Bapa pohon bantuan anak berusia dua tahun hidap kegagalan usus - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Sandakan - Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itulah yang dialami seorang bapa yang sangat risaukan akan nasib dan mas...

Bapa pohon bantuan anak berusia dua tahun hidap kegagalan usus



Sandakan - Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itulah yang dialami seorang bapa yang sangat risaukan akan nasib dan masa depan anaknya yang berusia lebih dua tahun setelah terpaksa menggunakan beg kolostomi untuk membuang air besar kerana disfungsi usus.

Sidi Gazalba Syamsu Alam, 39, mengatakan bahawa satu-satunya anaknya, Muhammad Yafiq Yusuf, mengalami masalah sejak lahir dan tidak dapat membuang air besar menyebabkan perut anaknya kelihatan kembung.

Menurutnya, Muhammad Yafiq Yusuf memerlukan kaedah manual membuang najis dengan menyedutnya menggunakan peralatan perubatan.

"Namun, baru-baru ini, membuang najis melalui kaedah tersebut tidak dapat dilakukan kerana anak itu sudah dewasa.

"Makanan anak tidak lagi seperti ketika dia masih bayi dan keadaan najisnya juga lebih sukar untuk disedut," katanya ketika ditemui, hari ini.

Sidi Gazalba dari Desa Gum-Gum, Sandakan mengatakan, awal bulan ini Muhammad Yafiq tidak dapat membuang air besar selama lima hari.

"Kami membawanya ke Hospital Duchess of Kent Sandakan sebelum dipindahkan ke Hospital Wanita dan Kanak-kanak Likas di Kota Kinabalu dan menjalani pembedahan kolostomi semalam.

"Sekarang anak saya masih menerima rawatan di wad dan difahamkan bahawa selepas ini akan ada rawatan susulan," katanya.

Katanya, dia yang hanya bekerja sebagai pemandu bas sekarang bingung memikirkan masalah kewangan dalam menghadapi situasi yang terpaksa dilalui oleh anaknya.

"Selama beberapa hari di Kota Kinabalu, saya terpaksa tinggal di rumah rakan yang menyewa di Telipok.

"Pada masa yang sama, saya sudah lama tidak menaiki bas. Nasib baik ada keluarga dan rakan-rakan yang membantu dari segi kewangan.

"Semua ini adalah ujian bagi saya, Muhammad Yafiq adalah cahaya mata saya dan isteri pertama sejak menunggu kira-kira lapan tahun.

"Saya sangat berharap keadaannya pulih dan dia dapat menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak lain," katanya.

Mana-mana individu yang bermurah hati diharap dapat menolong keluarganya dengan menyalurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Sidi Gazalba b Syamsu Alam atau menghubunginya di talian berikut:

013-8878417
Progress:

RM110 raised

Goal: RM3000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini