Bermula jatuh motor, remaja perempuan terlantar hidap tumor saraf tunjang - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Kuala Selangor - Bermula dengan jatuh dari motosikal, tidak ada yang menyangka Zaidatina Makmur, 15, nampaknya menghidap tumor saraf tunjan...

Bermula jatuh motor, remaja perempuan terlantar hidap tumor saraf tunjang


Kuala Selangor - Bermula dengan jatuh dari motosikal, tidak ada yang menyangka Zaidatina Makmur, 15, nampaknya menghidap tumor saraf tunjang dan baru sahaja terbaring di tempat tidur sejak setahun yang lalu.

Keadaan itu menyebabkan anak bongsu dari empat beradik yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Tanjong, di sini, tidak dapat meneruskan persekolahan seperti rakan-rakan yang lain.

Ibunya, Jariyah Irahim, 50, mengatakan kehidupan Zaidatina yang ceria dan aktif dalam sukan berubah 360 darjah setelah dia didiagnosis menghidap tumor itu, pada Oktober tahun lalu.

"Sebelum didiagnosis menghidap tumor, Zaidatina jatuh dari sebuah motosikal pada bulan Jun tahun lalu menyebabkan dagunya cedera.

"Memasuki Oktober, dia mengadu sakit di leher. Suami saya, Makmur Bujang, 63, dan saya membawanya ke klinik sebelum dirujuk ke Hospital Sungai Buloh.

"Di sana, pemeriksaan dilakukan dan doktor mengesahkan terdapat tumor saraf tunjang sebelum operasi dilakukan pada 21 Oktober tahun lalu," katanya, di rumahnya di Kampung Pasir Tuntung.

Jariyah berkata, Zaidatina mendapat rawatan di HSB dan Hospital Kuala Lumpur dan ia memerlukan perbelanjaan yang tinggi.

"Zaidatina perlu mendapatkan rawatan di HSB dan HKL. Kos perjalanan dari rumah ke hospital tidaklah murah.

"Dia mendapat bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk Orang Kurang Upaya sebanyak RM350 sebulan. Di samping itu, Lembaga Zakat Selangor juga memberikan bantuan sebanyak RM 300 sebulan untuk perubatan termasuk penghantaran katil," katanya.

Menurutnya, sekarang mereka dan keluarga bergilir-gilir menjaga Zaidatina sejak dia ditinggalkan setelah menjalani pembedahan pada 21 Oktober tahun lalu.

"Ibu mana yang ingin melihat anaknya terbaring di atas katil? Saya rasa ini adalah ujian Tuhan dan cabaran untuk menjaganya ketika dia sakit.

"Setiap hari, saya dan keluarga berdoa agar Zaidatina pulih dan menjalani kehidupan seperti biasa," katanya.

"Zaidatina hanya dibenarkan mengambil susu khas melalui tiub yang melekat di perutnya. Semoga Zaidatina dikurniakan kesembuhan dan kembali ke sekolah seperti rakan sebayanya.

Orang yang ingin menderma boleh menyalurkannya ke akaun bank berikut atas nama Jariyah Irahim atau menelefonnya:
 
014-6427565
Progress:

RM100 raised

Goal: RM1000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini