Ibu tunggal enam anak berharap untuk bekerja, perlu bantuan kewangan - Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Inisiatif KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top





Pasir Gudang - Seorang wanita yang membesarkan enam anak kehilangan sumber pendapatannya sejak Mac lalu kerana wabak Covid-19 dan kini hidu...

Ibu tunggal enam anak berharap untuk bekerja, perlu bantuan kewangan


Pasir Gudang - Seorang wanita yang membesarkan enam anak kehilangan sumber pendapatannya sejak Mac lalu kerana wabak Covid-19 dan kini hidup dengan harapkan ihsan kebaikan tetangga dan orang ramai.

Zainorimah Ludin, 39, dan keluarganya yang tinggal di Projek Perumahan Rakyat Masai di sini sejak 15 tahun lalu juga diuji ketika anak bongsunya Nur Aqilah Fazli mengalami sawan baru-baru ini.

Menurutnya, kehidupan keluarga mereka juga kurang apabila mereka tidak mendapat bekalan air sejak Februari lalu kerana mereka tidak mampu membayar bil air bulanan kerana RM1,500.

"Oleh kerana tidak ada bekalan air, saya dan anak-anak mengharapkan kebaikan dari jiran untuk mendapatkan bekalan air untuk kegunaan harian.

"Saya tidak dapat bekerja pada masa ini kerana tempat kerja saya di sebuah institusi pendidikan di Seri Alam di sini ditutup buat sementara waktu kerana wabak Covid-19," katanya ketika ditemui di rumah PPRT hari ini.

Sementara itu, Zainorimah bersyukur kerana masih mempunyai tempat tinggal tetapi kesal dengan status kelayakan rumah di mana dia tinggal sebagai keluarga kerana kediaman itu milik arwah ibunya yang meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru dan penyakit buah pinggang sejak tahun lalu.

Katanya, beban utama sekarang ialah tidak ada sumber pendapatan kerana dia tidak dapat bekerja sebagai pembantu dewan makan di institusi pendidikan itu.

"Dalam tempoh tidak bekerja, saya terpaksa membelanjakan wang simpanan untuk diri sendiri dan anak-anak saya selain mengharapkan pertolongan orang ramai, terutama jiran setempat," katanya.

Dia, yang ditinggalkan oleh suaminya tanpa ada berita ketika dia hamil dua bulan dengan anak bongsunya, juga tenang dengan ketentuan Ilahi dan berharap seseorang bersedia memberikannya pekerjaan.

Zainorimah yang merupakan anak yatim piatu tidak pernah meminta pertolongan dari mana-mana pihak termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat.

"Saya berpuas hati dengan ketentuan Ilahi, namun saya tetap bersyukur kerana anak-anak tidak cerewet dengan makanan, mereka hanya makan apa yang mereka ada," katanya.

Orang yang ingin membantu boleh menderma melalui akaun bank berikut atas namanya Zainorimah Ludin atau menghubunginya:

011-28716774
Progress:

RM70 raised

Goal: RM2000



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini