Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: kuala lumpur

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label kuala lumpur. Papar semua catatan

Kuala Lumpur - "Meriah itu tidak ada, sambutlah seperti biasa." Demikian kata seorang wanita mengenai kehadiran Ramadan dan S...



Kuala Lumpur - "Meriah itu tidak ada, sambutlah seperti biasa." Demikian kata seorang wanita mengenai kehadiran Ramadan dan Syawal tahun ini.

Rosnah Abd Walad, 55, menambah bahawa sambutan itu memberangsangkan kerana dia fokus menguruskan anak bongsunya, Nabil Najmi, 24, menderita Cerebral Palsy sejak lahir.

Namun, kehidupan ibu tiga anak itu semakin tegang apabila suaminya, Zainal Abidin Mohd Said, 56, lumpuh sejak 12 tahun yang lalu.

"Ketika Ramadan tiba, kami berpuasa. Pada mulanya, kami dapat pergi ke bazar Ramadan bersama-sama. Tetapi kerana suami saya lumpuh, saya pergi bersendirian.

"Walaupun raya, tidak ada buat apa-apa, ia tidak seperti sebelumnya. Tetapi saya biasanya membeli pakaian untuk suami dan anak saya.

"Pagi mungkin berkumpul dengan anak-anak. Kami ingin melihat keseronokan memakai banyak warna walaupun hanya t-shirt.

"Raya kan ... rendang ketupat sambal kacang sedikit berbeza. Jika kuih raya harapkan subsidi dari saudara-mara dan rakan-rakan yang memahami," katanya.

Bercakap mengenai perayaan Ramadan tahun ini, Rosnah mengatakan tidak berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya.

Sebenarnya, dia tidak begitu terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah berkuatkuasa sejak 18 Mac.

Dia mengatakan bahawa sukar bagi anak sulungnya yang tinggal secara terpisah untuk berkunjung seperti biasa.

"Tahun ini, tidak begitu berbeza. Cuma tidak akan keluar. Ada PKP yang sama. Biasanya saya keluar dan membelinya.

"Biasanya ketika saya keluar, suami akan melihat anak. Tetapi dia dapat melihat. Dia tidak dapat berbuat apa-apa," katanya.

Sementara itu, Rosnah berkata, siapa yang tidak merasa sedih dengan nasib yang menimpanya? Namun dia melepaskan takdir kepada kehendakNya.

Sebenarnya, kudratnya kadang-kadang tidak berdaya dan hanya boleh mengadu kepada Yang Esa.

"Saya berumur 55 tahun. Kadang kala saya tidak sihat, tetapi masih tetap perlu melakukannya (menjaga anak dan suami).

"Hanya mengadu kepada Tuhan ... air mata kering. Doktor mengatakan bahawa suami saya tidak mempunyai harapan untuk sembuh.

"Tetapi untuk kata-kata semangat saya, untuk mempercayai kuasa Tuhan. Jauh di dalam hati, adalah harapan besar untuk melihatnya pulih" katanya lagi.

Menurut Rosnah, yang tinggal di PPR Bukit Jalil, dia terus hidup dengan wang pencen dan pencen suaminya yang juga pesara polis.

Jelas nenek kepada dua cucu itu, wang pencen bersih yang diterima selepas menolak komitmen lain cukup untuk makan dan minum namun untuk bermewah tidak pernah sama sekali.

“Cuma keadaan terdesak apabila tiba-tiba ada benda penting yang kena beli. Sebelum ini untuk elak komitmen bulanan, saya jual kereta lama suami selepas dia jatuh sakit untuk sambung bayar.

Dia juga menerima bantuan lampin (Baitulmal) sebanyak RM250 sebulan, selain RM350 sebulan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.

"Kadang kala jika ada lebih wang, saya akan membeli makanan tambahan untuk anak-anak dan suami.

"Untuk makanan tambahan itu, mereka kelihatan sedikit ceria. Tetapi lihatlah keadaannya. Saya mempunyai lebih banyak barang untuk dibeli," katanya.

Bagi sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan, mereka boleh menghubungi Rosnah di talian yang tertera.

Sumbangan pula boleh disalurkan kepada akaun bank berikut atas nama bersama Rosnah dan Nabil Najmil:

01110028921
Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000

Kota Bharu - Assalamualaikum semua sahabat-sahabat. Ibarat peribahasa sudah jatuh ditimpa pula tangga, anak kepada sahabat saya Adik Fa...



Kota Bharu - Assalamualaikum semua sahabat-sahabat. Ibarat peribahasa sudah jatuh ditimpa pula tangga, anak kepada sahabat saya Adik Fateh Aqil bin Nazmee adalah seorang pesakit leukimia dan pesakit termuda yang disahkan positif virus covid-19 dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) wabak yang melanda seluruh dunia itu yang sudah masuk fasa kedua di Malaysia.

Saudara Nazmee adalah sahabat sy semasa belajar di SMKA Falahiah Pasir Pekan. Bapa muda kepada 3 orang anak kecil. Sahabat yang sama sama kulu kilir. Fly bersama ke masjid bersama. Dia menetap di Pinggiran Batu Cave, so dekatlah dgn aku dan Dia sentiasa lepak minum bersama.

Bulan 9 tahun lepas, anaknya Fateh Aqil disahkan menghidap leukimia. Dugaan mula melanda. Ujian demi ujian kena hadap. Adik Fateh perlu dirawat segera. Saban hari saban malam memikirkan kesihatan anak. Ye lah, bapa muda, aku pun bapa muda, anak anak kecil jatuh sikit kita dah kenaling. Amek peluk gosok anak yg sakit.

Kemudian adik Fateh ditempatkan di HUSM KUBANG KERIAN utk rawatan lanjut. Dugaan kedua melanda, isterinya terpaksa berhenti kerja krn perlu menjaga anak yang sakit. Ditambah pula perlu menjaga 2 lagi anak kecil yg lain.

Ujian ketiga datang, anak ditahan diwad selama sebulan. Siapa nak jaga 2 lagi anak di rumah? Si ayah mengambil keputusan utk ambil unpaid leave. Dialah yang menjaga anak di hospital selama sebulan. Dialah ayah, dialah emak. Menangis aku terbayangkan keperitan yang dihadapi.

Unpaid leave selama 3 bulan. Tiada sumber pendapatan langsung. Hanya mengharapkan ihsan dari keluarga terdekat. Allahu. Kita yg hilang pendapatan selamat 2 minggu pun dah terasa perit.

Bulan 12 perlu kembali bekerja, ujian menimpa lagi. Rumah di landa banjir. Terpaksa delay lagi sebulan. MasyaAllah. Bulan 1 2020 kembali bertugas. Sistem pejabat pula tak update. Lagi sebulan tiada gaji. 5 bulan tiada punca pendapatan.

Dan apabila kembali bertugas di KL, si ayah terpaksa berulang alik ke Kota Bharu setiap minggu. Hanya demi anak anak. Siapa tak sayang anak? Lagi lagi anak yang sakit dan berjauhan. Aku tinggalkan anak sehari pun dan rindu anak. Balik kerja anak terus berlari datang peluk kita.

Dan kini. Ujian paling getir, anaknya disahkan positif Covid-19. Pesakit termuda di Malaysia. Perasaan bercampur baur. Aku tanya mcm mana boleh terkena? Katanya anaknya antibodi terlalu lemah krn kanser. Debu sedikit dah boleh demam. Jd mungkin selama berulang alik di hospital terkena jangkitan.

Kini adik Fateh Aqil dikuarantin bersama ibunya manakala si ayah menjaga 2 lagi anak di rumah. Mohon dititipkan doa utk adik Fateh Aqil.

Kepada sahabat Falahiah. Marilah kita membantu sahabat kita. Siapa lagi nak bantu kalau bukan kita. Mungkin kali ini giliran kita utk membantu, mungkin dilain masa giliran kita untuk dibantu. Siapa tahu.

Kami Falahians spm batch 2004 kini lancarkan tabung kilat utk adik Fateh Aqil yang memerlukan dana untuk rawatan. Dan juga untuk membantu saudara Nazmee yg kini hilang sumber pendapatan. Tidak dapat menderma tak ape, share tanda sokongan untuk adik Fateh Aqil pun sudah memadai.

Oh yee. Sahabat sy saudara Nazmee amat amat berterima kasih kepada semua rakan rakan, sahabat handai rakan taulan dan seluruh rakyat Malaysia yang berdoa utk kesihatan anaknya.

Bantuan boleh dibuat terus kepada akaun bank berikut atas nama Nazmee Hamid:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Kuala Lumpur - Membesarkan anak-anak bukan semudah yang disangka. Ada dugaan yang sentiasa menanti tidak kira sehebat manapun kita cu...



Kuala Lumpur - Membesarkan anak-anak bukan semudah yang disangka. Ada dugaan yang sentiasa menanti tidak kira sehebat manapun kita cuba untuk mengelaknya.

Setiap ibu bapa pasti akan cuba melakukan yang terbaik buat anak-anaknya walaupun perlu berkorban apa sahaja. 

Situasi ini sedang dilalui oleh Tuan Rafa Azlan yang tabah menjaga anak kecilnya yang disahkan menghidap Biliary Atresia atau penyakit hati kronik sejak berusia dua bulan lagi dan memohon bantuan orang ramai untuk memberikan sumbangan seikhlas hati bagi menampung kos pembedahan anaknya berjumlah RM160 ribu. 

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Tuan Nur Raisha Mikayla Binti Tuan Muhammad Shahrul Azlan telah dilahirkan pada 4 Jun 2019 dan disahkan menghidap Biliary Atresia iaitu penyakit hati kronik/ kegagalan fungsi hati semasa berumur 2 bulan dan telah menjalani pembedahan Kasai pada usia 79 hari untuk membuang hempedu serta menyambung usus kecil kepada hati. 

Selepas pembedahan tersebut, beliau telah dimasukkan ke wad untuk proses pemulihan pada 08/12/19 doktor declare pembendahan Kasai tersebut tidak berjaya dan perlu di hantar ke PPUM pada 06/01/20 untuk proses pemindahan hati dan sekarang dalam proses workup transplant untuk pembedahan tersebut.

Insya Allah, ibu Raisha Mikayla sendiri iaitu Siti Nur Amira Bt Ibrahim akan menjadi penderma hati kepada adik Raisha.

Disebabkan masa tidak banyak untuk pemindahan hati ini, saya Tuan Muhammad Shahrul Azlan Bin Tuan Abdul Rahman ayah kepada anak ini memohon bantuan rakyat Malaysia untuk memberikan sumbangan seikhlas hati untuk membantu mengumpul dana bagi menampung kos pembedahan berjumlah RM160,000 secepat yang mungkin selewatnya awal April 2020. 

Doa daripada anda juga sangat diharapkan supaya pemindahan hati ini berjaya dan Raisha Mikayla sihat seperti kanak-kanak yang lain. Sumbangan boleh diberikan melalui akaun bank berikut atas nama Tuan Muhammad Shahrul Azlan Bin Tuan Abdul Rahman atau hubunginya:

014-3999306
Progress:

RM10000 raised

Goal: RM50000



blog counter views

Kuala Lumpur - Apabila melalui ujian dalam hidup, selain daripada perlunya bersabar, setiap Muslim juga perlu berikhtiar dan berusaha. I...


Kuala Lumpur - Apabila melalui ujian dalam hidup, selain daripada perlunya bersabar, setiap Muslim juga perlu berikhtiar dan berusaha. Itulah yang dihadapi Mohamad Haikal, 25 tahun yang didapati menghidap Refractor Acute Myeloid Leukemia pada September tahun lepas.

Ibu mana yang tidak sedih apabila anak harapan yang berkorban untuk keluarga kini menderita selepas disahkan menghidap kanser darah.

Ibunya Nora Mat Sidi, 50, berkata sebelum ini Haikal melanjutkan pelajaran di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Puncak Alam.

Namun, Haikal telah mengambil keputusan berhenti belajar kerana ingin menggalas tanggungjawab mencari rezeki untuk keluarga.

Nora yang merupakan ibu tunggal memberitahu Haikal mendapat tawaran kerja di sebuah syarikat perkapalan secara kontrak dan selepas 10 bulan bekerja, dia disahkan menghidap kanser darah.

Lebih menyedihkan, selepas didapati menghidap kanser, Haikal tidak lagi layak untuk bekerja.

Malah rawatan kemoterapi yang dilakukannya juga tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda positif.

“Selepas disahkan menghidap kanser serta tidak layak untuk bekerja, Haikal menjalani rawatan kemoterapi sebanyak tiga kali di Hospital Ampang bagaimanapun, rawatan itu tidak menunjukkan tindak balas positif.”

Doktor juga menyarankan Haikal mengambil ubat tambahan yang berharga sangat mahal.

“Justeru, doktor menyarankan anak saya mengambil ubat tambahan iaitu Midosteurin untuk tempoh tiga bulan bersama rawatan kemoterapi kali keempat”

“Ubat berkenaan terlalu mahal iaitu RM186,932 dan sebagai ibu, saya merayu bantuan mana-mana pihak kerana kami tidak mampu membeli ubat berkenaan,” katanya.

Nora yang bekerja sebagai pemandu van sekolah memaklumkan, tahap kesihatan Haikal masih baik dan boleh bertahan sehingga tiga ke empat bulan.

Walau bagaimanapun menurut Nora, jika Haikal lambat mendapat rawatan bersama Midosteurin, kesihatannya akan terus merosot.

“Haikal juga dijangka akan menjalani pemindahan tulang sum sum tetapi masih belum menemui penderma malah adiknya iaitu Mohd Hakimi Iman yang berusia 22 tahun juga tidak sesuai untuk menjadi penderma.

“Bantuan yang saya minta adalah untuk pembelian ubat sahaja manakala kos rawatan lain termasuk kemoterapi akan saya tanggung sendiri,” katanya.

Jika anda mahu membuat sumbangan boleh menyalurkan ke akaun bank berikut atas nama Mohamad Haikal Naim Mohamad Nizam manakala sebarang pertanyaan mengenai Haikal boleh berhubung dengan ibunya:

013-3303347
Progress:

RM0 raised

Goal: RM10000



blog counter views

Kuala Lumpur - Pada mulanya dia akan kerap muntah-muntah apabila diberi minum susu yang turut disertai dengan kahak. Namun disebabkan te...


Kuala Lumpur - Pada mulanya dia akan kerap muntah-muntah apabila diberi minum susu yang turut disertai dengan kahak. Namun disebabkan terlalu risau melihat keadaaan anaknya berterusan begini, suami isteri ini membawa si kecil mereka ke klinik dan doktor memaklumkan ia hanya virus biasa yang berlaku disebabkan kuman tambahan daripada abangnya yang ketika itu batuk dan kerap mencium pipi adiknya.

Sewaktu dilahirkan Atikah adalah seorang bayi yang tampak normal, namun pada 6 Jun yang lalu satu berita diterima, yang begitu pahit untuk ditelan bagi pasangan Anuar Husin dan Kamarul Ain Khosim. Doktor mengesahkan bayi itu menghidap Embryonal Tumor with Multilayered Rosettes tahap 4.

Lantas jawapan itu melegakan hati mereka, namun ia tidak berhenti setakat itu sahaja kerana bayi Atikah masih lagi muntah. Lebih memeranjatkan, selepas muntah mata Atikah kelihatan juling lantas membawa semula anaknya sekali lagi ke klinik disebabkan muntahnya lebih dari 10 kali.

Kemudian, bayi Atikah melalui prosedur CT Scan bagi mengenal pasti penyakitnya. Lalu doktor mengesahkan ada ketumbuhan di otak anaknya yang semakin membesar dan menyekat saluran air di kepala. 

8 Oktober: Atikah menjalani pembedahan kecemasan pada malam tersebut supaya dapat memasukkan shunt untuk keluarkan air dalam kepala supaya senang untuk melakukan pembedahan buang ketumbuhan. 

15 Oktober: Ketumbahan hampir 80% berjaya dibuang dan sampel ketumbuhan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur. Selepas dua hari pembedahan, air dan darah keluar menerusi jahitan sehingga menyebabkan Atikah demam panas sawan. 

Kemudian sekali lagi pada 23 Oktober, doktor melakukan jahitan semula di kawasan tempat bedah bagi mengelak darah dan air keluar. Lebih menyedihkan, selepas tiga minggu sampel pembedahan dihantar ke HKL, doktor mengesahkan bayi Atikah menghidap kanser otak tahap empat. Kanser itu berada dalam otak dan telah merebak ke saraf tunjang. 

Disebabkan ada kanser, maka kes anak mereka dirujuk ke Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Kuala Lumpur dan menjalani rawatan kemoterapi yang terpaksa dilakukan selama empat hari berturut- turut selama 24 jam tanpa henti. 

5 Disember : Atikah sekali lagi perlu menjalani kemoterapi tetapi ditangguhkan kerana terdapat lubang di kepalanya. Anak kecil itu perlu menjalani pembedahan kali keempat terlebih dahulu sebelum sambung kemoterapi.

Dia yang sebelum ini berniaga kuih kini terpaksa sepenuhya menumpu perhatian kepada anak bongsunya itu dan tiga lagi anakya yang masing-masing berumur 3,7 dan 9 tahun. Kini, keluarga kecil ini hanya bergantung kepada gaji suaminya sahaja yang bekerja sebagai polis bantuan di Bandar Utama. 

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menyalurkan sumbangan anda ke akaun ibunya seperti di bawah atas nama Kamarul Ain binti Khosim:

019-2493498
Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Kuala Lumpur - Perbuatan tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan di atas kesusahan orang lain undang padah apabila kegiatan itu dihid...


Kuala Lumpur - Perbuatan tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan di atas kesusahan orang lain undang padah apabila kegiatan itu dihidu orang ramai.

Suspek yang menggunakan gambar anak-anak sakit kronik menyebarkan bantuan derma kononnya untuk merawat anaknya yang sakit.

Orang ramai mula berasa ragu dengan kesahihan informasi apabila nombor akaun yang sama digunakan untuk mengutip derma bagi anak-anak yang berlainan.

Perkongsian pengguna Facebook, Ihs Muadzam Muadzam membuka mata orang ramai apabila dia menyedari nombor akaun dan gambar anak sakit mencurigakan. Mendapat sehingga lebih 11k shares, Ihs Muadzam menyeru netizen supaya tidak lagi terpedaya dengan helah yang digunakan.

Terbaru, media melaporkan seorang penjaga parkir ditahan polis di rumahnya semalam bagi membantu siasatan lanjut berhubung kes ini. Polis menahan penjaga parkir berusia 24 tahun itu selepas menerima maklumat orang awam mengenai akaun bank digunakan untuk tujuan ‘scam’.

Difahamkan, suspek menyerahkan kad ATM miliknya kepada sepasang suami isteri dan dibayar sejumlah wang sebagai upah.

Menurut Timbalan Pengarah Siasatan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Saiful Azly Kamaruddin, pasangan suami isteri tersebut menggunakan akaun suspek untuk mengelakkan perbuatan mereka dikesan. Pasangan ‘scammer’ itu turut menggunakan beberapa lagi akaun suspek yang lain.

Kegiatan itu dipercayai dilakukan secara berkala sejak 2015 sebelum dihentikan dan kembali aktif pada April tahun ini.

Pasangan itu memegang kad ATM (suspek) berkenaan dan dipercayai membayar sejumlah wang sebagai upah.

Buat masa ini, kami masih menjalankan siasatan lanjut menjejaki pasangan suami isteri berkenaan.

Polis juga bekerjasama dengan pengurusan bank bagi menyemak transaksi wang masuk yang diterima pasangan ini hasil sumbangan orang ramai.

Dalam satu kenyataan terdahulu, polis sedang mengesan Muhammad Amirul Iskandar Azhar Affandy beralamat terakhir di PPR Beringin, Jalan Miri Off dan isteri Maizatul Farahanis Mior Mohd Patah beralamat terakhir di PPR Pekan Batu, Batu 5 Jalan Ipoh untuk siasatan lanjut.

Orang ramai yang mempunyai maklumat lanjut dimohon menghubungi Pegawai Penyiasat Inspektor Syarifah Asiah Syed Husin di talian 013-9063634 atau Inspektor Razmil Razak di talian 012-7150785.

blog counter views

Kuala Lumpur - Tiada siapa mahukan hidup dalam kehidupan yang serba kekurangan dan sukar. Tambahan lagi, terpaksa hidup dan membesarkan ...


Kuala Lumpur - Tiada siapa mahukan hidup dalam kehidupan yang serba kekurangan dan sukar. Tambahan lagi, terpaksa hidup dan membesarkan dalam serba tidak mampu pastinya akan meninggalkan rasa serba salah yang kuat dalam diri setiap ibu bapa.

Begitu situasi yang terpaksa dihadapi oleh seorang mualaf yang dikenali sebagai Noor Sarah Sulaiman Kanisan yang berusia 32 tahun. Ibu tunggal ini terpaksa membesarkan anak-anaknya yang masih kecil bersendirian.

Mesra dengan panggilan Sarah, pada perkahwinan yang pertama, dia telah dikurniakan dua orang anak iaitu Nur Arissa Sofea dan Nazim Zafran. Namun malangnya, perkahwinan tersebut hanya bertahan kurang tiga tahun.

Tiada siapa mahukan hidup dalam kehidupan yang serba kekurangan dan sukar. Tambahan lagi, terpaksa hidup dan membesarkan dalam serba tidak mampu pastinya akan meninggalkan rasa serba salah yang kuat dalam diri setiap ibu bapa.

Begitu situasi yang terpaksa dihadapi oleh seorang mualaf yang dikenali sebagai Noor Sarah Sulaiman Kanisan yang berusia 32 tahun. Ibu tunggal ini terpaksa membesarkan anak-anaknya yang masih kecil bersendirian.

Mesra dengan panggilan Sarah, pada perkahwinan yang pertama, dia telah dikurniakan dua orang anak iaitu Nur Arissa Sofea dan Nazim Zafran. Namun malangnya, perkahwinan tersebut hanya bertahan kurang tiga tahun.

Hatinya sekali lagi remuk apabila perkahwinan kedua yang dibina pada tahun 2018, turut berakhir pada Januari lalu. Hasil perkahwinan keduanya itu, dia telah menimang anak ketiga, Naufal Zikri yang kini berusia 7 bulan.

Dia kini hanya mampu menampung kehidupan dan anak-anaknya dengan hanya menjual produk di atas talian. Amat menyedihkan, apabila dia hanya mampu meraih pendapatan antara RM50 hingga RM150 untuk sebulan.

Sebelum ini dia pernah bekerja sebagai pembantu jualan di sebuah kedai perabot. Malangnya, dia terpaksa berhenti kerja kerana kos upah pengasuh anak-anaknya sangat tinggi dan lebih dari kemampuannya.

Jelasnya lagi, kini dia sudah menerima bantuan sebanyak RM300 sebulan daripada Baitulmal dan juga JKM. Amat menyentuh hati, apabila Sarah menyatakan bahawa anak-anaknya tidak pernah meragam walaupun mereka hanya mampu makan nasi tanpa lauk setiap hari.

010-4358080
Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Kuala Lumpur - Meskipun kudung kedua tangan dan kakinya, Zarina Abu Safian tidak menjadikan kekurangannya untuk meraih simpati masyaraka...


Kuala Lumpur - Meskipun kudung kedua tangan dan kakinya, Zarina Abu Safian tidak menjadikan kekurangannya untuk meraih simpati masyarakat sekeliling.

Kesungguhan Zarina juga mendapat pujian warganet yang rata-ratanya mendoakan wanita itu dimurahkan rezeki.

“Saya mula berniaga dengan menjual gula-gula sebelum beralih kepada sandwic dan kuih tepung pelita yang dijual dengan harga RM3.50 serta RM1.

“Namun, sejak tularnya gambar saya di laman sosial, jualan semakin laris dan terima kasih kepada individu yang berkongsi kisah saya itu.

Hanya Allah saja dapat membalasnya,” katanya ketika ditemui di rumahnya, hari ini.

Bukan setakat itu, Zarina juga pernah berdepan detik mencemaskan apabila disamun ketika dalam perjalanan pulang ke rumah pada waktu malam.

“Mujurlah, saya sudah memasukkan wang hasil jualan ke dalam akaun bank sebelum itu.

“Minat melukis ada sejak berusia 12 tahun lagi, manakala kemahiran menyolek baru dipelajari ketika menghadiri bengkel anjuran jurusolek terkenal.

Sesiapa yang ingin order kuih tepung pelita dan sandwic atau ingin menggunakan khidmat solekan boleh hubungi Zarina di talian berikut:

017-5519108
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Kuala Lumpur - Insaf Malaysia merayu orang ramai khususnya badan korporat menghulurkan sumbangan untuk penambahan ambulans bagi NGO itu....


Kuala Lumpur - Insaf Malaysia merayu orang ramai khususnya badan korporat menghulurkan sumbangan untuk penambahan ambulans bagi NGO itu.

Presiden yang juga pengasas Insaf Malaysia, Ishak Abdul Kadir berkata, ketika ini pihaknya memiliki dua ambulans dan menjalankan perkhidmatan membantu orang susah secara percuma di sekitar Lembah Klang.

Beliau berkata, pihaknya mensasarkan sekurang-kurang pertambahan 11 ambulans selari dengan jumlah kawasan parlimen di Kuala Lumpur sebelum meluaskan ke negeri lain.

“Perkhidmatan ambulans kami lebih kepada mereka yang tidak mampu dari segi kewangan dan bukannya kes kecemasan seperti kemalangan.

“Data mengenai orang susah termasuk warga emas dan OKU kami dapatkan daripada bahagian sosial hospital sebelum pesakit disasarkan diberikan bantuan.

“Selain lebih mengutamakan operasi sekitar Lembah Klang, kami pernah memberi khidmat menghantar pesakit kanser dari Hospital Kuala Lumpur ke Gambang, Pahang selain pesakit dari Meru, Klang ke Mersing, Johor tanpa mengenakan sebarang bayaran,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis perasmian Pejabat Operasi Ambulans Insaf Malaysia di Kuala Lumpur, hari ini.

Ia dirasmikan Pengarah Eksekutif Pengurusan DBKL, Datuk Mustafa Mohd Nor.

Turut diadakan majlis menandatangani MoU antara Insaf Malaysia diwakili Ishak dan syarikat farmasi Alpro Foundation diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ostwin Paw Yen Thng.

Ishak berkata, selain 400 sukarelawan Insaf Malaysia aktif sejak 10 tahun lalu, mereka mempunyai empat paramedik bertugas untuk dua ambulans.

Beliau berkata, paramedik itu adalah lepasan kedoktoran yang sanggup berkhidmat dengan mereka pada bayaran agak sederhana.

“Kami sedang mengenal pasti lepasan kedoktoran masih menganggur untuk menjalankan khidmat di Insaf Malaysia.

“Mengenai perasmian Pejabat Operasi Ambulans Insaf Malaysia hari ini, saya amat berterima kasih kepada DBKL sebab memberikan sewa tapak dengan kadar amat murah selain penyumbang membangunkan kawasan ini sejak Mei lalu.

“Pejabat operasi ini dilengkapi surau, bilik doktor dan sukarelawan serta kawasan ambulans amal yang kami laksanakan untuk masyarakat,” katanya.

Beliau berkata, selain menyediakan khidmat perubatan, Insaf Malaysia mempunyai perkhidmatan kepada memerlukan dari segi perlindungan, makanan, air bersih, kebajikan dan pendidikan.

Mereka yang memerlukan bantuan Ambulans Insaf Malaysia boleh hubungi hotline atau layari laman sesawang insafmalaysia.org.my untuk maklumat lanjut.

Bagi yang ingin menyumbang boleh berbuat demikian dengan menderma ke akaun bank berikut atas nama Insaf Malaysia:

018-2461999
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Kuala Lumpur - Melalui satu perkongsian di Facebook Nurnarissa Asyikin: Assalamualaikum dan salam sejahtera, tuan/puan, mohon bantuan doa...


Kuala Lumpur - Melalui satu perkongsian di Facebook Nurnarissa Asyikin: Assalamualaikum dan salam sejahtera, tuan/puan, mohon bantuan doa dan sumbangan ikhlas dari pihak tuan/puan.

Ia berkenaan rawatan anak kedua Nurkuintan Safina bt Sapian, iaitu Faaed Bin Faizal berusia 1 tahun 7 bulan, yang disahkan pada Mac 2019, mempunyai masalah Mitral Valve Stenosis iaitu injap jantung sempit dan bocor.

Dia yang perlu menjalani pembedahan membaiki/tukar injap di Institut Jantung Negara KL tetapi memerlukan kos anggaran pembedahan sebanyak RM80,000.

Pada masa sekarang Faaed sedang menjalani rawatan di unit rawatan rapi kanak kanak, bernafas melalui bantuan mesin pernafasan kerana jangkitan kuman pada paru-paru yang sangat teruk .

Sebaik sahaja Faaed sembuh dari masalah jangkitan paru-paru, pihak kami ingin melakukan pembedahan secepat mungkin d IJN kerana risau keadaan Faaed semakin teruk.

Semoga Allah membalas segala jasa kalian yang sudi membantu sama-sama meringankan beban.

Kepada orang ramai yang bermurah hati ingin membantu boleh berbuat demikian dengan menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Nurkuintansafina bt Sapian atau hubunginya:

014-6974006
Progress:

RM0 raised

Goal: RM80000

Kongsi Portal Ini