KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Tanah Merah - Pondok Tahfiz Padang Bongor, di sini, memohon sumbangan orang ramai untuk membeli van bagi pelbagai kegunaan pelajar pus...


Tanah Merah - Pondok Tahfiz Padang Bongor, di sini, memohon sumbangan orang ramai untuk membeli van bagi pelbagai kegunaan pelajar pusat pengajian agama itu.

Pengerusinya, Muhammad Rusydi Abd Malek berkata, pihaknya memerlukan peruntukan sebanyak RM100,000 bagi membeli sebuah van Toyota Hiace tersebut dengan bayaran bulanan RM1220.


Saham akhirat. Alhamdulillah & berbanyak syukur kepada Allah kerana mengurniakan peluang yang sangat banyak untuk kita beramal.

Justeru itu, marilah kita sama-sama merebut peluang ini, dengan membantu pihak pengurusan Pondok untuk menyediakan van yang selesa kepada semua pelajar mereka, insha-Allah.
“Bagi pembelian van ini, kami menawarkan kepada orang ramai untuk menyumbang dalam bentuk wakaf tunai sebagai sedekah jariah.

“Walaupun sedikit sumbangan yang diberi mengikut kemampuan penderma, insya-Allah, pahala daripada sedekah jariah ini berganda dan berpanjangan,” katanya, semalam.

Muhammad Rusydi memberitahu, walaupun masih banyak lagi keperluan pelajar pondok tahfiz itu, pihaknya tidak mahu gopoh dan cuba mendapatkan sumbangan orang ramai secara berperingkat-peringkat.

Katanya, pondok tahfiz mula mengambil kumpulan pelajar pertama pada Januari 2011 itu berbeza dengan pusat tahfiz biasa kerana menggabungkan tiga disiplin ilmu iaitu pengajian tahfiz, akademik dan pengajian kitab (syariah).

“Insha-Allah kita akan cuba penuhi satu persatu keperluan pelajar. Bagi perbelanjaan harian pelajar, semuanya ditanggung oleh pihak kami termasuk makan minum,” katanya.

Orang ramai boleh salurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Pondok Tahfiz Padang Bongor atau hubungi mereka:

019-9244157
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kota Bharu - Walaupun sudah berumur lima tahun tubuh Annur Sofia Mohd Ashraf seperti sebesar bayi seberat hanya 5.9 kg. Siapa sangka ba...


Kota Bharu - Walaupun sudah berumur lima tahun tubuh Annur Sofia Mohd Ashraf seperti sebesar bayi seberat hanya 5.9 kg.

Siapa sangka bahawa Annur Sofia, yang dilahirkan pada berat badan normal dan sihat sebanyak 2.6 kg, mengalami masalah pertumbuhan yang teruk apabila dia mencapai usia satu tahun.

Ibunya, Zailani Mohd Yunus, 40, berkata dia dan suaminya, Mohd Ashrah Idris, 48, menyedari masalah itu selepas Annur Sofia tidak membesar seperti saudara kandungnya yang lain dan tubuhnya sebagai bayi walaupun umurnya.

"Kerana masalah ini, Sofia tidak dapat berbicara dan hanya dapat mengatakan kata 'ma' dan perlu merangkak untuk berpindah dari satu tempat ke tempat lain.

"Pada masa yang sama, pada usia tujuh bulan, Sofia telah menjalani pembedahan untuk kedua-dua mata di Hospital King Zainab II (HRPZII) kerana penglihatan kaburnya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung But, Ketereh, di sini. , semalam.

Terdahulu, keluarga Annur Sofia mendapat kunjungan dari Bersatu Ketereh, Lina Aina Zakaria, yang melawat untuk melihat anak kecil itu dan memberikan keperluan hariannya.

Zailani berkata setiap tiga bulan, dia terpaksa membawa anak bongsu dari tiga adik beradik itu ke temujanji dengan pakar pediatrik di HRPZ II untuk mengetahui pertumbuhannya.

"Walaupun Sofia berbeza dengan anak-anak lain, saya dan suami saya tidak pernah membezakannya daripada dua saudara lelaki itu kerana dia adalah hadiah khas yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita.

"Walaupun keadaan Sofia, saya dan suami saya masih menghantarnya ke Pusat Komuniti Kadok (PDK) ketika dia berumur empat tahun untuk membolehkannya belajar untuk berdikari," katanya.

Dia berkata untuk memenuhi keperluan dan keperluan keluarga Sofia, dia bekerja di kedai runcit berhampiran RM30 sehari awal tahun ini.

"Sebelum ini, suami saya terpaksa berhenti dua tahun lalu kerana masalah jantung dan longkang tersumbat dan tidak dapat melakukan pengangkatan berat.

"Untuk meringankan beban, anak lelaki sulung kami, Mohd Aiman, 18, bekerja di kampung kerja yang mendapat pendapatan RM40 sehari," katanya tanpa bantuan JKM.

Zailani berkata setiap bulan dia terpaksa membelanjakan sekurang-kurangnya RM400 untuk membeli keperluan Annur Sofia termasuk lampin pakai buang.

Sementara itu, Lina Aina berkata hatinya tersentuh melihat keadaan Annur Sofia sebagai bayi. "Insya-Allah, saya akan membantu keluarga ini dan cuba mendapatkan kerusi roda untuk Sofia untuk memudahkan pergerakannya nanti," katanya.

Orang ramai yang boleh membuat sumbangan boleh memberikan bantuan ke Bank Simpanan Nasional melalui Zailani Mohd Yunus atau menghubungi beliau:

013-9565351
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Gua Musang - Seorang isteri menjadi 'ketua keluarga' mencari pendapatan dengan memetik pucuk paku sebelum dijual untuk mendapatka...


Gua Musang - Seorang isteri menjadi 'ketua keluarga' mencari pendapatan dengan memetik pucuk paku sebelum dijual untuk mendapatkan wang untuk menyokong kehidupan keluarganya.

Siti Juriah Yusuf, 28, yang tinggal di Kampung Limau Kasturi berkata, keluarganya menghadapi masalah kewangan selepas suaminya, Muhammad Zailani Shafien, 33, lumpuh dan tidak dapat melakukan apa-apa kerja selama enam tahun yang lalu.

Beliau berkata mereka mempunyai keluarga lima anak yang biasa dengan menu nasi pucuk paku dan budu setiap hari. "Setiap pagi adalah rutin harian saya mengumpul pucuk paku di belakang rumah dan sungai untuk mencari wang.

"Saya boleh menjual pucuk paku untuk menampung perbelanjaan sebanyak RM10 hingga RM20 sehari. Perolehan daripada penjualan pucuk paku boleh digunakan untuk memberi wang kepada tiga anak-anak antara umur lima dan 10 untuk perbelanjaan sekolah, "katanya di sini hari ini.

Kisah Siti Juriah, yang suaminya lumpuh selepas jatuh dari pokok pada ketinggian 30 meter pada bulan Jun 2014 ketika cuba untuk mendapatkan lebah.

Beliau berkata Muhammad Zailani mengalami patah tulang belakang yang menyebabkannya lumpuh dari pinggang ke bawah.

"Sejak kejadian itu, saya telah cuba menjual pucuk paku untuk menampung perbelanjaan saya kerana suami saya tidak dapat bekerja lagi.

"Saya sedih kadang-kadang terpaksa menahan tiga anak-anak antara umur lima dan sepuluh dari sekolah kerana tidak mampu untuk membelanjakan wang," katanya.

Siti Jury mengakui bahawa dia telah menerima RM300 sebulan dari JKM selama lima tahun yang lalu tetapi tidak cukup kerana banyak perbelanjaan untuk keperluan suaminya seperti membeli ubat dan lampin pakai buang.

"Saya bersyukur kerana anak-anak tidak pernah mengadu apabila mereka dihidangkan dengan pucuk paku setiap hari.

"Saya tidak mempunyai keupayaan lain untuk menyara hidup dan dengan cara ini sahaja mampu untuk membantu suami saya," katanya.

Orang yang ingin menderma boleh menghubungi keluarga Muhammad Zailani melalui:

01126654137
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kota Bharu - Dalam mencari rezeki menyara tujuh anak termasuk seorang menghidap kanser darah, seorang ibu tunggal tidak menganggap pekerj...


Kota Bharu - Dalam mencari rezeki menyara tujuh anak termasuk seorang menghidap kanser darah, seorang ibu tunggal tidak menganggap pekerjaannya sebagai pemandu jarak jauh satu bebanan.

Baginya, ia mungkin normal. Memandu jarak jauh, biasanya lebih 600 kilometer untuk memenuhi keperluan pelanggan seperti Kedah, Perak, Pahang dan Terengganu, telah menjadi pemandangan biasa bagi Haslina Mamat, 46, dari Kampung Sungai Durian, di sini.

Haslina berkata beliau memperoleh RM250 untuk setiap perjalanan jarak jauh. Apabila tidak ada tempahan perjalanan jarak jauh, dia mengupah seorang penumpang di sekitar bandar di dalam kereta Proton Saga yang ditinggalkan oleh suaminya.

Dia mempunyai tujuh anak berumur antara enam dan 25 tahun, mengatakan dia hanya berfungsi sebagai pemandu untuk menyokong keluarga, termasuk tiga yang masih sekolah.

"Kehidupan saya seperti bijirin sarapan pagi, bijirin petang. Saya berhutang dengan saudara-mara dan meminta masjid untuk membeli keperluan dapur, "katanya ketika ditemui di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, di sini.

Haslina berkata walaupun sedih apabila anaknya yang paling muda, Muhammad Adam Syahrul Miradin, 6, didiagnosis menghidap kanser darah sejak tiga tahun lalu dan terpaksa berunding dengan HUSM.

Haslina berkata beliau menerima RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat tetapi itu tidak mencukupi untuknya dan keluarganya.

"Adam mempunyai demam yang tinggi kerana antibodi lemah dan keadaannya membuat saya sukar untuk bekerja, apabila saya mengambil beberapa buah di ladang ayah saya untuk dijual.

"Sebenarnya, saya berasa takut dan penat memandu terutamanya dalam jarak jauh, tetapi hanya dengan cara ini saya boleh mendapatkan wang untuk makan, minum dan menyediakan persekolahan.

"Selagi simpulan ini masih dapat berfungsi, saya akan menggunakannya untuk kanak-kanak dan kehidupan yang lebih baik," katanya.

Bagi mereka yang ingin menghulurkan bantuan boleh disalurkan ke nombor akaun atas nama Haslina Mamat seperti berikut:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Temerloh - Lapan daripada 64 unit pondok asrama kayu lelaki di Madrasah Ad-dinniah Al-islamiah, di Temerloh hangus terbakar. Ketua Bal...


Temerloh - Lapan daripada 64 unit pondok asrama kayu lelaki di Madrasah Ad-dinniah Al-islamiah, di Temerloh hangus terbakar.

Ketua Balai Bomba Bukit Angin Temerloh, Hashnuddin Hussin mengesahkan kejadian yang berlaku pada 10.38 pagi semalam.

Ketika kejadian, asrama pelajar itu kosong kerana pelajar bercuti. Api dapat dipadam sepenuhnya pada kira kira pukul 1.25 tenghari. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

"Ketika ini pasukan bomba masih melakukan siasatan bagi mengenal pasti punca kejadian dan jumlah kerugian," katanya di sini hari ini.

Menurutnya, bomba yang menerima panggilan pada pukul 10.28 pagi tiba di tempat kejadian 10 minit kemudian dan memulakan operasi pemadaman.

Katanya, bomba berjaya mengawal kebakaran pada pukul 10.51 pagi sebelum menamatkan operasi pada pukul 1.25 petang.

Sumbangan amat dialu-alukan bagi meringankan beban madrasah ini di Temerloh. Sesiapa yang ingin menghulurkan sumbangan bolehlah melalui akaun berikut:

LOT 5825 Kampung Paya Jauh
017-947 5433
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Shah Alam - Mohd Zulkifli Abdul Rahman, 38, pengasas Akademi Tahfiz Ihya Ul-Quran (ATIQ) sanggup menjual roti canai di Jalan Kebun, Shah ...


Shah Alam - Mohd Zulkifli Abdul Rahman, 38, pengasas Akademi Tahfiz Ihya Ul-Quran (ATIQ) sanggup menjual roti canai di Jalan Kebun, Shah Alam untuk memenuhi keperluan pusat tahfiz yang berjumlah RM15,000 sebulan.

"Saya malu untuk memohon dana sumbangan untuk mengumpul dana untuk pusat tahfiz. Biar saya letih, selagi saya tidak meminta derma, "

"ATIQ sebelum ini telah menerima bayaran dan derma individu tetapi ia tidak mencukupi dan saya perlu melakukan sesuatu supaya pelajar di sini dapat belajar dengan selesa.

"Sesetengah kawan mencadangkan saya meletakkan tabung di gerai roti canai tetapi saya menolak kerana saya mahu bekerja sendiri. Bukan dengan meminta derma ... Saya malu.

"Saya juga ingin mengubah persepsi masyarakat tentang pusat tahfiz kerana komuniti sering mengaitkan derma dengan pusat tahfiz dan itu tidak sepatutnya berlaku," katanya hari ini.

Mohd Zulkifli mula menjual rotan sejak Januari untuk 50 sen sekeping untuk menampung keperluan pusat tahfiz dengan lebih daripada 30 pelajar.

Dengan pengalaman membuat roti canai pada usia muda, Mohd Zulkifli juga yakin dapat membantu mengumpul dana di pusat tahfiz tanpa memerlukan sumbangan.

"Pada mulanya saya hanya menjual sekeping roti canai untuk 50 sen kerana saya tidak mahu membebankan pelanggan tetapi dengan nasihat orang ramai dan para peniaga di sana, saya terpaksa bersetuju untuk menjual RM1 sekeping.

"Saya tidak mahu perniagaan kecil yang saya jalankan untuk menyebabkan rasa tidak puas hati dengan peniaga-peniaga canai lain di kawasan ini kerana apa yang saya lakukan hanyalah untuk pusat tahfiz.

"Saya juga tidak ingin mengambil kesempatan daripada penjualan roti canai kerana saya menganggap ini sebagai percubaan untuk mencari rezeki dengan izin Allah," katanya.

Beliau berkata beliau tidak mengharapkan untuk menerima apa-apa tindak balas positif dari masyarakat atas usahanya dan menganggap bahawa ia adalah semua peruntukan Allah SWT untuk pelajar di ATIQ.

"Saya berterima kasih kepada semua yang menyokong perniagaan kecil kami kerana tanpa mereka, saya mungkin perlu mencari cara lain untuk mengumpul dana.

"Semoga semua orang yang telah membantu kami dengan membeli roti ini boleh diberkati dengan cara Allah SWT dan diberkati," katanya.

Mohd Zulkifli kini ditawarkan peluang untuk meneruskan perniagaan roti canai di restoran Atuk dan Ustaz yang lebih selesa di Jalan Besar, Kampung Bukit Lanchong.

"Saya menjalankan perniagaan roti canai berseorangan tetapi sekarang saya boleh bergilir dengan pekerja lain supaya saya dapat menghabiskan lebih banyak masa dengan pelajar," katanya.

Orang ramai yang ingin membantu pusat tahfiz ini boleh berbuat demikian melalui akaun Atiq Quran Management berikut:

019-547 7526
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Mersing - Kisah mengenai penderitaan adik Ainul Mardhiah yang telah selamat menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan di mulutnya pa...


Mersing - Kisah mengenai penderitaan adik Ainul Mardhiah yang telah selamat menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan di mulutnya pasti tidak akan dilupakan oleh rakyat Malaysia.

Terbaru, seorang kanak-kanak lelaki Muhammad Shah Daniel tular di laman Facebook setelah dipercayai menghidap sejenis ketumbuhan kanser tahap empat di wajahnya.

Menerusi posting yang dimuat naik Qaira Malfiq Rezki Gie, kanak-kanak berusia setahun itu sedang menjalani rawatan di Hospital Mersing, Johor dan amat memerlukan sumbangan orang ramai.

Sebenarnya bukan adik ni diuji, tapi Allah sedang menguji kita .. Bantu lah adik Daniel ni.. Pergilah melawat dia kat Wad Kanak² Hospital Mersing, bagilah moral support kat ibu daniel.. Belailah adik ni, berilah kasih syg pd dia.. Berilah.. Sesungguhnya adik ni bakal penghuni syurga yg mana kita pun belum tahu lagi.. Lihat lah betapa kuatnya semangat adik daniel ni.. Tak pernah nangis kesakitan malah kita yg mengalir air mata melihat penderitaan dia.. Belailah adik daniel. Kita belum tahu adakah esok masih ada? Antara dia dan kita siapa yg pergi dulu? Semuanya Kuasa Allah.. Ya Allah.. Berikanlah kesembuhan pd daniel.. Berikan kekuatan hati pd ibu daniel.. Sebenarnya saya tak tahu nak tulis ape ni.. Dari tadi sampai ni sebak sayu je rasa hati.. Bila nak makan je teringat adik daniel ni.. Ingatlah, kalau kita rasa susah, ada lagi yg lebih susah.. Kalau kita rasa sakit, ada lagi yg lebih sakitnya.. Kita kena jarum sikit pun dah mengalir air mata.. Lihatlah betapa deritanya adik daniel dgn sakit dia.. Bantu lah semampu boleh.. Berilah sokongan pd ibu dia.. Kesian ibu daniel.. Skrg ni adik daniel pulak demam panas... 😭😭😭 Ya Allah.. Allahuakbar!! Sumber: Qaira Malfiq Rezki Gie

Posting berkenaan mengundang keprihatinan warga Facebook dengan menerima lebih 10,000 perkongsian dan rata-rata mendoakan agar penderitaan adik Daniel segera menemui jalan penyelesaian. Orang ramai yang ingin menyumbang boleh berbuat demikian melalui:

011-2783 9050
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Pasir Mas - Lima tahun yang lalu seorang doktor mencadangkan pembedahan memasukkan besi dan 18 skru untuk masalah tulang belakang bengkok...


Pasir Mas - Lima tahun yang lalu seorang doktor mencadangkan pembedahan memasukkan besi dan 18 skru untuk masalah tulang belakang bengkok (Scoliosis).

Walau bagaimanapun, disebabkan kekangan kewangan yang dihadapi oleh keluarga, Muhamad Syawal Ramli, 11, terpaksa bertahan kerana kos yang terlibat dalam operasi RM30,000.

Disebabkan kelewatan, keadaan Muhamad Syawal semakin bertambah apabila korden tulang belakangnya turut menjejaskan tubuhnya.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Salor yang berusia lima tahun juga mengalami sesak nafas dan loya apabila berjalan atau berdiri kerana tulang belakang yang tidak dapat mengekalkan beratnya.

Bapanya, Ramli Omar, 55, berkata beliau telah mendapatkan bantuan dari pelbagai pihak untuk sumbangan kepada anak keenam dari tujuh adik beradik itu, tetapi setakat ini dia tidak menerima apa-apa jawapan.

"Saya hanya pekerja am di jabatan kerajaan dan mendapat pendapatan kira-kira RM1,000 sebulan. "Bagaimanakah saya dapat menjimatkan wang jika sudah cukup untuk menghabiskan masa dan semua anak masih belajar dan kosnya banyak," katanya di rumahnya di Kampung Teluk Kandis, Pasir Mas.

Ramli berkata anaknya juga kurang berpeluang untuk bersekolah, terutamanya apabila dia batuk yang menyebabkan sesak nafas.

Beliau berkata sekolah itu bekerjasama untuk membolehkan buku teks dibiarkan di dalam bilik darjah untuk mengurangkan berat beg yang diperlukan untuk memanjat tangga ke tingkat tiga.

"Saya tertanya-tanya bagaimana lagi untuk mencari sumber kewangan untuk mendapatkan pembedahan secepat mungkin kerana anak saya semakin teruk.

"Kedudukan tidurnya juga tidak boleh berehat selain yang lain dan kaki kirinya harus membengkok untuk menstabilkan kedudukannya.

"Ia boleh dikatakan bahawa dia sering dirujuk ke klinik atau hospital kerana sesak nafas akibat masalah tulang belakang yang berkaitan dengan sistem pernafasan," katanya.

Ramli berkata doktor diberitahu pembedahan untuk memasukkan 18 skru itu adalah permulaan dan akan digantikan dengan pembedahan lain selepas beberapa tahun bergantung kepada perubahan fizikalnya.

Orang yang ingin membantu boleh memberi sumbangan kepada Ramli melalui:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Port Dickson - Seorang bapa bingung tentang masa depan enam anaknya selepas mengalami masalah kesihatan yang menyebabkannya tidak dapat b...


Port Dickson - Seorang bapa bingung tentang masa depan enam anaknya selepas mengalami masalah kesihatan yang menyebabkannya tidak dapat bekerja.

Kamarul Sharizam Kamarudin, 40, berkata beliau terpaksa membesarkan semua anak berusia dua hingga 13 tahun di rumahnya di Taman Politeknik di sini selepas bercerai dengan isterinya dua tahun lalu.

"Bekas isteri meninggalkan semua anak itu kepada saya selepas kami bercerai dua tahun lalu. Ia adalah hak dia untuk bebas.

"Tetapi saya bimbang tentang nasib enam anak, jika saya ditakdirkan untuk tidak hidup lama kerana berbagai penyakit seperti kegagalan jantung, tekanan darah tinggi, diabetes, asma dan batu ginjal.

"Saya baru keluar dari hospital selepas beberapa hari dalam keadaan koma. Anak saya terpaksa tinggal sendirian di rumah tanpa sebarang penjagaan. Mereka juga mengadu kelaparan kerap kerana tiada makanan, "katanya.

Beliau ditemui selepas menerima bantuan makanan harian dari Pertubuhan Kebajikan Asnaf Negeri Sembilan (N9 kekasih) di rumahnya di sini semalam.

Kamarul berkata selepas bercakap dengan saudara-mara, dia memutuskan untuk menghantar empat anaknya ke rumah kebajikan.

"Ia adalah keputusan yang sukar tetapi untuk masa depan mereka, saya terpaksa. Saya tidak mampu lagi dan berharap mereka dapat menyesuaikan diri dengan rumah kebajikan itu kemudian.

"Anak perempuan termuda berusia dua tahun itu akan dijaga oleh kakak saya di Seremban dan anak lelaki berusia 13 tahun itu akan bersama saya kerana dia mempunyai autisme sejak zaman kanak-kanak.

"Nasib baik saya menerima bantuan RM200 dari JKM sejak dua bulan lepas. Tetapi rumah yang saya tinggal di sini akan dilelongkan tidak lama lagi. "Mungkin nanti saya perlu tinggal di rumah kakak saya di Senawang," katanya.

Mengikutnya, cubaannya sekarang mempunyai kebijaksanaan sendiri dan dia menerima mereka dan sangat berterima kasih kepada Kekasih yang dikasihi.

"Harapan saya ialah anak yang akan ditempatkan di rumah kebajikan akan memberi tumpuan kepada pendidikan dan menjadi orang yang berguna pada masa akan datang," katanya sambil menangis.

Sementara itu, Pengerusi Perkasih N9, Norfadilah Mansor berkata empat anak Kamarul diserahkan kepada Rumah Kebajikan Al Kausar, Senawang.

"Empat anak berusia empat hingga 11 tahun akan diambil dalam masa terdekat. Orang yang ingin membantu meringankan beban keluarga ini boleh menyumbang kepada Kamarul Sharizam melalui:

012-9805132
https://www.maybank2u.com.my/mbb/m2u/common/M2ULogin.do?action=Login
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kongsi Portal Ini