Bermula dengan sakit kepala, rupanya hidap kanser medulloblastoma tahap 4 - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Kuala Terengganu - Suratan takdir yang mendatang tiada siapa yang dapat menduga. Kesan sakit kepala yang dialami oleh gadis manis bernam...

Bermula dengan sakit kepala, rupanya hidap kanser medulloblastoma tahap 4


Kuala Terengganu - Suratan takdir yang mendatang tiada siapa yang dapat menduga. Kesan sakit kepala yang dialami oleh gadis manis bernama Che Ku Arina Sabrina Encik Ku ​​Asmadi, 20, bukan kepalang. Kepalanya yang berdenyut-denyut setiap masa menyebabkan dirinya lemah sehingga dia kehilangan berat badan secara drastik dalam masa yang singkat.

Keadaan itu juga menyebabkan gadis yang dulunya seorang yang ceria dan periang tiba-tiba tidak mempunyai semangat untuk menyambung pelajaran di UMK dalam jurusan Keusahawanan.

Seperti yang diceritakan oleh ibu tiri gadis itu, Lailawati Abdul Halim, 45, impian Che Ku Arina untuk terus menuntut di menara gading nampaknya tidak tercapai. "Dia masih tidak dapat bangun sendiri kerana terkena strok di bahagian kiri badannya," katanya.

Lailawati berkata, memang dugaan yang dihadapi oleh anak kelahiran Temerloh itu cukup berat. Sakit kepala sebenarnya adalah gejala awal dia menghidap barah medulloblastoma tahap empat yang telah mengganggu saraf tunjang gadis itu.

"Keadaan saraf di matanya membengkak dan sekarang dia tidak dapat bergerak sendiri. Sehingga hari ini, Arina masih menjalani rawatan kemoterapi untuk kitaran kedua di HKL setelah menjalani pembedahan membuang tumor pada 15 Mac," katanya .

Mengenangkan keadaan Che Ku Arina sebelum itu, Lailawati berkata, pada awalnya ahli keluarga menganggap anak kedua dari lapan beradik itu hanya migrain.

"Sebelum ini, dia mengadu sakit kepala tetapi bukan hari-hari sakit. Hanya sejak awal tahun ini, ketika ingin mengambil keputusan STPM, keadaannya sangat berbeza.

"Ketika ditanya, dia mengatakan bahawa dia sakit kepala dan menjadi kurus kerana dia tidak minum air manis, tetapi yang mengejutkan, dia sering mengeluh bahawa matanya kabur dan gelap. Kadang-kadang melihat satu objek menjadi dua," katanya, yang terus membawa Arina ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu setelah anaknya terhuyung-hayang.

Selepas pemeriksaan, Lailawati berkata, keluarganya terkejut apabila pakar tersebut mengesahkan bahawa Che Arina adalah pesakit barah tahap empat. Lailawati mendedahkan bahawa dia juga mempunyai anak sindrom down yang sangat memerlukan perhatiannya.

"Ya, saya menghadapi situasi yang sukar, Arina bergelut dengan barah, suaminya belum pulih dan pada masa yang sama, saya menjaga anak dengan sindrom down.

"Sebenarnya tidak mudah, tapi kami suami isteri menguatkan hati kami. Walaupun dia (suami) tidak sihat, tetapi demi anak, dia sanggup berulang-alik dari Terengganu ke KL untuk mendapatkan rawatan Arina," katanya.

Walaupun Lailawati sendiri menanggung keluarga dengan gaji sebagai penjawat awam yang rendah, tetapi wanita itu tetap menerima nasibnya dengan tabah.

"Saya sangat berharap agar orang ramai yang bermurah hati dapat terus mendoakan kesejahteraan kita sebagai sebuah keluarga," katanya.

"Hanya Allah yang tahu perasaan kami, suami saya ketika itu baru menjalani pembedahan perut. Kami menerima berita sedih dengan berat hati dan segera melakukan yang terbaik untuk Arina termasuk membenarkan pembedahan membuang ketumbuhannya. Jika tidak, Arina berisiko lumpuh, "katanya dengan nada sedih.

Berdasarkan catatan, Che Ku Arina telah berkampung' selama 50 hari untuk menjalani rawatan radioterapi sebanyak 31 kali di HKL. Walaupun begitu, gadis itu masih mempunyai semangat yang kuat untuk terus berjuang.

Oleh itu, kepada orang ramai yang ingin membantu meringankan beban keluarga, boleh menyalurkan bantuan ke akaun bank berikut atas nama Che Ku Arina Sabrina Ku Asmadi:

Progress:

RM30 raised

Goal: RM4000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini