KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: alor setar

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label alor setar. Papar semua catatan

Alor Setar - Assalamualaikum. Kisah adik Nurfarahannis binti Hasdee yang sebelum ni saya kongsikan dan baru-baru ini saya kongsikan lagi ...


Alor Setar - Assalamualaikum. Kisah adik Nurfarahannis binti Hasdee yang sebelum ni saya kongsikan dan baru-baru ini saya kongsikan lagi kisahnya kerana adik nurfarahannis binti hasdee yang memerlukan darah jenis B+.

Alhamdulillah pederma telah tampil tetapi adik nurfarahannis masih memerlukan darah jenis B+ kerana palet darahnya kembali 0. Namun sejak kebelakangan nih, keadaan kesihatan adik Nurfarahannis binti Hasdee agak merosot.

Saya mohon DOA agar dipermudahkan segala urusan rawatan adik nurfarahannis binti Hasdee dan semoga adik nurfarahannis binti Hasdee dikurniakan sebaik2 kesembuhan.

Kisah adik ini sangat menyentuh hati saya malam ini dengan keadaan macam ini. Ibu adik nurfarahannis tak dapat berulang alik setiap hari sebab bekerja sebagai (cleaner sekolah), sudah tentu dalam keadaan macam ni adik nurfarahannis memerlukan belaian ibu disisinya.

Kerana setiap sentuhan ibu itu ada kasih sayang yang tiada tandingan dan dengan sentuhan seorang ibu tuh adalah penawar Setelah saya melihat keadaan adik nurfarahannis saya percaya hanya dengan pertolongan kita ibu nya dapat bersama disisi dia setiap hari InsyaAllah

Jadi sekali lagi saya bagi pihak kelab anak-anak sik kedah menyeru sumbangan semua bagi membolehkan ibu adik nurfarahannis menemaninya di hospital InsyaAllah sampai adik nurfarahannis stabil InsyaAllah.

Semoga keikhlasan kita sekali lagi mampu memberi peluang kepada ibu adik nurfarahannis menemani adik nurfarahannis yang kini sangat-sangat memerlukan ibunya disisi.

Nota: Bukan ibu adik nurfarahannis yang merayu sumbangan tetapi sebagai manusia saya tak mampu lagi nak tengok adik nurfarahannis dalam keadaan mcm ni tanpa ibu disisi sedangkan seorang ibu tersepit antara kerja dan anak yang dikasihi..

Sesiapa yang ingin melawat atau membantu boleh berbuat demikian, semoga lawatan anda akan bagi semangat kepada adik ini.

Nama pesakit: Nurfarahannis binti Hasdee 
Ward: 3B katil no 5 HSB Alor Star Kedah

Alor Setar - “Keadaan isteri saya semakin hari semakin membimbangkan hingga berat badannya susut 44 kilogram dan perutnya semakin hari se...


Alor Setar - “Keadaan isteri saya semakin hari semakin membimbangkan hingga berat badannya susut 44 kilogram dan perutnya semakin hari semakin besar seperti wanita hamil tetapi doktor belum dapat mengesahkan penyakitnya,” kata Mohd Shahrizal Hashim.

Mohd Shahrizal, 30, adalah suami Norazimah Ahmad, 31, yang menghidap penyakit misteri sejak hampir tiga bulan lalu menyebabkan selera makannya hilang selepas melahirkan anak pertama mereka, Arjuna Mikael Mohd Shahrizal, pada Disember.

Menurut Mohd Shahrizal, isterinya dikesan menghidap penyakit itu selepas tiga hari pulang dari Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar selepas melahirkan bayi mereka dan ketika itu dia tiba-tiba kurang berselera makan walaupun berpantang.

Katanya, isteri melahirkan anak secara pembedahan dan terpaksa menerima dua beg darah tambahan akibat kekurangan darah.

“Ketika itu, dia mengadu sakit di bahagian perut dan selepas itu perutnya makin besar seperti busung macam wanita hamil tiga bulan.

“Saya membawanya menjalani pemeriksaan di sini dan doktor mengesyaki dia berkemungkinan menghidap tiroid atau berkaitan usus selepas menjalani imbasan-X tetapi dia masih boleh membuang air besar dengan baik,” katanya ketika ditemui di HSB, semalam.

Mohd Shahrizal berkata, dia yang hanya mengambil upah menjual ayam goreng di sekitar bandar raya ini dengan pendapatan yang tidak menentu kini terjejas mata pencarian apabila terpaksa menjaga isteri yang kerap ulang alik masuk hospital.

Katanya, malam kelmarin, isterinya muntah dan tiba-tiba tidak sedarkan diri menyebabkan dia terpaksa membawa Norazimah ke Jabatan Kecemasan di HSB untuk menerima rawatan.

Menurutnya, doktor memaklumkan perut isterinya kembung disebabkan terdapat lebihan air dalam badan tetapi tidak tahu apa punca penyakitnya.

“Saya terpaksa meminta bantuan adik untuk menjaga bayi di rumah kerana perlu menjaga isteri.

“Kini saya terpaksa bergantung harap pada ahli keluarga dan sanak saudara untuk mendapatkan sumber kewangan kerana saya tiada wang disebabkan tidak bekerja dan perlu membeli susu formula serta lampin pakai buang untuk anak,” katanya.

Mohd Shahrizal berkata, wang itu juga digunakan untuk membeli lampin pakai buang dan susu untuk isteri bagi menambah berat badan serta memberi tenaga kepadanya.

Katanya, isterinya anak yatim piatu dan hanya bergantung padanya untuk menjaga makan minum sejak dimasukkan ke hospital.

“Saya buntu memikirkan masalah kewangan dan berharap ada pihak yang sudi membantu untuk meringankan masalah kami,” katanya.

Sehubungan itu, orang ramai yang ingin menyalurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui akaun bank berikut milik Mohd Shahrizal atau menghubunginya:

012-5607991
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Alor Setar - “Doktor memaklumkan sel darah putih dalam badan saya agak tinggi menyebabkan saya kerap pening, hilang selera makan dan cep...


Alor Setar - “Doktor memaklumkan sel darah putih dalam badan saya agak tinggi menyebabkan saya kerap pening, hilang selera makan dan cepat letih,” kata Nurin Amira Mohd Khairi, 12.

Nurin Amira yang menghidap kanser limfoma limfomblastik sejak dua tahun lalu, kini terpaksa berehat di rumah menyebabkan pelajarannya terganggu sedangkan murid Tahun Enam Sekolah Kebangsaan Sultanah Asma itu dijadual menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah pada tahun ini. 

Bapanya, Mohd Khairi Mohamad, 39, berkata, anaknya itu perlu menjalani rawatan dan proses kemoterapi di Hospital Pulau Pinang setiap bulan mengikuti janji temu ditetapkan doktor. Katanya, beliau risau melihat keadaan anak sulung daripada dua beradik itu kerana setiap minggu hanya dapat hadir ke sekolah sehari atau dua kali sahaja disebabkan cepat letih. 

“Sebelum ini hasil pemeriksaan darah setiap bulan di HPP menunjukkan ia semakin baik, cuma bulan lalu doktor memberitahu sel darah putihnya agak tinggi sedikit. Nurin perlu berehat “Disebabkan itu dia perlu berehat di rumah kerana saya bimbang dia pengsan di sekolah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Langgar, semalam. 

Mohd Khairi, seorang kakitangan swasta berkata, pendapatannya bulanannya RM1,200 tidak mampu menyara isteri dan seorang lagi anak berusia sembilan tahun. Katanya, Nurin Amira seorang anak yang pintar dan pernah memperoleh tempat pertama dalam peperiksaan di sekolah tahun lalu, namun disebabkan sakit sejak akhir-akhir ini dia tertinggal dalam banyak mata pelajaran. 

“Disebabkan itu kami terpaksa memberi Nurin minum susu formula khas beharga RM80 satu tin dan dia memerlukan antara tujuh hingga lapan tin sebulan,” katanya.

Orang ramai yang ingin menyalurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui akaun bank bapanya, Mohd Khairi atau menghubungi talian:

018-9427134
Progress:

RM0 raised

Goal: RM1000

Alor Setar - Seorang pelajar tidak menyangka niat baiknya untuk berkongsi kisah kesusahan hidup pasangan warga emas orang kelainan upaya ...


Alor Setar - Seorang pelajar tidak menyangka niat baiknya untuk berkongsi kisah kesusahan hidup pasangan warga emas orang kelainan upaya (OKU) yang ditemuinya menimbulkan rasa tidak senang dalam kalangan netizen.

Menurut Siti Nur Umirah Shamsudin, ada pengguna media sosial yang mengecam tindakannya memuat naik kisah pasangan tersebut kerana mendakwa maklumat yang dikongsi tidak tepat. "Pada mulanya saya pun tidak tergamak nak sebarkan pasal nenek tu, tapi saya fikir mungkin ada ramai orang yang nak bantu dia. 

"Biarlah orang kata nenek tu sebenarnya memang sudah dibantu, walaupun dia beritahu saya dia tak dapat bantuan. Itu urusan dia dengan Tuhan, niat saya hanya nak dia hidup lebih selesa," katanya.

 Menerusi posting tersebut, Siti Nur Umirah memberitahu dia menemui seorang warga emas berusia lingkungan 70-an meminta sedekah berhampiran sebuah pasar di Kampung Berjaya, Alor Setar. Wanita yang hanya dipanggil Tok itu memberitahu pelajar tersebut bahawa dia tidak menerima bantuan daripada mana-mana pihak dan terpaksa meminta sedekah untuk menampung hidup bersama suaminya yang lumpuh. 

Pelajar jurusan Diploma Pemasaran di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah di Jitra itu berkata, dia simpati melihat kesukaran Tok berjalan dan menawarkan untuk menghantarnya pulang. Kata wanita berusia 25 tahun ini, nenek itu tinggal berdua dengan suaminya di Motel Jabatrah yang terletak berhampiran Terminal Bas Shahab Perdana. 

"Saya terkejut juga ketika Tok beritahu dia berdua tinggal di motel, saya tanya berapa sewa sebulan. "Dia kata RM700 sebulan dan sewa bulan lepas tertunggak sebab tak mampu nak bayar. Bila ditanya kenapa tidak duduk di rumah sewa, Tok kata dia pun tak tahu macam mana nak cari rumah dengan keadaan kaki yang susah berjalan dan Tok Wan (suaminya) pun lumpuh," jelasnya. 

Tambahnya, Tok mendakwa mempunyai seorang anak perempuan yang tinggal di Kampung Bukit Besar dan juga hidup dalam kekurangan.Selepas posting tersebut tular, ramai pihak yang menghubungi Siti Nur Umirah untuk membantu pasangan warga emas terbabit. 

"Saya nak kongsi nombor telefon pun tak boleh sebab Tok tiada telefon bimbit, tapi saya dah minta izin dengan dia untuk kongsi kisah ini di Facebook."Jadi, sesiapa yang nak hulur bantuan boleh ke motel tersebut untuk cari Tok dan Tok Wan," katanya.

Alor Setar - Pasangan suami isteri warga emas dari Jalan Dato Kumbar di sini menyambut Tahun Baharu Cina hari ini dalam serba kekurangan ...


Alor Setar - Pasangan suami isteri warga emas dari Jalan Dato Kumbar di sini menyambut Tahun Baharu Cina hari ini dalam serba kekurangan disebabkan kemiskinan dialami mereka.

Tambahan pula, Chan Ah Lay, 72, perlu menjaga suaminya Lee Juan Huat, 74, yang terlantar sakit selepas jatuh dalam bilik air selain menghidap kanser darah sejak beberapa tahun lepas.

Chan berkata kekangan kewangan menyebabkan dia tidak melakukan sebarang persiapan untuk sambutan perayaan itu malah perlu berulang-alik ke Hospital Sultanah Bahiyah di sini membawa suaminya itu berjumpa doktor pakar setiap dua minggu sekali untuk pemeriksaan darah.

"Tahun Baharu Cina kali ini disambut dengan pilu, sebab saya perlu memberi tumpuan menjaga suami yang (kini) terlantar di katil selepas jatuh bilik air sebulan lepas dan kerana selalu tiada di rumah, saya juga putus pendapatan kerana tak dapat upah menjahit pakaian.

“Hidup kami susah ketika ini, untuk ke hospital pun mengharapkan sumbangan rakan-rakan buat tambang, kalau tak ada duit, tak pergilah kerana tambang van sahaja mencecah RM80 pergi dan balik,” katanya.

Chan berkata dia memerlukan wang antara RM500 hingga RM600 sebulan untuk membeli lampin pakai buang dan susu khas termasuk membayar kos pengangkutan swasta bagi membawa suaminya ke hospital itu kerana Lee tidak boleh berjalan.

Lebih memilukan, katanya, mereka juga sekadar menumpang di tingkat atas sebuah rumah kedai atas ihsan seorang rakannya.

Sementara itu, kesusahan yang dilalui pasangan berkenaan mendapat perhatian NGO Cancer Survivors Malaysia yang berkunjung serta menyampaikan sumbangan barangan keperluan makanan asas serta tilam khas bagi memberi keselesaan kepada Lee.

Pengasasnya, Zuraini Kamal berkata pihaknya akan berusaha membantu pasangan warga emas itu mendapatkan bantuan daripada JKM serta bantuan lain mengikut keperluan.

"Saya merayu pemimpin setempat, agensi serta pihak korporat dapat menghulurkan sumbangan sewajarnya kerana mereka juga berhak mendapat pembelaan," katanya. Orang ramai yang ingin membantu pasangan itu boleh menghubungi Chan di talian:

012-4760335
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Padang Terap - “Anak saya menghidap jantung berlubang sejak lahir dan perlu menjalani rawatan di hospital, namun dia tidak dapat ke hospi...


Padang Terap - “Anak saya menghidap jantung berlubang sejak lahir dan perlu menjalani rawatan di hospital, namun dia tidak dapat ke hospital sejak tiga bulan lalu kerana kami mengalami masalah kewangan,” kata Norsiah Ishak, 41.

Norsiah berkata, anak bongsunya, Muhamad Adrian Mikail Zainuddin berusia lapan bulan yang turut disahkan menghadapi sindrom down perlu menjalani pemeriksaan di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar.

Katanya, setakat ini Muhamad Adrian tidak menunjukkan sebarang masalah, cuma dia bimbang bayi itu tidak mendapat rawatan diperlukan disebabkan masalah yang dihadapi mereka.

“Kami tidak ada kereta untuk ke HSB yang jaraknya lebih 24 kilometer sehala dan satu-satunya kenderaan kami adalah motosikal suami, Zainuddin Ramli, 42.

“Tetapi disebabkan suami perlu keluar menoreh setiap hari, kami tidak dapat membawa Muhamad Adrian ke hospital walaupun bimbang keadaannya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kejai, Kuala Nerang, semalam.

Empat dari enam anak pasangan itu yang masih bersekolah pula tidak dapat membayar yuran persekolahan disebabkan pendapatan suaminya hanya RM700 sebulan.

Norsiah berkata, anak kembarnya, Nurul Husna dan Nurul Huda Zainuddin, 15, yang belajar di SMK Kuala Nerang perlu membayar yuran RM210 seorang untuk menduduki peperiksaan PT3 tahun ini.

“Anak kelima pula, Muhamad Fadli, 12, akan menduduki UPSR dan perlu membayar yuran RM230, manakala adiknya, Nur Nazira Umaira, 7, pula baru memasuki Tahun Satu, namun yuran persekolahannya belum dibayar.

“Cuma anak sulung, Nurul Fatin Izzati, 20, yang bekerja sebagai pembantu kedai makan di Pokok Sena dengan pendapatan RM30 sehari dapat meringankan beban kami dan anak kedua, Nur Natasha, 19, pula baharu sebulan bekerja kilang di Pulau Pinang,” katanya.

Katanya, pendapatan harian yang diterima Nurul Fatin digunakan untuk membeli barang makanan selain kegunaan harian mereka sekeluarga memandangkan pendapatan suaminya diterima setiap hujung bulan.

“Namun saya bersyukur kerana Muhamad Adrian hanya menyusu badan dan kami hanya perlu membeli lampin pakai buangnya setiap bulan.

“Setakat ini saya belum memohon bantuan termasuk kad OKU untuk dia kerana tiada kenderaan ke Pejabat JKM,” katanya.

Orang ramai yang ingin menyalurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui akaun bank berikut di atas nama Norsiah Ishak atau menghubunginya:

019-2044685
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000

Padang Terap - Sepasang suami isteri yang kesempitan hidup di Kampung Pecah Gadong di Kuala Nerang, di sini menjadikan sebuah dangau keci...


Padang Terap - Sepasang suami isteri yang kesempitan hidup di Kampung Pecah Gadong di Kuala Nerang, di sini menjadikan sebuah dangau kecil dan usang yang tidak berdinding sebagai tempat berteduh sejak 11 bulan lepas.

Mohd Ridzuan Ismail, 36, dan isterinya Norshafizawati Shaari, 33, tinggal di dangau atau pondok yang dibina daripada batang kayu dan bumbung plastik itu sejak Mac tahun lepas, selepas berpindah keluar dari rumah ibu saudaranya yang terletak berhampiran kawasan itu.

Lebih memilukan, pasangan itu tinggal di dangau itu tanpa bekalan air dan elektrik bersama tiga anak mereka termasuk paling bongsu yang baharu dilahirkan 15 hari lepas.

Norshafizawati yang masih dalam pantang berkata mereka sekeluarga sebelum ini tinggal di rumah ibu saudaranya, namun bertindak keluar kerana rumah itu sudah terlalu padat kerana didiami oleh 10 lagi anggota keluarga dan saudaranya yang lain.

“Rumah itu adalah rumah adik kepada ayah saya. Ayah dan mak saya juga tinggal di situ, bila ramai macam ini, saya dan suami beralah keluar dan buat tempat tinggal ini (dangau kecil itu).

“Apabila waktu malam, anak saya berumur 10 tahun dengan yang kecil berumur 15 hari ini, saya tumpangkan tidur di rumah mak saudara saya ini manakala anak yang umur enam tahun pula tidur dengan kami dalam dangau ini,” katanya ketika ditemui pemberita di kampung itu hari ini.

Norshafizawati berkata dia mempunyai lima anak yang kesemuanya perempuan, namun dua lagi anaknya yang berusia 12 dan 13 tahun tinggal di Asrama Anak Yatim dan Miskin Baitul Ehsan, Kampung Perik dekat sini sejak tiga tahun lepas.

Norshafizawati yang tidak bekerja berkata, suaminya hanya melakukan kerja-kerja kampung tanpa pendapatan tetap menyebabkan mereka tiada pilihan dan terpaksa tinggal di dangau ini walaupun berdepan pelbagai risiko yang mengancam keselamatan dan kesihatan.

“Kalau hujan beserta angin kuat adalah tempias kena kami dalam dangau ini, tetapi tidak sampai pernah roboh lagi setakat kami tinggal sini. Kadang-kadang ada jumpa binatang berbisa seperti ular dan kala jengking,” katanya.

Sementara itu, Mohd Ridzuan berkata dia yang turut menoreh getah dan mencari ulam-ulaman untuk dijual hanya memperoleh pendapatan antara RM400 hingga RM600 sebulan dan sangat mengharapkan bantuan daripada orang ramai agar dia sekeluarga dapat tinggal di rumah yang selesa dan selamat.

“Di dangau ini, kami hanya masak air dan Maggie menggunakan dapur kayu. Jadi, saya kalau boleh nak bantuan rumah secepat mungkin,” katanya yang setakat ini hanya mendapat bantuan zakat untuk persekolahan tiga anaknya sebanyak RM400 setahun.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menyalurkan terus di nombor akaun berikut atas nama Mohd Ridzuan atau menghubunginya:

013-8973640
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Alor Setar - Seorang bekas anggota tentera yang kudung kaki kiri akibat terkena jerangkap samar di hutan Gubir di Sik 32 tahun lalu meray...


Alor Setar - Seorang bekas anggota tentera yang kudung kaki kiri akibat terkena jerangkap samar di hutan Gubir di Sik 32 tahun lalu merayu sumbangan orang ramai bagi meringankan beban kewangannya selepas disahkan menghidap kanser darah.

Memerlukan rawatan segera sejak September lalu.

Jasni Othman, 60, dari Taman Kita di sini, berkata pada mulanya beliau sering berasa letih dan pitam, sebelum pemeriksaan rapi di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) mengesahkan anggota veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) itu menghidap kanser.

“Sejak disahkan sakit kanser, hidup saya rasa kelam kerana sudahlah berusia, kudung kaki kiri dan tidak berpendapatan tetap, saya terpaksa berulang-alik ke HSB untuk pemeriksaan darah dan menjalani rawatan kimoterapi.

“Saya perlu menghabiskan 42 kali rawatan kemoterapi dan hidup kami makin terhimpit apabila anak perempuan saya Anis Adlin, 22 yang bekerja sebagai jurujual di pasaraya terpaksa berhenti kerja untuk menguruskan saya,” katanya kepada pemberita di rumahnya di sini, hari ini.

Jasni berkata duit pencen tentera dan elaun Orang Kelainan Upaya (OKU) sebanyak RM150 sebulan terpaksa dihabiskan untuk menyara kehidupan seharian, membayar pinjaman rumah dan pinjaman peribadi yang dibuat sebelum ini.

“Pendapatan saya memang tak mencukupi, kerana saya terpaksa menanggung kos berulang alik ke HSB hampir setiap hari sebanyak RM30 hingga RM50 dan saya juga ada tanggungan seorang anak berusia 18 tahun serta tiga orang cucu yang menetap bersama kerana anak saya dan menantu tidak ada kerja tetap.

“Kini saya tidak mampu lagi membeli susu khas yang berharga RM80 satu tin yang perlu diminum bagi meningkatkan imunisasi badan semasa rawatan kimoterapi,” katanya yang kematian isteri akibat kanser payu dara dan kanser paru-paru beberapa tahun lalu.

Jasni berkata beliau sangat mengharapkan sumbangan daripada orang ramai dan pihak korporat bagi meringankan beban yang ditanggung keluarganya.

“Saya juga perlu menukar kaki palsu yang baharu kerana yang lama sudah tidak sesuai digunakan lagi, namun terpaksa melupakan hasrat itu kerana kos membelinya sangat mahal,” katanya.

Orang ramai yang ingin membantu, boleh menghubungi Jasni atau salurkan terus sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Jasni Othman:

017-5061884
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Alor Setar - “Benjolan di bahagian lutut kaki kiri suami semakin membesar dan berdarah menyebabkan saya risau mengenai keadaannya yang se...


Alor Setar - “Benjolan di bahagian lutut kaki kiri suami semakin membesar dan berdarah menyebabkan saya risau mengenai keadaannya yang semakin lemah.”

Begitu kata Norhafizah Harun, 39, selepas suaminya, Shukri Shaari, 47, menderita kanser kelenjar Sarcoma tahap tiga.

Norhafizah yang juga suri rumah berkata, benjolan itu pada mula dikesan sejak tiga tahun lalu, namun dia tidak berasa sakit dan pada waktu itu suaminya bekerja sebagai tukang rumah.

Katanya, namun benjolan itu semakin membesar sejak lima bulan lalu menyebabkan suaminya menjalani pemeriksaan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar sebelum kesnya dirujuk ke Hospital Pulau Pinang (HPP) di Georgetown pada 19 November lalu.

“Di HPP, doktor mengesahkan benjolan itu adalah petanda kanser dan mengambil sampel tisu pada bahagian berkenaan untuk menjalani ujian dan laporan hanya akan diketahui Isnin ini.

“Ketika inilah saya buntu memikirkan keadaannya kerana memikirkan masalah kewangan dan hanya bergantung sepenuhnya pada dua anak berusia 18 dan 22 tahun yang bekerja sebagai pembantu kedai makan dengan pendapatan tidak menentu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Alor Melintang, Jalan Datuk Kumbar, Alor Setar, semalam.

Menurutnya, keadaan kesihatan suaminya semakin merosot apabila kerap demam pada waktu malam dan kurang berselera untuk makan.

Katanya, sebelum ini suaminya memandu sendiri kereta untuk ke HPP, tetapi apabila keadaan kesihatannya kini membimbangkan, dia akan meminta bantuan ahli keluarganya.

“Nak pergi ke sana (Pulau Pinang) pun perlu belanja mahal termasuk kos minyak, tol dan makan minum sedangkan saya tidak bekerja dan anak lelaki bongsu yang berusia empat tahun pula menghidap asma.

“Kami tidak mendapat bantuan daripada mana-mana pihak dan hanya bergantung pada sumbangan ihsan kawan yang datang melawat, ahli keluarga dan jiran tetangga,” katanya.

Sementara itu, nasib menimpa Shukri mendapat perhatian dari Pegawai Khas Menteri Besar, Hasanudin Samsudin yang memberi sumbangan keperluan makanan selain kunjungan Sukarelawan Sahabat Prihatin Kedah dan Pengarah Urusan 1 Mumtaz Event Management, Rohayati Ayob, semalam.

Sehubungan itu, orang ramai yang ingin menyumbang boleh menghubungi Shukri di talian berikut atau menyalurkan sumbangan melalui akaun bank miliknya atas nama Shukri Shaari:

Alor Setar - “Doktor jangkakan anak saya mampu hidup antara empat hingga lima bulan lagi jika rawatan segera tidak diberikan tetapi saya...


Alor Setar - “Doktor jangkakan anak saya mampu hidup antara empat hingga lima bulan lagi jika rawatan segera tidak diberikan tetapi saya tak mampu sediakan kos ulang alik ke hospital, ” kata Intan Rafizah Md [email protected], 39.

Intan Rafizah berkata, anak sulungnya, Nur Ellyanna Saffia Abdullah, 12, dikesan menghidap kanser darah tahap dua sejak Mac lalu apabila dia kerap pengsan dan mengalami kekejangan badan ketika berada di sekolah.

Katanya, dia kemudian membawa anaknya ke Hospital Sultanah Bahiyah dan hasil ujian darah yang dilakukan mengesahkan Nur Ellyanna Saffiya menghidap kanser darah.

“Seluruh badannya dipenuhi biji-biji besar termasuk di mukanya sehingga rakan di sekolah mengejeknya muka buruk menyebabkan dia malu.

“Selain itu, saya sudah memaklumkan kepada pihak sekolah mengenai penyakit anak saya dan dia perlu menjalani rawatan segera di HSB dan Hospital Pulau Pinang,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Hutan Kampung.

Intan Rafizah berkata, dia juga tidak dapat bekerja kerana baru menjalani pembedahan membuang ketumbuhan di perut Januari lalu selain mengalami masalah jantung.

Lebih menyedihkan lagi, anak bongsunya, Muhammad Nazim Farish, 2, menghidap radang paru-paru sejak lahir dan perlu mendapatkan rawatan susulan di HSB manakala anak keduanya, Muhammad Adief Haiqal, 4, pula menghidap asma.

“Kami mendapat bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM300 dan Lembaga Zakat Negeri Kedah sebanyak RM400 namun semua wang itu digunakan untuk perbelanjaan ke HPP dan HSB kerana kadang-kadang saya terpaksa menyewa teksi untuk ke sana.

“Ibu dan bapa saya, Azizah Chik, 68, dan Md [email protected] Abdul Hamid, 81, sudah uzur dan mereka tinggal di rumah ini bersama kami empat beranak walaupun bayaran rumah sewa ini sudah tertunggak sejak dua bulan lalu,” katanya.

Intan Rafizah berkata, dia berhasrat mencari kerja yang sesuai seperti mencuci pinggan di kedai makan untuk menyara keluarga selain menampung perbelanjaan untuk rawatan susulan dua daripada tiga anaknya di hospital.

Katanya, setakat ini anaknya masih mendapat rawatan pemeriksaan darah manakala kimoterapi belum dilakukan kerana menunggu keputusan doktor.

“Saya dah buntu memikirkan masalah yang dialami dan disebabkan mahu menjimatkan wang, saya hanya masak mi segera untuk keluarga dan bancuhkan susu pekat manis untuk dua anak yang masih kecil.

“Anak saya Nur Ellyanna Saffia juga tidak dapat menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah tahun ini disebabkan masalah kesihatan yang dialaminya malah biji-biji di seluruh badan dan mukanya makin bertambah,” katanya.

Sementara itu, nasib yang menimpa keluarga itu mendapat simpati daripada Persatuan Sahabat Prihatin Kedah yang menyalurkan sumbangan keperluan untuk keluarga itu yang disampaikan oleh timbalan pengerusinya, Rukiza Abu Bakar.

Sehubungan itu, orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyalurkan ke dalam akaun atas nama Intan Rafizah :

017-5164674
https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Alor Setar - Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, demikianlah kehidupan sebuah keluarga di Taman Tunku Yaacob di sini, yang kini terpaksa b...


Alor Setar - Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, demikianlah kehidupan sebuah keluarga di Taman Tunku Yaacob di sini, yang kini terpaksa bergantung pada ihsan jiran tetangga bagi meneruskan kehidupan selepas satu-satunya pencari nafkah keluarga Sumardy Mohemed, 42 disahkan menghidap kanser limfoma tahap empat pada April lalu.

Sumardy berkata kehidupannya bersama isteri, Mazlina Omar, 41 dan empat anak mula terjejas sejak tiga tahun lalu apabila Mazlina menghidap penyakit saraf yang memaksanya berhenti kerja sebagai kerani di sebuah bank.

“Selepas itu, saya menanggung keluarga dengan berniaga kad prabayar serta baju kemeja di pasar pagi di sekitar Alor Setar. Namun sejak disahkan menghidap kanser limfoma, saya tidak dapat keluar berniaga sekerap dulu kerana badan menjadi tidak bermaya selepas menjalani kemoterapi,” katanya di sini hari ini.

Menurutnya jika sebelum ini dia mampu memperoleh sekitar RM1,200 sebulan kini pendapatannya sekitar RM500 dan RM600, sekali gus menyukarkannya menanggung perbelanjaan keluarga serta persekolahan anak-anak yang berusia empat hingga 16 tahun.

Sementara itu, Mazlina berkata akibat penyakit yang dideritainya, pergerakannya terbatas selain tidak mampu memegang mahupun mengangkat barang.

“Saya bersyukur anak-anaknya sangat memahami kehidupan pada ketika ini dan banyak membantu menguruskan bapa mereka dan saya sendiri dengan mengemas serta memasak terutama anak sulung berusia 16 tahun apabila pulang dari sekolah,” katanya.

Sementara itu, nasib keluarga tersebut mendapat perhatian Pengasas Cancer Survivors Malaysia (CSM), Zuraini Kamal yang berkata pihaknya akan menyumbang pakaian seragam sekolah kepada tiga anak pasangan tersebut menerusi Projek Kembali ke Sekolah CSM.

Menerusi program itu anak-anak pesakit kanser akan menerima set pakaian sekolah lengkap serta beg dan alat tulis bernilai RM100, katanya menambah tahun ini seramai 100 pelajar terpilih dalam program itu.

Orang ramai yang ingin membantu Sumardy boleh menghubunginya atau hulurkan sumbangan ke akaun bank berikut:

010-3186615
https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Gambar Saniza Che Rus ketika sihat (kiri) dan keadaan beliau sekarang (kanan). Alor Setar - “Setiap kali nak cuci luka di payudara ...

Gambar Saniza Che Rus ketika sihat (kiri) dan keadaan beliau sekarang (kanan).

Alor Setar - “Setiap kali nak cuci luka di payudara kanan, dia kerap mengadu sakit kerana ia sudah bernanah serta rosak akibat kanser dihidapinya,” kata Azizah Ahmad, 60, ibu kepada Saniza Che Rus, 40, yang menghidap kanser payudara sejak lebih setahun lalu.

Keadaan Saniza kini semakin lemah apabila doktor memaklumkan kansernya kini sudah tahap empat dan memerlukan penjagaan rapi serta sokongan keluarga.

Dia hanya mampu baring di atas kerusi malas dilapik tilam kerana tidak mampu bergerak seperti dulu dan pernah menjalani rawatan kemoterapi sebanyak enam kali di Hospital Alor Setar.

Suami Saniza, Ahmad Syukri Abu Hassan, 39, pula hanya pekerja kontrak sambilan memasang kabel telefon dan memperoleh pendapatan tidak menentu, malah perkahwinan mereka tidak dikurniakan anak.

Azizah berkata, Saniza yang juga anak kedua daripada lapan beradik itu dikesan menghidap kanser selepas menjalani pemeriksaan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar apabila mendapati terdapat ketulan kecil di bahagian payudara kanan.

“Mulanya dia ingat bengkak biasa kerana tak sakit tetapi lama-kelamaan ia makin membesar sampaikan keadaan kesihatannya terganggu.

“Akibat kanser itu, berat badannya susut dan dia hanya mampu berbaring atas kerusi malas dan tidak banyak bercakap berbanding dulu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Kampung Kubu, Kuala Nerang, hari ini.

Azizah berkata, disebabkan tidak dapat bergerak, mereka sekeluarga terpaksa memakaikan lampin pakai buang setiap malam, namun tidak berupaya membeli susu formula untuknya kerana kos yang mahal.

Katanya, mereka kini berusaha berubat cara tradisional untuk membantu memulihkan kesihatan Saniza selain menjaga pemakanannya bagi mengelakkan sel kanser terus merebak.

Sementara itu, nasib yang menimpa Saniza mendapat simpati Persatuan Sahabat Prihatin Kedah yang mengunjungi pesakit itu di rumahnya hari ini untuk menyampaikan sumbangan katil khas bagi memberi keselesaan kepadanya.

Timbalan presiden persatuan itu, Rukiza Abu Bakar berkata, ini kali kedua pihaknya mengunjungi pesakit berkenaan dan akan berusaha untuk membantu mendapatkan apa yang diperlukan Saniza seperti lampin pakai buang dan sebagainya.

“Katil ini adalah hasil sumbangan dari Ketua Srikandi Padang Terap, Nor Faizah Mat Isa yang sentiasa memantau keadaan pesakit berkenaan dan turut membantu untuk mendapatkan bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang kini sedang dalam proses, “katanya.

Sehubungan itu, katanya, orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan terus kepada akaun adik Saniza iaitu Nor Ame Amira Che Rus:

019-5634515
https://www.mybsn.com.my/mybsn/login/login.do
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kongsi Portal Ini