KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: selangor

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik / B40 / asnaf di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label selangor. Papar semua catatan

Bangi - Peniaga kecil-kecilan adalah golongan yang paling terkesan dengan wabak COVID-19. PKP lanjutan bakal diketahui hari ini apabila...



Bangi - Peniaga kecil-kecilan adalah golongan yang paling terkesan dengan wabak COVID-19. PKP lanjutan bakal diketahui hari ini apabila PM akan mengumumkannya. Jika kita rasa kita susah, ketahuilah ada orang yang lebih jauh susah daripada kita. Itulah yang dihadapi oleh seorang wanita bersama anak kecilnya yang sedang sakit.

Apabila negara kita menjalankan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lepas, ramai diantara kita yang terpaksa akur dengan kesan daripada perintah tersebut.

Hampir majoriti penduduk Malaysia berhadapan dengan isu terjejasnya pendapatan harian atau bulanan mereka disebabkan tidak boleh bekerja.

Paling sayu ada yang kehilangan punca pendapatan sehingga terpaksa memulakan perniagaan secara kecil-kecilan untuk meneruskan hidup bagi keluarga masing-masing.

Menerusi perkongsian seorang pemuda di laman Twitter iaitu Encik Aznil, seorang wanita terpaksa menjual donat secara dalam talian kerana anaknya sedang sakit dan memerlukan wang.

Dengan rasa prihatin, sorang pemuda tambil membantu perusahaan kecil-kecilan sekaligus berharap ia dapat meringankan beban wanita berkenaan.

Lebih mengejutkan, pesanannya itu ditambah dengan beberapa lebihan donat yang diberikan secara percuma.


Akak Norhasdin ini merupakan ibu kepada anak yang menghidap syndrome. Anak dia dah berumur 1 tahun tapi tak membesar macam kanak-kanak lain.

Menurut temubual melalui whatsapp daripada team Daily Makan, akak ini tak sangka yang post tersebut jadi viral sehingga menerima banyak tempahan.

Alhamdulillah rezeki buat dia sekeluarga. Semoga terus dimurahkan rezeki. Sesiapa yang ingin membantu boleh berbuat demikian dengan salurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Norhasdin binti Pakilu atau hubunginya:

018-4014415
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Kajang - Md Roslin Kamaruddin, 34, berkata, anak sulungnya, Ahmad Maulana Md Roslin, 6, telah menjalani dua pembedahan major termasuk m...



Kajang - Md Roslin Kamaruddin, 34, berkata, anak sulungnya, Ahmad Maulana Md Roslin, 6, telah menjalani dua pembedahan major termasuk membuang satu buah pinggangnya bagi merawat penyakitnya yang dikesan Oktober tahun lepas.

Bapa mana tidak sedih apabila anak yang dahulunya lincah dan dilahirkan sihat terpaksa bergantung dengan rawatan kemoterapi selepas menghidap kanser buah pinggang tahap empat sejak setahun lalu.

Namun menurutnya, pembedahan tersebut tidak mematikan sel kanser sebaliknya telah merebak ke bahagian usus dan buah pinggangnya.

"Dia tidak mendapat bantuan sewajarnya kerana masalah dokumentasi. Walaupun lahir dalam negara namun pendaftaran kelahirannya yang lewat kerana dibesarkan isteri di Medan sehingga umurnya tiga tahun menyukarkan proses pendaftaran," katanya.

Katanya, dia berharap proses peroleh kewarganegaraan diselesaikan segera bagi menyelesaikan isu tunggakan bil di dua hospital mencecah hampir RM20,000.

"Kerana tiada Mykid, kos hospital menjadi mahal. Alhamdulillah rawatan kemoterapi yang berjumlah RM2,000 bagi setiap sesi ditanggung sepenuhnya oleh Lembaga Zakat Selangor.

"Permohonan pendaftaran Maulana telah dibuat sebanyak dua kali dan dokumen yang diperlukan juga sudah lengkap hanya menunggu pengesahan daripada Jabatan Pendaftaran Negara," katanya.

Katanya, keadaan Maulana yang kerap keluar masuk hospital menyebabkan dia dan isteri, Aguslina Suhaimi, 31, tiada pendapatan tetap sebaliknya hanya bekerja secara sambilan bagi menyara keluarga.

"Masalah anak yang sakit dan kerap masuk ke hospital menyebabkan saya sibuk menguruskannya sehingga dibuang kerja sebagai pengawal keselamatan.

"Selepas jalani pembedahan saya mula cari pekerjaan namun tidak kekal lama hanya mampu bertahan kurang dua bulan selepas keadaannya kembali merosot kerana serangan sel kanser," katanya.

Orang ramai yang ingin meringankan beban keluarga Md Roslin boleh bersama-sama menyalurkan sumbangan menerusi akaun bank miliknya berikut:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM20000



blog counter views

Kuala Langat - Menempuh cabaran arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua menangani wabak Covid-19 ini membuatkan keluarga Mo...



Kuala Langat - Menempuh cabaran arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) fasa kedua menangani wabak Covid-19 ini membuatkan keluarga Mohamad Hilmi Abdul [email protected], 34, terpaksa mencatu makanan.

Menurutnya, bekalan makanan untuk keluarganya hanya yang tinggal sedikit beras, bawang, telur dan minyak masak.

Mohamad Hilmi berkata, isterinya, Suriana Azliza Musa, 35, menghidap penyakit asma turut terkesan dengan situasi yang berlaku.

“Wang simpanan hanya tinggal RM50. Kami tidak mampu bertahan lagi untuk mencatu makanan yang ada ini.

“Saya masak ulam dan sayuran kampung untuk isteri dan dua anak kami yang masih kecil,” katanya di Bandar Mahkota, Banting.

Pekerja swasta kontrak itu berkata, gaji bulanan RM1,700 sebulan tidak cukup menyara keluarganya kerana sebahagian daripadanya dipotong majikan kerana cuti ketika PKP sejak 18 Mac lalu.

“Kami menyewa rumah selepas berpindah ke sini, akhir tahun lalu. Saya berharap kerajaan Selangor mendengar keluhan nasib kami dan menghulurkan bantuan kepada keluarga kami kategori miskin bandar ini,” katanya.

Dia berkata, keluarganya juga berdoa agar berjaya menerima sumbangan yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin baru-baru ini.

Manakala orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menghubungi Mohamad Hilmi di talian berikut:

017-3405509
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Puchong - Saat ketika kita mengeluh dinasihatkan agar duduk di rumah sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan, masih ada orang di ...



Puchong - Saat ketika kita mengeluh dinasihatkan agar duduk di rumah sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan, masih ada orang di luar sana tidak bernasib baik harus mencari rezeki demi sesuap nasi.

Kisah dikongsi lelaki ini menyentuh hati kami apabila ibu tunggal anak lima ini terpaksa mengambil upah membeli barang keperluan demi meneruskan keberlangsungan hidupnya sepanjang tempoh kawalan ini kerana tidak dapat berniaga seperti sedia kala. Sebaknya.

Went to a neighbourhood grocer near my parents’ in Puchong and while queuing to pay, I saw this lady queuing behind me kept on checking her shopping list against the goods she has in the two trolleys she’s pushing. She seems friendly and chatty and hence i decided to say hi to her and we chatted. And my conversation opener surely was her huge shopping load.Bukan saya punya. Saya ambik upah tolong belikan barang utk orang, bang’. I later learned that she is a single mother of 5 who earns her living and provides for her children through selling nasi kerabu. But the current MCO of course didnt allow her to continue with her business.‘Hilang mata pencarian saya bang. So ni je lah yang saya boleh buat demi nak bagi makan anak2.’

Lelaki ini menegur seorang wanita yang sibuk mencari barang bersama dua troli kerana disangkakan sedang berbelanja besar ekoran dikuarantin di rumah. Namun, dia tersilap apabila wanita itu sebenarnya mengambil upah membelikan barang keperluan untuk orang lain. Wanita tersebut merupakan ibu tunggal yang menyara lima orang anaknya dengan hasil menjual nasi kerabu sebelum perintah kawalan pergerakan ini dilaksanakan.

Naik motor ambil upah

For a moment, i was lost for words. We wanna complain so much for having to confine ourselves to our home now but look at how severe Allah’s test can be to some. So for those living around Puchong particulary around Nusaputra, Putra Perdana, Pulau Meranti and its surrounding, if you are lazy to go out to get your grocery during this MCO, you may wanna get this amazing lady to help you with it. She can be contacted via her fb – @fira rahim or you can also whatsapp her at 01128510455.

Not only you will get your grocery to your doorstep, but more, you wil help this great mom bring food to the table for her 5 kids. ‘Hati2 bawak kereta dan hantar barang tu ye’, uttered me as a parting note whilst i saw her pushing away the two trolleys assisted by her eldest 15 year old son. ‘Oh, kami naik motor je bang…’. Again, i was lost for word and this time, she left my jaw dropped looking at the load of the trolleys..

Lelaki ini sebak memikirkan nasib ibu tunggal tersebut yang terpaksa mengambil upah membeli barang dalam keadaan wabak ini yang merbahaya. Lebih memilukan apabila ibu tunggal yang ditemani anaknya berusia 15 tahun ini cuma menunggang motosikal itu membeli segala keperluan ini. Semua dipermudahkan segala urusannya.

Orang ramai di sekitar Puchong yang ingin menggunakan perkhidmatan Fira boleh menghubunginya:

01128510455
Fira Rahim
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500



blog counter views

Bangi -  Selepas dua minggu menjalani pembedahan jantung berlubang yang dihidapi sejak lahir, seorang bayi lelaki sekali lagi diuji apab...


Bangi -  Selepas dua minggu menjalani pembedahan jantung berlubang yang dihidapi sejak lahir, seorang bayi lelaki sekali lagi diuji apabila disahkan menghidap injap jantung berlubang di sebelah kanan.

Tidak menjangkakan kejadian itu, ibunya Siti Fatimah Abdullah berkata, doktor merawat Muhammad Furqan Mateen memaklumkan mengesan kewujudan lubang kecil pada jantung anaknya selepas menjalani pembedahan.

Wanita berusia 24 tahun itu berkata, anaknya yang mesra dipanggil Mateen sedang mendapatkan rawatan di Hospital Serdang masih bergantung kepada alat bantuan mesin oksigen untuk bernafas.

“Sudah dua minggu lebih Mateen menggunakan oksigen yang sama. Doktor memberitahu akan melakukan prosedur endoskopi (kamera masuk melalui mulut sampai ke perut) untuk cari punca mengapa alat bantuan mesin oksigen masih tidak boleh ditanggalkan.

“Ini kerana jika ditanggalkan, degupan jantung Mateen menjadi laju dan jika dia menangis bibirnya menjadi biru,” katanya hari ini.

Fatimah yang kini tidak bekerja kerana sepenuh masa menjaga Mateen buntu memikirkan cara untuk menanggung kos perubatan anaknya.

Beliau yang juga sentiasa berulang-alik dari kediamannya di Ampang ke Hospital Serdang berkata, dana yang diterima dari orang ramai sebelum ini hampir susut susulan membayar kos rawatan Mateen di Hospital Ampang sebelum dipindahkan serta perbelanjaan keperluan anaknya itu.

Justeru, ibu kepada bayi malang itu merayu kepada rakyat Malaysia yang prihatin untuk bersama-sama membantu meringankan beban yang dipikul.

Bagi mereka yang menghulurkan bantuan boleh salurkan ke akaun bank berikut atas nama Siti Fatimah Abdullah atau boleh menghubungi beliau:

019-7606590
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Rawang - "TCD ditubuhkan bagi mengenang ketabahan seorang ibu, Che Dah Said yang membesarkan anak-anaknya sehingga ke menara gading...



Rawang - "TCD ditubuhkan bagi mengenang ketabahan seorang ibu, Che Dah Said yang membesarkan anak-anaknya sehingga ke menara gading.

"TCD ialah simbolik kepada kesinambungan kasih sayang seorang ibu yang menitikberatkan pendidikan rohani dan jasmani anak-anak kurang bernasib baik.

"Ia juga bagi memastikan anak-anak yang ditimpa masalah sama ada kematian ibu bapa atau kemelaratan hidup masih mampu ke sekolah untuk melakar kejayaan," katanya.

Setiap jam 7 pagi selepas pelajar bersarapan, kenderaan milik TCD akan menghantar anak-anak ke Sekolah Kebangsaan Sri Kundang dan Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Kundang manakala pada waktu petang, mereka belajar kelas agama.

Timbalan Pengerusi TCD, Ameer Firdaus Shreef berkata, pengambilan TCD bagi sesi 2015 masih dibuka dan pusat itu akan mengadakan temu duga bagi mengisi beberapa jawatan tenaga kerja.

Beliau berkata, bermula sesi orientasi 12 Januari ini, TCD akan menguruskan semua perihal kemasukan ke sekolah baru termasuk yuran sekolah dan pembelian buku serta pakaian sekolah," katanya.

Syarat kemasukan ke TCD mestilah lelaki, berusia tujuh hingga 15 tahun, kematian ibu atau bapa atau kedua-duanya, anak golongan asnaf (miskin), boleh membaca, menulis dan mengira, berminat tinggal di asrama, mempunyai potensi dalam bidang kurikulum dan kokurikulum, tingkah laku yang baik dan bersedia mematuhi disiplin ditetapkan.

Menurutnya, penghuni TCD amat bertuah kerana segala kelengkapan disediakan termasuk pakaian harian, sekolah, bilik tidur, buku, peralatan pembelajaran, duit saku dan kenderaan ke sekolah.

"Pihak sekolah terutamanya pengetua dan guru besar sekolah rendah, menengah dan agama memberikan kerjasama, malah mengadakan kelas tambahan selepas waktu sekolah untuk pelajar kami," katanya.

Penghuni di TCD, katanya, diibaratkan seperti anak kandung dan TCD adalah rumah mereka.

"Pelajar diberikan RM3 sebagai wang saku dan pada sebelah petangnya untuk sekolah agama, kami beri RM2 selain sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam," katanya.

Bermula tahun ini, hasil perbincangan dengan tujuh keluarga di sekitar kawasan itu, mereka bersetuju menjadi keluarga angkat kepada penghuni TCD pada hujung minggu.

Ameer berkata, usaha itu dilakukan bagi mengurangkan kerinduan mereka kepada keluarga masing-masing.

"Kami juga akan meningkatkan aktiviti membabitkan anak-anak di pusat ini dengan penduduk kampung seperti membantu jika ada gotong-royong, kenduri, ceramah agama dan berkhatan.

"Aktiviti ini melatih anak-anak ini berkomunikasi sesama mereka dan golongan dewasa selain semangat jati diri," katanya.

Katanya, anak-anak di pusat itu gemar membaca al-Quran dan selepas solat Maghrib, mereka membaca kitab suci itu di hadapannya.

"Rutin itu sentiasa dilakukan hari demi hari dan ia menjadi bekalan apabila dewasa kelak," katanya.

Layari laman sesawang www.teratakchedah.com atau hubungi Ameer Firdaus.

Jika mahu memberi sumbangan, salurkan ke akaun bank berikut:

019-2174110
Progress:

RM2 raised

Goal: RM500



blog counter views

Kuala Selangor - Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada satu pagi pun yang dilalui seorang hamba melainkan akan ada dua malaika...



Kuala Selangor - Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada satu pagi pun yang dilalui seorang hamba melainkan akan ada dua malaikat turun dan berdoa, Ya Allah! Berikan kepada pemberi sedekah ganti sedekahnya, manakala malaikat satu lagi berdoa, Ya Allah! Berikan kepada orang yang menahan sedekah dan kedekut kemusnahan.”

Seorang kanak-kanak OKU memerlukan lebih RM20,000 sebagai kos pembedahan untuk memasang implan pada telinga kanannya.

Muhammad Adam Rayyan Rosmadi, 7, dilahirkan tanpa telinga kanan dan keluarganya berhasrat melakukan pembedahan supaya kanak-kanak itu dapat menjalani kehidupan normal terutama dalam aspek pembelajaran di sekolahnya, Sekolah Kebangsaan Ijok.

Ibunya, Effariza Ahmad Nundin, 44, berkata, Muhammad Adam yang memakai alat bantuan pendengaran sejak berusia sembilan bulan adalah seorang murid yang mudah memahami pembelajaran di sekolah selain pertuturan dan pendengarannya didapati semakin baik.

"Dia (Muhammad Adam) memang suka belajar dan setakat ini sudah boleh membaca dua atau tiga suku perkataan serta mengaji Iqra'," katanya.

Tambah Effariza, melihat perkembangan itu dia dan keluarganya berhasrat melakukan pembedahan bagi membantu anak bongsu daripada enam beradik tersebut menjalani kehidupan lebih sempurna.

Bagaimanapun katanya, pembedahan untuk memasang implan pada telinga kanan Muhammad Adam memerlukan belanja lebih RM20,000.

"Ketika ini, Muhammad Adam cuma bergantung kepada alat bantuan pendengaran yang dipinjam dari Hospital Sungai Buloh yang bernilai kira-kira RM8,000.

"Sekiranya pembedahan kecil ini berjaya, anak saya tidak lagi perlu memakai alat bantuan pendengaran sepenuh masa itu yang menggunakan bateri dengan belanja RM50 sebulan" katanya.

Katanya, Muhammad Adam yang cekal menjalani kehidupan tanpa telinga kanan merupakan pemegang kad Orang Kurang Upaya (OKU) pendengaran setakat ini tidak menerima bantuan daripada mana-mana pihak.

"Saya hanyalah seorang suri rumah dan kadangkala menolong ahli keluarga berniaga. Suami pula bekerja sebagai pemandu lori dengan pendapatan RM1,500 sebulan.

"Sebelum ini, segala kos kami tanggung sendiri termasuk kos ulang alik ke Hospital Sungai Buloh" katanya.

Sehubungan itu orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh berbuat demikian ke akaun bank berikut atas nama anak keduanya, Nur Erni Shahila Rosmadi atau menghubunginya:


019-3192466
Progress:

RM0 raised

Goal: RM5000



blog counter views

Bangi - Yayasan Ikhlas, sebuah pertubuhan peduli dan prihatin, melaksanakan program Kit Bantuan ke Sekolah dengan sasaran membantu 2,000...


Bangi - Yayasan Ikhlas, sebuah pertubuhan peduli dan prihatin, melaksanakan program Kit Bantuan ke Sekolah dengan sasaran membantu 2,000 pelajar miskin di seluruh Malaysia, tahun ini.

Pegawai Tugas-Tugas Khas Yayasan Ikhlas, Syafiq Syahmi berkata, pelajar yang menerima bantuan adalah daripada keluarga yang memerlukan sumbangan kewangan dan peralatan persekolahan demi meneruskan pembelajaran.

“Insya-Allah, sasaran kita pada program kali ini ialah 2,000 pelajar. Kita akan menumpukan kawasan miskin bandar di Semenanjung dan kawasan pedalaman di Borneo.

“Kita telah bermula sejak 7 Disember 2019, dan pada 23 Disember lalu, kita telah sampaikan bantuan sekolah kepada 822 orang pelajar dari keluarga miskin.

“Kita masih memerlukan sumbangan dari orang ramai bagi menjayakan sasaran bantuan kepada 2,000 pelajar,” katanya.

Program Kit Bantuan Ke Sekolah ini adalah siri kelima penganjuran. Tahun 2018 mencatatkan seramai 1,000 pelajar menerima bantuan, dan setiap tahun berlaku peningkatan penerima bantuan sekolah.

Setiap pelajar akan menerima bantuan sekolah sumbangan berupa wang tunai RM100 dan barangan sekolah bernilai RM100 berupa beg sekolah, alat tulis, buku motivasi dan lain-lain peralatan.

Fokus utama penerima bantuan sekolah adalah yang berada di sekolah menengah kerana mereka tidak menerima bantuan dari Tabung Kewangan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM).

Bagi meningkatkan jumlah penerima sumbangan, Yayasan Ikhlas menyeru seluruh masyarakat sama ada syarikat atau individu yang berkemampuan untuk menyalurkan sumbangan kepada Yayasan Ikhlas.

“Insya-Allah, kita akan tamat program Bantuan Sekolah ni pada 31 Januari 2020. Kita akan usaha untuk membantu para pelajar daripada keluarga miskin supaya mereka dapat ke sekolah dan mendapat pendidikan dengan baik, seterusnya menjadi modal insan untuk agama, bangsa dan negara,” katanya.

Pihak yang berminat untuk menyalurkan sumbangan boleh berbuat demikian ke akaun bank berikut atas nama Yayasan Ikhlas atau untuk sebarang pertanyaan, boleh hubungi pejabat Yayasan Ikhlas di talian telefon atau melalui emel:

03-89265954
[email protected]
Progress:

RM0 raised

Goal: RM100000



blog counter views

Kuala Lumpur - Seorang kanak-kanak lelaki yang menghidap penyakit Venous Malformation pada jari kanannya berdepan risiko tangannya dipot...


Kuala Lumpur - Seorang kanak-kanak lelaki yang menghidap penyakit Venous Malformation pada jari kanannya berdepan risiko tangannya dipotong sekiranya ia tidak dirawat dengan secepat mungkin.

Malformasi vena (VM) adalah sejenis jenis malformasi vaskular yang disebabkan oleh urat-urat yang telah berkembang secara tidak normal, yang meregangkan atau membesarkan dari masa ke masa. 

VM boleh menjadi sangat menyakitkan dan sensitif. VM biasanya kelihatan seperti perubahan warna kulit ke kebiruan.

Menurut bapanya, Muhamad Shahril Hassanudin, anaknya Muhammad Awal Neddim memerlukan rawatan di luar negara yang menelan belanja keseluruhan berjumlah RM65,000.

Ini kerana, penyakit itu sudah mencapai tahap kritikal dan sudah merebak sehingga ke pergelangan tangan.

Menurut Muhamad Shahril, anaknya terpaksa menahan sakit dan menangis setiap hari kesan daripada penyakit itu.

“Saya sangat mengharapkan orang ramai sudi menderma untuk anak saya walaupun RM1.

Ia sedikit sebanyak dapat membantu meringankan beban kami sekeluarga. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa kalian semua,” katanya.

Sehubungan dengan itu, orang ramai yang ingin menderma boleh menyalurkannya ke akaun bank berikut atas nama Muhamad Shahril:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM65000



blog counter views

Kongsi Portal Ini