Tidak dapat bercakap dan mendengar, dia anak syurga saya - Ibu tunggal muda - KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Kota Bharu - Tidak seperti rakan sebaya yang lain, Danial Faiq Rizqin Mohammad Hasanin hanya boleh berbaring sepanjang masa dan tidak dapat...

Tidak dapat bercakap dan mendengar, dia anak syurga saya - Ibu tunggal muda


Kota Bharu - Tidak seperti rakan sebaya yang lain, Danial Faiq Rizqin Mohammad Hasanin hanya boleh berbaring sepanjang masa dan tidak dapat bercakap selain kedua mata tidak dapat melihat.

Ibunya, Nor Lyana Atikah Mohamed, 21, berkata, satu-satunya anaknya yang berusia tiga tahun tujuh bulan menderita penyakit saraf dan paru-paru sejak lahir menyebabkan Danial Faiq Rizqin dirawat di Unit Rawatan Rapi Neonatal Hospital Raja Perempuan Zainab II selama hampir dua bulan sebelum dibenarkan pulang ke rumah.

Menurutnya, keadaan anaknya menyebabkan dia tidak pernah meninggalkan Danial Faiq Rizqin sendirian kerana bimbang akan mengalami sawan pada bila-bila masa dan bergantung sepenuhnya kepada 15 jenis ubat setiap hari.

"Walaupun anak saya berusia hampir empat tahun, keadaan fizikalnya tidak berubah seperti bayi dengan berat hanya enam kilogram dan sebulan sekali perlu berjumpa pakar di HRPZ II untuk mengetahui perkembangannya.

"Anak saya perlu minum susu khas sebagai makanan harian enam kali sehari, iaitu setiap empat jam melalui tiub yang dimasukkan ke dalam perutnya ketika berusia satu tahun," katanya di Kampung Padang Bembam, Melor.

Nor Lyana Atikah mengatakan, setelah berpisah dengan bekas suaminya pada bulan Julai tahun lalu, dia sekarang harus menjaga Danial Faiq Rizqin sendirian dan bergantung sepenuhnya pada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM350 sebulan untuk membeli barang keperluan anaknya.

Katanya, setiap bulan dia harus memperuntukkan sekurang-kurangnya RM1,000 termasuk susu khas berharga RM162 satu tin yang boleh bertahan selama dua minggu selain lampin pakai buang dan beg susu.

“Untungnya, Danial Faiq Rizqin mendapat bantuan dari JKM yang dapat meringankan beban untuk menampung keperluan membeli barang keperluannya setiap bulan.

"Tugas menjaga Danial Faiq Rizqin tidak membebankan dan saya masih mempunyai impian untuk melihat dia membesar seperti anak-anak lain, walaupun saya sedar ketika ini dia hanya boleh berbaring di tilam," katanya

Kemurahan hati dan keprihatinan rakyat Malaysia diharapkan dapat mengumpulkan sumbangan yang akan digunakan sepenuhnya untuk membeli barang keperluan untuk Danial Faiq Rizqin serta sumbangan kewangan.

Orang ramai yang ingin menderma boleh menyalurkan bantuan melalui akaun bank berikut atas nama Nor Lyana Atikah Mohamed atau boleh menghubunginya:

010-7935972
Progress:

RM5000 raised

Goal: RM5000



blog counter views


0 comments:

Kongsi Portal Ini