KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: dungun

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label dungun. Papar semua catatan

Dungun - Doakan untuk Siti Umaimah Bt Saludin berumur 20 tahun (Gen28 MDQ). Sedikit maklumat tentang Umaimah (sumber: Group Whatsapp Gen...


Dungun - Doakan untuk Siti Umaimah Bt Saludin berumur 20 tahun (Gen28 MDQ). Sedikit maklumat tentang Umaimah (sumber: Group Whatsapp Gen28 Banat).

25 Jun 2019 - Umaimah dah masuk hospital. (Tak pasti HSNZ atau Hosp. Dungun). Doktor tak dapat kenal pasti umaimah sakit apa. Puncanya demam dan batuk.

(Mak umaimah cerita dekat kami yg umaimah takde selera makan sebab terlalu banyak program Pasti. Umaimah kerja sebagai cikgu pasti di Dungun)

7 July 2019 - Kami melawat umaimah di HSNZ. Keadaan demam teruk. Ditemani mak dan ayahnya yg mesra melayan kehadiran kami.

Tak pasti lama mana duduk di hospital, sebab dapat berita yg umaimah selalu sangat keluar masuk hospital sejak 25 jun tu.

7 November 2019 - Umaimah operate kepala sebab doktor kata ada cecair dalam kepala. Dan umaimah terpaksa pakai wayar seumur hidup. Operate di HSNZ.

Sekarang dah transfer ke Hospital Dungun dan doktor kata kena stay di hospital selama setahun sebab umaimah terpaksa bergantung dengan ubat.

Semalam, 14 Disember 2019, Mak umaimah meninggal dunia lebih kurang jam 10 malam. Dikhabarkan sakit barah.

Harini 15 Disember 2019, kami melawat pengebumian mak umaimah di rumah tok dia di manir. Umaimah boleh keluar hospital sekejap, untuk memcium maknya buat kali yg terakhir. 

Keadaan umaimah tadi terbaring, pakai pampers, makan dan minum melalui tiub, mata tak nampak apa2.

Mohon sangat2 kepada semua, jangan baca saja2 post ni. Umaimah sendiri pun alumni MDQ. Segala infaq Tuan/Puan amat kami hargai dan kami dahului dengan ucapan yang mulia Jazakumullahu khairan jaza'.

Siapa2 yang berkelapangan dan yang nak berikan bantuan, boleh salurkan terus ke akaun bank berikut atas nama Saludin bin Hamzah (Ayah Umaimah) atau hubunginya:

013-9395653
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Dungun - “Saya sangat malu dan sedih selepas dimaklumkan anak makan sisa makanan dari tong sampah di sekolah,” kata mualaf, Mardinah Dabe...


Dungun - “Saya sangat malu dan sedih selepas dimaklumkan anak makan sisa makanan dari tong sampah di sekolah,” kata mualaf, Mardinah Dabe Martin,35, ketika ditemui di rumah sewanya di Perumahan Taman Rakyat Jaya, Dungun.

Dia yang mengakui tidak mempunyai duit untuk perbelanjaan anak-anaknya ketika itu tidak dapat menyembunyikan lagi penderitaan hidup mereka sekeluarga selepas kisah anaknya itu ditularkan.

Menurutnya, dua anaknya, Nur Farah Insyirah, 12 dan Muhammad Farish Irsyad Nor Sukaimi, 10, diberi bantuan Rancangan Makanan Tambahan sejak Januari tahun ini. “Namun mereka mungkin berbuat demikian kerana kelaparan.

“Perasaan saya ketika itu bercampur baur. Ibu mana yang tidak sedih dan sebak apabila melihat keadaan anak selain rasa malu kerana tidak dapat menyediakan keperluan mereka secukupnya sehingga mereka bertindak sedemikian,” kata ibu kepada empat anak.

Madinah berkata, dia tidak dapat melakukan sebarang pekerjaan kerana perlu menjaga dua anaknya yang menghidap penyakit hiperaktif.

"Muhammad Farish Irfaezd, 7 dan Muhammad Farish Irdyad, 6, sangat aktif dan saya tidak boleh meninggalkan mereka untuk bekerja.

“Hanya mereka yang mempunyai anak seperti saya faham betapa sukarnya menjaga mereka,” katanya yang diceraikan suaminya tiga bulan lalu.

Mardinah yang berasal dari Ranau Sabah berkata, dia memeluk agama Islam sebelum berkahwin dengan bekas suaminya kira-kira 14 tahun lalu dan mengikut lelaki itu yang mendapat pekerjaan di Selangor.

“Bagaimanapun, bekas suami bawa kami pulang ke kampungnya di sini awal tahun lalu dan kehidupan saya serta empat anak berubah selepas kami berpisah.

“Saya dipujuk ibu dan rakan-rakan supaya pulang ke kampung namun saya tidak mahu kembali ke agama asal saya kerana saya sayang pada agama Islam,” katanya.

Menurut Madinah, kesempitan hidup menyebabkan dia terpaksa mencatu makanan dan pernah menahan kelaparan supaya anak-anaknya itu tidak kelaparan.

“Sebelum ini, saya malu nak keluar rumah kerana tidak mahu jiran tahu kesusahan hidup namun mereka banyak membantu sejak mengetahui kisah kami.

“Saya tidak mempunyai kenderaan dan tidak pandai memandu, mujurlah ada jiran yang sudi membantu menghantar dan mengambil dua anak yang bersekolah,” katanya.

Tambahnya lagi, dia bukan sahaja tidak boleh bekerja malah tidak dapat mempelajari ilmu agama di pusat pembelajaran yang disediakan agensi kerajaan. “Saya hanya mempelajari ilmu agama hanya melalui YouTube dan buku-buku rujukan.

“Setiap hari, saya menangis mengenangkan kesusahan hidup yang dihadapi namun pelbagai pihak termasuk jiran, NGO seperti Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia dan agensi kerajaan iaitu Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Kebajikan Masyarakat datang membantu sejak kisah kami tersebar.

“Saya berterima kasih kepada semua yang membantu dan hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala jasa baik anda semua, “katanya.

Sementara itu, Pengerusi Kelab Motosikal Freedom Rider, Mohd Sabri Talib berkata, pihaknya terpanggil selepas mengetahui kesusahan hidup keluarga Mardinah.

Katanya, dia juga gembira selepas dua lagi NGO iaitu Pertubuhan Karyawan Terengganu dan Kelab Triton Kemaman turut bersama-sama membantu.

“Hasil gabungan tiga persatuan ini, kami dapat menyumbang pelbagai barangan seperti peti ais, mesin basuh, rak buku, tilam, bantal, selimut, meja belajar, barangan makanan dan sebagainya.

“Saya sedih melihat kekurangan merekadan hari ini Mardinah serta empat anaknya kelihatan sangat gembira selepas menerima pelbagai barangan dan keperluan yang disumbangkan semua pihak, “katanya.

Mana-mana pihak yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Dungun - Kehidupannya tidak seperti insan-insan lain yang mampu hidup dengan selesa, tetapi itu tidak dijadikannya sebagai alasan untuk ...


Dungun - Kehidupannya tidak seperti insan-insan lain yang mampu hidup dengan selesa, tetapi itu tidak dijadikannya sebagai alasan untuk lelaki ini menagih simpati dari orang ramai. Erti susah juga tidak membuatkan pendidikan anak-anaknya terabai. Penyakit kulit yang dihidapinya membuatkan dia tidak diterima bekerja di mana-mana tempat.

Difahamkan, lelaki ini hanya mencari kotak-kotak dan barangan lusuh untuk menampung keperluan hidup. Kisahnya viral di media sosial selepas dikongsikan oleh wanita yang prihatin dengan nasib lelaki ini dan meminta insan-insan yang prihatin sepertinya tampil membantu mereka sekeluarga.

Tadi keluar ke bandar Dungun, Terengganu, ternampak saudara ni berjalan dengan sangat lemah diikuti seorang budak lelaki. Budak tu kelihatan happy je cuma saudara tu memang lemah sangat cara berjalannya.

Bulan lepas dah nampak mereka ni kat kawasan ini. Ingat nak kejar mereka nak bagi sikit duit, tapi duit kat tangan ada RM50 saja nak buat beli sabun kat Watson. So saya pergi shopping dulu dan selepas itu keluar, saya jalan ikut arah mereka berjalan tadi sampai ke 7 Eleven tapi tak jumpa. Takde rezeki nak bantu mereka.

Pusing balik semula ke Watson tempat di mana kereta ditinggalkan. Kami lalu jalan lain, manalah tahu kalau dapat berjumpa dengan mereka lagi, tetapi tetap tak jumpa. Rasa ralat juga tak berhenti awal-awal tadi dan minta mereka tunggu.

Masuk kereta kami nak balik, Alhamdulillah ternampak mereka dekat Happy Home. Saya terus memberhentikan kereta dan bertanya.

Katy: Abang, abang sakit ke?
Saudara: Ya, sakit badang. (kulit)
Katy: Abang minta duit ke?
Saudara: Ya kak, takde orang nak bagi kerja. Tangan semua bengkak-bengkak, kaki pun pecah-pecah. Sakit keturunan kak. Saya kena masa umur 17 tahun.
Katy: Anak ni mak dia ada lagi tak?
Saudara: Ada, kat rumah jaga anak kecil.
Katy: Abang ada berapa orang anak?
Saudara: 4 orang.
Katy: Bila abang nak balik?
Saudara: Bila dapat duit cukup kami balik.
Katy: Adik ni sekolah tak?
Saudara: Sekolah, tak boleh tak sekolah.
Katy: Baguslah bang, kena sekolah. Insha Allah nanti abang doa banyak-banyak semoga Allah sembuhkan abang dan tak bagi kena kat anak-anak. Boleh saya minta izin ambil gambar abang dan anak-anak. Nanti saya bagitahu kawan-kawan saya.
Saudara: Boleh
Katy: Abang ada nombor akaun?
Saudara: Takde, isteri je ada. Tapi tak ingat.

Kalau anda terserempak dengan abang ini, dia tidak meminta-minta. Dia hanya berjalan-jalan dengan anaknya. Jadi, nak kata dia meminta sedekah itu, saya tak pernah nampak.

Saya kongsi kisah ini di sini untuk memohon kawan-kawan yang ternampak mereka dua beranak jalan-jalan kat Sura Gate, berilah sumbangan ikhlas untuk mereka. Bukan abang itu tak nak kerja, kalau dia nak kerja pun siapa yang nak ambil dia kerja dengan keadaan seperti itu?

Marilah kita sedekahkan Al-Fatihah buat abang ini dan keluarga, semoga asbab berkat Al-Fatihah dari anda semoga Allah sembuhkan sakit beliau dan lindungi anak-anaknya dari terkena penyakit yang sama.

Saya tutup muka mereka kerana percaya dari susuk badan mereka anda dah boleh mengenali mereka sekiranya anda ternampak mereka di mana-mana.


Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Dungun - Nasi goreng merupakan menu biasa yang sinonim bagi penduduk di negara ini. Namun, berbeza dengan peniaga di Kampung Seberang Pi...


Dungun - Nasi goreng merupakan menu biasa yang sinonim bagi penduduk di negara ini. Namun, berbeza dengan peniaga di Kampung Seberang Pintasan di Dungun, Terengganu apabila menyajikan kelainan pada menu nasi goreng iaitu Nasi Goreng Sotong Emas.

Menurut pemilik gerai, Mohd Arif Abdullah, 44 tahun, sebelum ini gerai yang diusahakannya kurang mendapat sambutan pelanggan.

Bagaimanapun, selepas pelbagai usaha dan ikhtiar bersama isterinya, Suhana Muhammad, 48 tahun, gerai mereka kini menjadi tumpuan pengunjung hanya untuk menikmati hidangan istimewa Nasi Goreng Sotong Emas.

“Mula-mula saya terfikir nak buat macam mana sebab sebelum ini kita buka dan jual nasi lemak tapi tiada sambutan. Atas nasihat gerai sebelah yang menyarankan hidangan masakan panas, kami pun mencubanya.

“Pada mulanya tidak juga mendapat sambutan apabila hanya nasi goreng biasa. Namun, kami tambah nilai dengan meletakkan sotong hingga menjadi tular,” katanya. Menurut Mohd Arif dia terpaksa mendapatkan bekalan sotong segar sehingga 50 kilogram sehari berbanding sekitar 10 kilogram sebelum ini.

Peniaga cacat penglihatan berhati mulia ini, Mohd Arif Abdullah pernah memulangkan bantuan kepada yang lebih memerlukan. Orang ramai yang ingin menikmati nasi goreng istimewa ini boleh ke gerai:

Kongsi Portal Ini