Masalah kewangan tampung kos perubatan bayi hidap pelbagai penyakit - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Baling - Tiada daya dan upaya seorang hamba melainkan memohon pertolongan dari Allah SWT. Itulah rintihan seorang ibu dari Kampung Weng...

Masalah kewangan tampung kos perubatan bayi hidap pelbagai penyakit



Baling - Tiada daya dan upaya seorang hamba melainkan memohon pertolongan dari Allah SWT. Itulah rintihan seorang ibu dari Kampung Weng Dalam di sini yang risau akan nasib anaknya yang telah didiagnosis dengan pelbagai penyakit sejak dilahirkan. Harapan ibu hanya satu, supaya kembali sihat seperti bayi yang normal.

Muhammad Wabil Nuh Mohd. Luthfi, yang berumur 10 bulan, menderita masalah pertumbuhan, obesiti, rabun dan masalah kulit (ekzema).

Ibunya, Rosniza Yusop, 32, berkata pertumbuhan fizikal anak bongsunya dari tiga beradik itu terbantut selain menderita masalah kegemukan yang tidak sesuai dengan usianya.

"Muhammad Wabil Nuh masih tidak dapat duduk atau berjalan. Dia hanya berbaring dan merangkak.

"Keadaan mata anak juga tidak tertumpu ketika melihat sesuatu dan mungkin mengalami rabun," katanya di rumahnya di sini baru-baru ini.

Menurut Rosniza, dia dan suaminya, Mohd. Luthfi Md. Khotib, 35, perlu membawa Muhammad Wabil Nuh ke Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar dekat sini untuk pemeriksaan dan Hospital Besar Pulau Pinang jika perlu berjumpa doktor pakar.

"Doktor juga telah mengambil sampel darahnya untuk dikirim ke Jepun untuk diperiksa dan meneliti jenis penyakit yang dialami oleh Muhammad Wabil Nuh," katanya.

Dia mengatakan bahawa dia dan suaminya menghadapi masalah kewangan untuk menampung keperluan anak mereka seperti susu khas dan lampin pakai buang serta kos perjalanan untuk mendapatkan rawatan di hospital.

“Suami saya hanya bekerja sebagai penoreh getah dengan pendapatan sekitar RM350 sebulan sementara kos perjalanan ke hospital melebihi RM300 sebulan.

"Kosnya akan meningkat sekiranya anak itu harus ditahan di wad untuk pemeriksaan lanjut," katanya.

Dia menambah bahawa dia mendapat bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM300 sebulan tetapi masih belum mencukupi untuk menampung keperluan Muhammad Wabil Nuh.

"Anak saya memerlukan tempat tidur khas selain kerusi roda bayi untuk melatih dan menguatkan otot kakinya," katanya.

Orang ramai yang ingin menolong Rosniza boleh menderma ke akaun bank berikut atas nama Mohd. Luthfi Md. Khotib atau menghubunginya:

013-7331132
Progress:

RM340 raised

Goal: RM5000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini