KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Padang Terap - Siti Fatimah Azizan sangat bersyukur dengan pekerjaannya sebagai tukang cuci di ibu pejabat polis daerah, kira-kira 10k...



Padang Terap - Siti Fatimah Azizan sangat bersyukur dengan pekerjaannya sebagai tukang cuci di ibu pejabat polis daerah, kira-kira 10km dari rumahnya di luar bandar Kedah.

Dia, bersama enam tukang cuci lain, memperoleh RM1,000 sebulan. Baginya, cukup untuk meletakkan makanan di atas meja untuk dirinya dan lima yang lain di rumahnya.

Namun, tiga minggu yang lalu, semuanya berubah menjadi pahit. Dia sedang menunggang motosikalnya ke tempat kerja ketika dilanggar oleh pacuan empat roda.

Kaki kirinya hancur di tiga tempat, sehingga tidak ada pilihan doktor perlu mengamputasinya dari paha ke bawah. Dia juga patah lengan atas kirinya, yang memerlukan dimasukkan plat logam, dan patah jari kelingkingnya.

Kecederaan parah membuatkan dia berada di hospital selama sembilan hari.

Kini, ibu tunggal berusia 34 tahun harus memikirkan untuk mencari jalan bagaimana menjaga ibu bapanya, dua anaknya yang masih kecil dan anak sepupu yang ditinggalkan bawah jagaannya setelah satu-satunya adik perempuannya meninggal pada bulan Mac.

"Itu berita buruk selepas berita buruk bagi saya," katanya di rumahnya di Kampung Banggol Dogol.

"Bolehkah saya mendapatkan pekerjaan dengan satu kaki hilang? Saya terus tertanya-tanya tentang perkara itu. "

Fatimah bercerai pada tahun 2012. Dia mempunyai beberapa adik-beradik lain tetapi mereka tinggal jauh dan tidak dapat menolong kerana kekangan di bawah perintah kawalan pergerakan.

Ayahnya yang berusia 78 tahun cacat dan ibunya yang berusia 70 tahun tidak sihat. Mereka memelihara ayam dan itik di belakang rumah mereka dan mendapatkan bantuan RM350 dari jabatan kebajikan.

Tetapi, Fatimah tetap bernasib baik. Bekas rakan sekolah, bekas rakan sekerja dan ahli keluarga telah membantunya untuk membelikannya makanan dan barang keperluan lain. 

Sebilangan daripada mereka malah binakan tandas kerana satu-satunya bilik cuci di rumahnya adalah di luar rumah.

Pada masa ini, dia berkerusi roda. Walaupun dia memiliki sepasang tongkat penopang, dia tidak dapat menggunakannya kerana lengannya masih belum sembuh.

"Mandi atau menggunakan tandas memang sukar," katanya. "Ini akan membantu jika saya mempunyai selusur di bilik mandi saya sehingga saya dapat menopang diri saya sendiri."

Fatimah kini menerima bantuan dari Perkeso. Terdapat makanan di atas meja tetapi tidak ada yang lain.

Dalam jangka masa panjang, dia berharap dapat dilengkapi dengan kaki palsu. "Saya harap saya dapat mencari nafkah dan terus menyokong keluarga saya," katanya.

Orang ramai yang ingin menolong Siti Fatimah boleh hubungi talian berikut:

010-3105986
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Petaling Jaya - Dengan sembilan anak yang perlu dijaga, empat daripadanya cacat, hidup sudah sedia sukar bagi bekas pembantu jururawat ...


Petaling Jaya - Dengan sembilan anak yang perlu dijaga, empat daripadanya cacat, hidup sudah sedia sukar bagi bekas pembantu jururawat Suhaily Ramli ketika krisis Covid-19 menyebabkan suaminya yang berniaga di pasar malam hilang punca pendapatan.

Suhaily, 44, suaminya yang berusia 48 tahun, dan anak mereka yang berusia antara setahun hingga 22 tahun, tinggal di sebuah rumah pangsa kecil di projek perumahan rakyat (PPR) di Kota Damansara.

Anak sulungnya yang berusia 22 tahun, terlibat dalam kemalangan motosikal 4 tahun lalu. “Kini dia bernafas menerusi tiub dari lehernya.” Untuk menjaga anaknya itu, Suhaily melepaskan kerjayanya sebagai pembantu jururawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya dan keluarga itu bergantung pada pendapatan suaminya.

Dua anak perempuannya berusia 21 dan 18 tahun, kedua-duanya menghidap gangguan belajar, sementara anak perempuannya yang berusia 3 tahun dilahirkan dengan gangguan genetik Sindrom Down.

“Kehidupan amat sukar untuk kami,” katanya. “Sebelum perintah kawalan pergerakan (PKP), saya bantu suami di pasar malam, jual sarung kaki anti-bau yang diperbuat daripada buluh, berharga RM20 setiap 3 pasang.

Pada mulanya, memang laku dan ramai yang mahu membelinya, tapi lama kelamaan, jualan semakin berkurangan. Dua cuba menjual barangan itu secara dalam talian, namun kos pengeposan mengurangkan margin dan menyebabkan perniagaan itu tidak menguntungkan.

Terpaksa menjaga 4 anak yang kurang upaya ketika tempoh berkurung bawah PKP benar-benar meletihkan Suhaily. “Anak saya yang mengalami Sindrom Down tidak faham kenapa kami tak boleh keluar rumah.

Sebelum ini, Suhaily akan membawanya keluar 3 hari seminggu. “Sekarang dia tidak boleh keluar, dia seperti tertekan. Dia selalu meronta dan menangis. Saya dah tak larat.” Dengan hanya 3 bilik di rumah mereka, anak-anaknya tidur atas tilam di lantai. “Beberapa orang dalam 1 bilik, dan beberapa lagi tidur di luar”.

Berikutan sekolah ditutup, anak-anaknya yang lain ketinggalan dalam pelajaran. “Tidak ada pembelajaran dalam talian untuk mereka. Mereka duduk di rumah dan saya suruh mereka baca buku. Kita nak beli internet pun tak mampu, buat sendiri pun tak pandai,” katanya.

Suhaily berkata wang yang diterima menerusi Bantuan Sara Hidup yang diberikan kerajaan dibelanjakan untuk barang keperluan lain. Beliau berkata keluarganya bergantung pada bantuan makanan menerusi agihan zakat atau jiran yang prihatin. Pihak zakat menyediakan 3 kampit beras dan gula, katanya.

“Makan mewah takde lah, Kita hanya mampu beli sardin dalam tin. Tetapi makan sardin setiap hari – anak-anak saya pun muak,” katanya. Keluarga itu tidak mampu membeli makanan lain.

Ketika berdepan pelbagai cabaran, Suhaily terus bersabar. “Tak banyak yang boleh dilakukan,” katanya. “Kena sabar, biasalah dengan PKP ini, ramai orang buntu sekarang. Kalau ada 1 atau 2 anak, boleh lah urus, tapi kalau ramai…faham-faham saja lah.”

Selepas beberapa hari memasuki Ramadan, dan Hari Raya Aidilfitri bakal menjelma sebulan lagi, Suhaily berharap ada pihak yang sudi mendermakan pakaian untuk anak-anaknya. “Tahun lepas, kami dapat pergi ke pasar, ada juga lah baju untuk ditukar. Tetapi tidak kali ini. Saya rasa sangat bersalah kerana tidak mampu menyediakan baju raya.”

Mereka yang mahu menghulurkan bantuan boleh memberikan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Suhaily binti Ramli:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000

Kuantan - Dukacita dimaklumkan bahawa Wan Afiqah Fatimah bt W Sazali pelajar semester 4, Fakulti Pengurusan Maklumat UiTM Cawangan Nege...



Kuantan - Dukacita dimaklumkan bahawa Wan Afiqah Fatimah bt W Sazali pelajar semester 4, Fakulti Pengurusan Maklumat UiTM Cawangan Negeri Sembilan Kampus Rembau baru sahaja ditimpa kemalangan, kebakaran rumah di Beserah, Kuantan.




Dengan rendah hati ini, marilah kita menghulurkan bantuan dengan memberi sumbangan seikhlas hati. Semoga bantuan yang disumbangkan dapat meringankan beban mereka sekeluarga. Terima kasih.



Orang ramai yang ingin memberi sumbangan boleh salurkan ke akaun bank berikut atas nama Wan Afiqah Fatimah binti W Sazali:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Melaka - PASTI Negeri Melaka merayu sumbangan ikhlas dari orang ramai untuk membantu meringankan beban guru PASTI terjejas akibat Covid-...


Melaka - PASTI Negeri Melaka merayu sumbangan ikhlas dari orang ramai untuk membantu meringankan beban guru PASTI terjejas akibat Covid-19.

Menurut Ahli Lembaga Pengarah (Pengurusan) PASTI Melaka, Ustaz Mohd Norfaizal Nordin, terdapat seramai 326 orang guru PASTI di dalam negeri Melaka dan majoriti mereka di dalam golongan B40.

“Jasa guru tidak ternilai harganya. Tolong kami bantu mereka kerana guru-guru dan pengurusan PASTI di semua peringkat terjejas sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

“Semoga Allah melindungi dan merahmati kita semua. Terima kasih kerana membantu” ujar Faizal.

Pusat Asuhan Tunas Islam atau PASTI merupakan sebuah pusat pendidikan prasekolah milik Dewan Pemuda PAS Malaysia. Ia dikelola oleh Jabatan PASTI, sebuah jabatan di bawah Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Cetusan untuk menubuhkan pusat prasekolah Islam telah bemula sejak akhir tahun 1970-an. Perkembangan pemdidikan yang semakin pesat dan pertumbuhan pusat-pusat didikan prasekolah yang semakin meningkat telah menyemarakkan lagi semangat para pejuang dan pencinta Islam untuk memberikan suatu alternatif kepada sistem pendidikan yang sedia berjalan. Hasil daripada itu timbullah idea untuk menubuhkan pusat pendidikan prasekolah Islam yang pada peringkat awalnya diberi nama TADIKA ISLAM.

Antara negeri-negeri awal yang melaksanakan program ini ialah Kedah dan Terengganu. Namun di sana terdapat sesuatu yang menarik daripada segi pengasasan, pengolahan dan pengendalian pusat-pusat berkenaan, suasana di mana berlakunya persefahaman antara jamaah Islam khususnya

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) telah membahagikan peranan pendidikan ini kepada ABIM. Seawal tahun 1980 telah lahirnya pusat-pusat pendidikan prasekolah Islam yang diberi nama Taman Asuhan Kanak-Kanak Islam (TASKI).

Di Terengganu pada tahun 1985 TASKI dikendalikan oleh Dewan Pemuda PAS Negari Terengganu. Manakala di Kelantan pusat prasekolah yang dikenali sebagai Putra Islam dikendalikan oleh Dewan Pemuda PAS Negari Kelantan sejak tahun 1988.

Di Kedah dan beberapa negeri lain khususnya di sebelah utara telah wujud pusat-pusat prasekolah yang diberi nama Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) yang dikendalikan oleh Dewan Pemuda Pas negeri masing-masing. Pada tahun 1988 hasil daripada penyelarasan semula semua TASKI yang dikelolakan oleh ahli-ahli PAS. Tanggal 10 April 1987 Dewan Pemuda PAS Pusat melalui muktamar Tahunan ke-28 telah meluluskan usul pendidikan yang mendesak diwujudkan program pendidikan untuk anak-anak ahli PAS.

Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Pusat yang bersidang pada 6 Mei 1988 telah memutuskan penggunaan nama PASTI untuk semua institusi prasekolah milik ahli PAS dan sebuah jabatan yang dikenali sebagai Jabatan Pendidikan Prasekolah dibentuk di peringkat Pusat diketuai oleh Ustaz Abu Bakar Abdullah untuk menyelaraskan PASTI

Pada 29-30 Mei 1988 tekah berlangsung Seminar Prasekolah di Masjid Rusila Marang Terengganu yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat. Dua kertas kerja telah dbentangkan iaitu "Struktur Organisasi dan Pendidikan Prasekolah" oleh Ustaz Abd Halim Arshat dan "Penyelarsan Manhaj Pendidikan Prasekolah" oleh Ustaz Harun Taib. Ustaz Abu Bakar Abdullah telah dilantik sebagai Ketua Pengarah PASTI Pusat yang pertama pada 18 Mei 1989 bersama saudara Haji Mohd Najib Fahami Haji Yahya sebagai sebagai Timbalan Ketua Pengarah, saudara Ishak Ismail sebagai Setiausaha dan saudara Noh Ahmad sebagai Bendahari serta Pengarah-Pengarah PASTI Negari sebagai Ahli Jawatankuasa PASTI Pusat.

Pada 21 Julai 1991 Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Pusat telah megarahkan semua PASTI menggunakan logo baru yang rasmi dalam semua urusan PASTI. Logo ini telah direka oleh Raja Abdul Aziz Raja Ailan yang memenangi Pertandingan Mencipta Logo PASTI yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat.

PASTI terus berkembang seiring dengan perkembangan zaman dan kemajuan dunia hari ini dengan penambahan kelas-kelas di seluruh negara dan pada suatu ketika meratai kesemua 14 buah negeri dan Wilayah Persekutuan.

Mereka yang ingin menyumbang boleh menyalurkan sumbangan anda ke akaun bank berikut atas nama PASTI Negeri Melaka atau hubungi Ust Mohd Norfaizal:

012-2361121
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Pasir Puteh - Seorang ibu terpaksa meneruskan aktiviti perniagaan kecilan menjual minuman dan makanan ringan sepanjang PKP bagi memasti...



Pasir Puteh - Seorang ibu terpaksa meneruskan aktiviti perniagaan kecilan menjual minuman dan makanan ringan sepanjang PKP bagi memastikan anak bongsunya, Muhammad Muhaimin,4, yang koma akibat jangkitan kuman otak sejak kecil tidak kelaparan.

Tanpa berselindung, Yasniza Yaacub, 41, mengakui anak bongsunya itu bergantung sepenuhnya kepada susu jenis Pedisure yang berharga RM165 setin untuk mendapatkan tenaga bagi meneruskan hidup selain ubat-ubat dibekalkan oleh pihak hospital dalam melawan penyakit berkenaan.

Yasniza berkata, sejak PKP dilaksanakan pendapatan keluarga terjejas teruk apabila suami, Rusmawi Ab Sattar,42, yang bekerja buruh tidak dapat keluar dari rumah untuk mencari rezeki.

"Bila suami tidak dapat keluar bekerja, terpaksalah saya meneruskan aktiviti jualan secara kecil-kecilan di hadapan rumah bagi mendapatkan wang bagi memastikan stok susu Muhammad Muhaimi tidak terputus.

"Namun, sejak PKP saya dan suami berdepan kesukaran apabila jualan sedikit menyusut malah pernah tiada pelanggan sepanjang hari.

"Namun kami tetap 'tenang' menempuh ujian ini kerana percaya rezeki dari ALLAH tetap ada, asalkan kita usaha," katanya di rumahnya di Kampung Alor Batu, Selising.

Menurutnya, setiap bulan dia dan suami memerlukan sekurang-kurangnya RM1,000 untuk perbelanjaan susu dan lampin pakai buang Muhammad Muhaimi.

Katanya, selain itu dia dan suami terpaksa menanggung tiga lagi anak-anak mereka berusia 18 hingga 11 tahun yang masih lagi bersekolah.

"Jika suami keluar bekerja, saya terpaksa 'berehat' daripada berniaga kerana Muhammad Muhaimi memerlukan tumpuan penuh.

"Kami sedikit lega apabila mendapat bantuan bulanan berjumlah RM350 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)," katanya.

Yasniza berkata, bagaimanapun dia dan suami perlu tetap berusaha bagi memastikan dapur rumah mereka terus 'berasap'.

Katanya, hal ini kerana dia dan suami tidak sanggup melihat anak-anak mereka membesar dalam keadaan serba kekurangan.

Orang ramai yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Yasniza Yaacub:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Kajang - Setiap insan ada ujian hidup masing-masing. Setiap ujian pasti ada hikmahnya. Itulah ungkapan yang sering kita dengar dari mul...


Kajang - Setiap insan ada ujian hidup masing-masing. Setiap ujian pasti ada hikmahnya. Itulah ungkapan yang sering kita dengar dari mulut seorang insan yang cekal menghadapi dugaan dalam kehidupannya. Lebih terkesan jika ujian itu untuk anak yang masih kecil.

Satu perkongsian daripada seorang ibu tunggal, Nur Natasha dalam laman Facebooknya mengisahkan tentang keadaan anaknya yang bongsu diuji dengan satu penyakit yang sangat jarang kita dengar. Ya, adik Nur Mardhiah Shahadah yang berusia 4 tahun disahkan menghidap satu penyakit di mana penyait-penyakit kronik senang dijangkitinya.

Jadi, sama-samalah kita membantu meringankan beban ibu ini untuk melihat anaknya kembali pulih seperti sedia kala.

Ramai yang dm saya personal minta saya kongsikan kisah anak istemewa saya Nur Mardhiah Shahadah. Terlebih dahulu saya ingin memohon pada yang membaca, ini bukan post mintak sumbangan atau seperti dengannya. Tujuan saya post kisah-kisah anak saya ini tujuannya yang pertama nakkan doa. Saya memang sangat terharu jika ada yang sudi selitkan name anak saya dalam doa mereka.

Yang keduanya saya berharap dapat memberi sedikit semangat positive dalam diri insan-insan yang mengikuti kisah kami. Susah tak semestinya takkan bahagia. Sakit bukan penamat sebuah kehidupan tu. Jadi, bagi yang pertama kali membaca, saya ringkaskan kisah anak istemewa saya ni.

Nur Mardhiah Shahadah, lahir 14 November 2017. Mula didiagnos kanser mata pada umur 3 bulan lebih. Doktor sahkan Mardhiah ‘OKU Celebral Palsy’, ‘global development delay’ juga pada usianya 3bulan.

Pada umur 5 bulan, ujian darah khas Mardhiah keluar dan keputusannya Mardhiah mempunyai penyakit rare iaitu chromosome 13q deletion syndrome. Penyakit yang akan buat dia dapat bnyk penyakit kronik, hilang satu persatu keupayaannya sehingga nafasnya yang terakhir. Boleh dikatakan penyakit ini akan menyebabkan pesakit tidak hidup lama.

Tidak lama selepas tu, kansernya semakin teruk dan doktor terpaksa buang mata sebelah kirinya pada 18 Febuari 2019. Keadaanya semakin merosot, berat badannya tidak boleh naik kerana dia tidak boleh makan hanya boleh menyusu sahaja. Sejurus selepas itu, Mardhiah didiagnos chronic lung disease yang membuatkan dia kena pakai 2 pam sepanjang 6jam sekali.

Dan pada tahun ni Mardhiah didiagnos subglotis stenosis (saluran pernafasannya sempit) dan masih menunggu untuk operation besar yang ditunda kerana situasi Covid-19 yang melanda negara sekarang.

Berikutan dengan ramai menganggap kami susah kerana saya tidak bekerja dan memang perlu tumpukan perhatian dalam menjaga Mardhiah. Saya bukan rase saye tak susah tapi mungkin saya memang dah terbiasa hidup dengan apa ada selama bertahun. Bagi saye yang penting saye dapat sediakan susu dan pampers Mardhiah itu sudah mencukupi.

Ade yang tanya habis macam mane saye survive makan ape semua kalau takde income.. Dipendekkan, saye akan makan ape yang ade atau bila ade makanan. Sebab saye memang dah terbiasa. Tak lalu nak memikirkan kenyang perut sendiri bila tengok keadaan anak yang tak boleh makan. Yang ade di tempat saya akan faham maksud saye.

Bagi yang rase ade persoalan mengenai bapa kandung Mardhiah. Yes, saye memang dah bercerai dengan ayah kandung Mardhiah pada 2018. Ade juga yang persoalkan nafkah anak ape semua. Maaf, saye menjaga aib org sekeliling. Saye tak nak kemudian hari saya terheret semua kerana menyebarkan cerita. Cukuplah anda tahu yang saya seorang menjaga Mardhiah. Dengan sedikit bantuan dan juga support dari keluarga saya dan kawan-kawan yang rapat.

Dalam gambar tersebut, ada saya selitkan gambar no acc saya. Bagi yang nak bantu susu pampers Mardhiah boleh laa ke akaun tersebut atau nak pos ke ape boleh massenger saya direct. Saya sertakan no akaun sebab kadang-kadang saya mmg jarang bukak massenger takut ada yang tanya nanti saya tak dapat balas boleh laa rujuk di gambar ye.

Apa-apapun saya sangat berharap anda semua dapat selitkan nama Nur Mardhiah Shahadah dalam doa anda. Sebab saya terlalu sayangkan Mardhiah. Mungkin dengan doa-doa yang kita kirim, Allah boleh makbulkan doa kita dan panjangkan usia Mardhiah. Saya lebih mengharapkan doa.

Terima kasih bagi yang prihatin dengan keadaan kami.. saya sendiri kesiankan orang yang lagi susah dari kami tapi ada yang cakap tak salah saya cuba usaha macam ni. Jadi saya dengan lafaz bismillah cuba up cerita Mardhiah ni.. Moga Allah jauhkan saya dari fitnah dunia dan moga Allah murahkan rezeki Mardhiah dan orang-orang yabg membantu Mardhiah. InShaaAllah.. Aamin..

Yang ingin membantu boleh salurkan ke akaun bank berikut atas nama Nur Natasya:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Semenyih - Allah SWT telah memberikan kedudukan yang tinggi kepada warga emas dan menyuruh supaya setiap anak hendaklah berbuat baik ke...



Semenyih - Allah SWT telah memberikan kedudukan yang tinggi kepada warga emas dan menyuruh supaya setiap anak hendaklah berbuat baik kepada keduanya.

Yang dimaksudkan berbakti kepada dua orang tua adalah berbuat baik kepada mereka, mentaati mereka, melaksanakan hak-hak mereka, menjauhi perilaku yang dapat menyakiti hati dan kehidupan mereka, serta masih banyak lagi bentuk bakti yang perlu dilaksanakan untuk mereka.

Taat kepada ibu bapa adalah kewajipan dan menjadi saranan yang paling baik untuk mendekati diri kepada Allah SWT memerintahkan manusia supaya berbakti kepada kedua ibu bapa mereka.

Melakukan kebaktian terhadap ibu bapa bukan hanya tertumpu pada segelintir hamba-Nya sahaja, bahkan Allah SWT memuji sikap sebahagian Rasul-rasul-Nya kerana kebaktian mereka terhadap ibu bapa mereka. 

Sebagaimana kebaktian Nabi Ismail a.s kepada ayahandanya, Nabi Ibrahim a.s dalam mematuhi titah perintah Allah S.W.T seperti firman-Nya, ayat al-Quran bermaksud: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya-Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.” (QS. Ash- Shaffat : 102)

Wabak Covid-19 ini telah memberi cabaran kepada seluruh dunia, termasuk Malaysia, negara tercinta. Di Rumah Jagaan Orang Tua Mahmudah juga tidak terlepas dari banyak cabaran yang ditimbulkan oleh wabak ini.

Permohonan dana untuk menampung kos utiliti, kos perubatan, operasi harian dan bahan material yang semakin menyusut.

Sekiranya ia berlanjutan, kami bimbang ia akan mempengaruhi kehidupan warga emas dalam hal ini.

Kami akan tetap setia melayani dan menunaikan tanggungjawab ini, bahkan dalam krisis wabak yang mengganggu.

Sumbangan dari tuan/puan akan digunakan bagi memenuhi keperluan warga emas yang berada di Pusat Jagaan Mahmudah Malaysia yang semakin menyusut akibat wabak ini.

Oleh itu, kami meminta anda untuk bersama-sama dalam usaha murni ini. Semua sumbangan tabung kecemasan covid19 ini akan digunakan untuk memenuhi keperluan harian dan operasi pusat jagaan kami. Semoga amal soleh kita diterima oleh Allah swt.

Sebarang sumbangan boleh diagihkan ke akaun bank berikut atas nama Pusat Jagaan Mahmudah Malaysia atau hubungi Haji Mohiadin di talian:

017-39413216
Progress:

RM5 raised

Goal: RM1000



blog counter views

Puchong - Sabda nabi "Barangsiapa yang ingin diselamatkan Allah dari kesulitan hari kiamat, maka hendaklah ia menghilangkan kesusa...



Puchong - Sabda nabi "Barangsiapa yang ingin diselamatkan Allah dari kesulitan hari kiamat, maka hendaklah ia menghilangkan kesusahan dari orang yang dalam kesukaran."

Hadis tersebut memberikan motivasi kepada kita bahawa untuk mendapatkan ganjaran istimewa di akhirat, maka perbanyaklah membantu saudara yang sedang mengalami kesulitan dan kesusahan.

Penderitaan seorang remaja Nur Syahidah Rashid, 18 yang menderita kanser kulit sejak enam tahun lalu semakin teruji apabila keseluruhan kulitnya melepuh. 

Akibat rasa sakit, pedih akibat seluruh tubuh melepuh, Syahidah juga menghadapi kesukaran bergerak berikutan lututnya kerap sakit kebelakangan ini. 

Ibunya, Kamsiah Mohamed Arsad, 55, berkata, anak bongsu daripada lapan beradik itu dilahirkan secara normal dan jarang sekali sakit sehingga mengalami demam panas ketika berusia 13 tahun. 

Menurutnya, pada mulanya Syahidah hanya demam biasa, namun menjadi serius apabila tumbuh ruam di pipinya selain mengalami sakit sendi. 

“Anak saya jarang sakit, kalau demam sehari pun dia masih pergi sekolah, namun pada tahun 2014 keadaan berubah apabila dia kerap demam. 

“Bila pergi hospital doktor tak dapat kenal pasti dia sakit apa, bila kerap demam saya bawa dia ke klinik dan hanya diberi ubat tahan sakit dan ubat sapu,” katanya. 

Kamsiah yang merupakan ibu tunggal dan menghidap asma kronik berkata, keadaan Nur Syahidah menjadi makin teruk apabila kulitnya menggelupas dan rambutnya menjadi gugur sehingga botak. 

Katanya, kulit di seluruh anggota badan Nur Syahidah melepuh seolah-olah melecur terkena api. ”Pada Disember 2014, Nur Syahidah demam panas, tekanan darahnya rendah manakala jantungnya berdegup laju. 

Ketika mendapat rawatan di hospital, barulah doktor dapat sahkan anak saya menghidap kanser kulit. “Sejak itu Nur Syahidah kerap tidak ke sekolah kerana alami kesakitan, jika terkena panas matahari sikit pun muka dia akan jadi merah, melecet dan keluar darah,” katanya. 

Kamsiah yang menjalankan perniagaan tapai secara kecil-kecilan berkata, kebiasaannya untuk membawa Nur Syahidah ke hospital dia akan menggunakan perkhidmatan e-hailling. Katanya, kini dia memerlukan sebuah kerusi roda untuk memudahkan anaknya bergerak terutama untuk ke hospital. 

“Bantuan lain Alhamdulillah cukup, saya dapat bantuan bulanan sebanyak RM500 daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan bantuan sewa rumah daripada Lembaga Zakat Selangor (LZS). “Cuma kalau boleh nak belikan sebuah kerusi roda kerana saya tak mampu. 

Sekarang anak saya sedang mendapat rawatan di Hospital Serdang kerana platelet darahnya turun,” katanya. Sehubungan itu, mereka yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Nur Syahidah Rashid:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM2000



blog counter views

Kubang Pasu - Ia manifestasi kasih sayang anak solehah kepada orang tua yang pernah berbakti dengan penuh kasih sayang yang membawa ke ...



Kubang Pasu - Ia manifestasi kasih sayang anak solehah kepada orang tua yang pernah berbakti dengan penuh kasih sayang yang membawa ke syurga. “Ibu saya akan mengetuk tin manakala bapa saya pula hanya mampu menggamit jika mereka perlukan sesuatu,” kata Intan Zulina Osman, 34.

Ibu tunggal kepada tiga orang anak ini berkata, menjadi rutin hariannya sejak 18 tahun lalu menguruskan kedua ibu bapanya Siti Zabedah Saidin, 74, dan Osman Jusoh, 80, yang juga orang kurang upaya fizikal terlantar.

Ibunya, Siti Zabedah Saidin, 74, dan bapa, Osman Jusoh, 80, adalah orang kurang upaya (OKU) fizikal terlantar dan langsung tidak berupaya melakukan apa-apa, termasuk menguruskan diri mereka sendiri.

Zulina berkata, dia hanya mencari rezeki dengan mengambil upah membuat kuih karas dengan pendapatan kira-kira RM25 sehari namun akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), hilang pekerjaan.

“Kini saya menampung hidup dengan menjual pembersih tangan dan membantu mempromosi rakan berniaga makanan dalam talian.

“Saya tak boleh bekerja luar kerana perlu menguruskan ibu bapa saya, jadi apa saja kerja yang mampu buat dari rumah, saya akan buat asalkan jadi duit,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kodiang Lama Luar, di sini, hari ini.

Intan Zulina atau lebih mesra dipanggil Kak Chik, berkata dia sangat bersyukur mempunyai anak yang dapat membantunya menguruskan kerja di rumah.

Katanya, anaknya yang sulung Aiman Haikal Aidi Fikri, 15, banyak membantu mendukung nenek dan datuknya untuk mandi setiap hari dan menyuap makanan.

Intan berkata, bagi menampung perbelanjaan anak yang bersekolah, dia turut menerima tempahan membuat kuih raya semasa bulan Ramadan.

Bagaimanapun, pada tahun ini hasratnya terbantut apabila ketuhar yang dibeli rosak awal Januari lalu.

“Mujurlah ibu bapa saya mendapat bantuan Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) sebanyak RM500 sebulan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat RM350 sebulan, wang itu digunakan untuk membeli lampin pakai buang, susu serta ubat-ubatan mereka.

“Anak saya pula mendapat bantuan bulanan RM100 sebulan daripada JKM, duit itu dapat digunakan untuk menampung duit poket mereka ke sekolah,” katanya yang juga anak tunggal.

Bagi orang ramai yang ingin membantu Intan Zulina salurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Intan Zulina binti Osman, dia boleh dihubungi menerusi nombor telefon berikut:

011-26437074
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Kongsi Portal Ini