merasakan kesusahan dan mengeluh dalam kehidupan, ada orang lain yang lebih susah dan perit dari kita. "Say...

Keluarga daif tidak mampu bayar sewa rumah, urus ayah uzur terlantar


Kuala Nerus - Jika kita merasakan kesusahan dan mengeluh dalam kehidupan, ada orang lain yang lebih susah dan perit dari kita. "Saya tidak lagi mampu membayar sewa setelah berhenti kerja baru-baru ini kerana ayah saya memberontak dan tidak mahu berpisah dengan saya," kata Mohd Farihan Ab Hammid, 29, yang gigih menjaga ayahnya yang lumpuh di Kampung Gong Pak Jin, di sini.

Katanya, kali ini dia berhenti bekerja enam kali dalam lima tahun sejak menjaga ayahnya, Ab Hammid Mat Hussin, 63, yang terbaring di tempat tidur tujuh tahun lalu.

Baru-baru ini, dia memutuskan untuk berhenti dari pekerjaannya sebagai kontraktor mengutip sampah di dewan bandar kerana ayahnya sering mengamuk kerana enggan pergi dan tidak mahu ditinggalkan di rumah.

“Sebelum ini, saya pernah bekerja sebagai pengawal keselamatan, bekerja di restoran dan mesin pemotong rumput.

Saya berhenti kerana saya harus menjaga ayah saya. Dia tidak mahu orang lain duduk bersamanya kerana dia mahu aku bersamanya dan menjaganya.

"Saya berfikir sehingga ketika saya ingin duduk dalam keadaan seperti ini, apabila berhenti kerja, saya tidak dapat membayar sewa. Isteri saya tidak bekerja," katanya lagi.

Mohd Farihan berkata, sebaliknya, dia mahu memiliki rumah bantuan kerajaan untuk meringankan kos sara hidup.

“Sebelum ini, saya memohon untuk mendapatkan rumah di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin, sayangnya saya tidak mempunyai tanah sendiri untuk membina rumah.

Sekarang saya duduk di sini dengan harga RM300 sebulan. Saya buntu kerana terdapat juga pembayaran sewa tertunggak.

"Jadi, sekarang saya tidak tahu bagaimana mendapatkan rumah dengan kadar bayaran yang rendah untuk menampung ayah, isteri dan anak-anak," kata pemilik cahaya mata, Nur Aleya Qalesya, 4.

Mohd Farihan, yang berasal dari Jerteh, Besut, berkata bahawa dia sering berpindah rumah sehingga dia pernah tinggal di 25 rumah sewa untuk keselesaan ayahnya.

Orang yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Ab. Hammid Mat Hussin atau hubungi Mohd Farihan:

013-4604362
Progress:

RM250 raised

Goal: RM3000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini