Ibubapa ini masih perlukan RM20k untuk dana perubatan leukimia anak - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Kuala Lumpur - Takdir Allah tiada siapa yang dapat menjangka. Impian pasangan ibubapa ini untuk melihat anak membesar dengan sihat hancu...

Ibubapa ini masih perlukan RM20k untuk dana perubatan leukimia anak


Kuala Lumpur - Takdir Allah tiada siapa yang dapat menjangka. Impian pasangan ibubapa ini untuk melihat anak membesar dengan sihat hancur sekelip mata apabila anak yang normal sebelum ini disahkan sebagai pesakit kanser B-cells acute lymphoblastic leukemia.

Bercerita lanjut mengenai keadaan adik Nadhim Nubhan yang kini berusia 1 tahun 9 bulan, ibunya Nuratikah Mat Osman memberitahu ia dikesan pada penghujung tahun lalu.

Tahu Nadhim sakit 16 November 2019, seminggu sebelum anak sakit tu anak semakin tidak aktif, hilang minat dan kurang selera makan. Nadhim juga menunjukkan kulit yang bertambah pucat. Sebelum tu dia ada demam pada bulan Mac dan September tetapi ujian darah tidak menunjukkan gejala kesihatan yang serius hanya demam biasa.

Tanggal 16 November saya bawa ke klinik dan klinik refer untuk ke hospital dalam kadar segera. Malam tu saya bersama suami bawa anak ke emergency Hospital Selayang, ujian darah menunjukkan yang kurang normal dan hb platelet anak masa itu sangatlah rendah. Malam itu juga doktor bagitahu dia nampak sel kanser. Dan 17hb refer ke HUKM untuk rawatan susulan. 18 Nov anak menjalani procuder bone marrow untuk mengetahui sel kanser apa yang menyerang.

Akhirnya Nadhim di diagnosis sebagai pesakit kanser (B-cells acute lymphoblastic leukemia) dan menjalani rawatan intensif kemoterapi pada 19 Nov. Rawatan intensif perlu dijalani selama lebih kurang 8 bulan tapi malangnya kanser anak menyerang semula (relapse) pada 20 Mei 2020. Dan perlu menjalani kemoterapi yang lebih berat selama sebulan pada 3 Jun sehingga 1 Julai baru-baru ini.

Alhamdulillah ujian bone marrow dilakukan pada 15 Julai lalu menunjukkan progress yang baik dan anak harus teruskan rawatan yang lebih rapi supaya sel-sel kanser tidak dapat menyerang semula dengan ubat khas.

Ubat khas blinatumomad (blincyto) doktor suggest untuk cure kanser anak dari terus menyerang semula. Risiko sel kanser kembali adalah tinggi jika tidak di kawal.

Bagi mengelakkan risiko seperti yang saya nyatakan ubat blinatumomad (blincyto) mempunyai kesan sampingan yang rendah lebih rendah dari 5 peratus. Imunoterapi adalah sejenis terapi biologi. Terapi biologi adalah sejenis rawatan yang menggunakan bahan yang terbuat dari organisma hidup untuk merawat barah.

Nuratikah berkata, dia terpaksa membuka tabung dana untuk menyara kos ubat anaknya yang berjumlah RM74101.50 untuk kelangsungan hidup yang lebih cerah supaya ia dapat membesar seperti kanak-kanak lain.

Memandangkan suami, Nazwan bin Nayan hanya bekerja sebagai kakitangan kurier ia tak mampu nak menampung perbelanjaan kos ubat-ubatan ini. Harapan saya dengan terkumpulnya dana ini, kami suami isteri dapat melihatnya membesar dengan sihat dan ceria. Lagi satu sekiranya ada penderma yang 100% sepadan stem cells Nadhim akan melakukan BMT (bone marrow transplant).


Dana Ubat Nadhim Nubhan 
Status dana pada 19 Julai 2020 (Sasaran : RM74,101.50)
Jumlah Terkumpul (setakat 19/7/2020) : RM54,195
Dalam akaun peribadi ibu Nadhim : RM46,787
Ini bermakna baki yang masih diperlukan : RM19,906.50
Rayuan ini akan ditutup apabila jumlah yang diperlukan tercapai. Insyaallah.

Sekiranya anda ingin menyalurkan sumbangan bagi kelancaran rawatan adik Nadhim boleh masukkan ke akaun tertera atau hubungi terus talian berikut. Sesiapa yang sudi menderma ke tabung ini silalah berbuat demikian ke akaun bank berikut atas nama Nuratikah Binti Mat Osman (Ibu Nadhim):

013-2791843
Progress:

RM0 raised

Goal: RM19900



blog counter views

0 comments:

Kongsi Portal Ini