KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia: kedah

KCPbantu - Laman Bantuan Sosial Setempat Rakyat Malaysia

Saluran setempat memaparkan senarai golongan kurang bernasib baik di Malaysia yang memerlukan bantuan. Sumbangan boleh disalurkan terus kepada pemohon berdasarkan maklumat yang terdapat di dalam artikel. Sebarang urusan atau pertanyaan sila emel ke: [email protected]

Advertisement Top




Memaparkan catatan dengan label kedah. Papar semua catatan

Gambar Saniza Che Rus ketika sihat (kiri) dan keadaan beliau sekarang (kanan). Alor Setar - “Setiap kali nak cuci luka di payudara ...

Gambar Saniza Che Rus ketika sihat (kiri) dan keadaan beliau sekarang (kanan).

Alor Setar - “Setiap kali nak cuci luka di payudara kanan, dia kerap mengadu sakit kerana ia sudah bernanah serta rosak akibat kanser dihidapinya,” kata Azizah Ahmad, 60, ibu kepada Saniza Che Rus, 40, yang menghidap kanser payudara sejak lebih setahun lalu.

Keadaan Saniza kini semakin lemah apabila doktor memaklumkan kansernya kini sudah tahap empat dan memerlukan penjagaan rapi serta sokongan keluarga.

Dia hanya mampu baring di atas kerusi malas dilapik tilam kerana tidak mampu bergerak seperti dulu dan pernah menjalani rawatan kemoterapi sebanyak enam kali di Hospital Alor Setar.

Suami Saniza, Ahmad Syukri Abu Hassan, 39, pula hanya pekerja kontrak sambilan memasang kabel telefon dan memperoleh pendapatan tidak menentu, malah perkahwinan mereka tidak dikurniakan anak.

Azizah berkata, Saniza yang juga anak kedua daripada lapan beradik itu dikesan menghidap kanser selepas menjalani pemeriksaan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar apabila mendapati terdapat ketulan kecil di bahagian payudara kanan.

“Mulanya dia ingat bengkak biasa kerana tak sakit tetapi lama-kelamaan ia makin membesar sampaikan keadaan kesihatannya terganggu.

“Akibat kanser itu, berat badannya susut dan dia hanya mampu berbaring atas kerusi malas dan tidak banyak bercakap berbanding dulu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Kampung Kubu, Kuala Nerang, hari ini.

Azizah berkata, disebabkan tidak dapat bergerak, mereka sekeluarga terpaksa memakaikan lampin pakai buang setiap malam, namun tidak berupaya membeli susu formula untuknya kerana kos yang mahal.

Katanya, mereka kini berusaha berubat cara tradisional untuk membantu memulihkan kesihatan Saniza selain menjaga pemakanannya bagi mengelakkan sel kanser terus merebak.

Sementara itu, nasib yang menimpa Saniza mendapat simpati Persatuan Sahabat Prihatin Kedah yang mengunjungi pesakit itu di rumahnya hari ini untuk menyampaikan sumbangan katil khas bagi memberi keselesaan kepadanya.

Timbalan presiden persatuan itu, Rukiza Abu Bakar berkata, ini kali kedua pihaknya mengunjungi pesakit berkenaan dan akan berusaha untuk membantu mendapatkan apa yang diperlukan Saniza seperti lampin pakai buang dan sebagainya.

“Katil ini adalah hasil sumbangan dari Ketua Srikandi Padang Terap, Nor Faizah Mat Isa yang sentiasa memantau keadaan pesakit berkenaan dan turut membantu untuk mendapatkan bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang kini sedang dalam proses, “katanya.

Sehubungan itu, katanya, orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan terus kepada akaun adik Saniza iaitu Nor Ame Amira Che Rus:

019-5634515
https://www.mybsn.com.my/mybsn/login/login.do
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Yan - Seorang lelaki obes memohon bantuan perubatan kesihatan daripada pihak yang bertauliah bagi memastikan dia boleh kembali menjalan...


Yan - Seorang lelaki obes memohon bantuan perubatan kesihatan daripada pihak yang bertauliah bagi memastikan dia boleh kembali menjalani kehidupan normal. Mohd Irfan Abd Wafti, 33, yang kini mempunyai berat badan kira-kira lebih 300kg hanya mampu mengesot untuk ke bilik air dan menghabiskan masa dengan duduk serta berbaring sahaja.

Irfan berkata, dia berada dalam keadaan begitu sejak empat tahun lalu selepas terjatuh daripada bilik air dan mengalami sakit lutut. Katanya, selepas kejadian itu, dia hanya duduk berehat kerana tidak mampu berjalan hampir setahun.

"Lama kelamaan saya mendapati sakit lutut saya tidak pulih malah terus tidak boleh berjalan seperti biasa," katanya ketika ditemui dirumahnya di Kampung Titi Serong, hari ini. Katanya, disebabkan itu juga, berat badannya yang sebelum ini seberat 280 kg bertambah menjadi lebih 300 kg.

"Sebelum sakit, saya bekerja sebagai pembantu katering milik arwah ayah, tapi lepas saya terjatuh tu memang saya dah tak bekerja. "Selepas ayah meninggal, saya hanya tinggal berdua bersama adik lelaki di Alor Setar dan mak saya pula tinggal di Yan selepas berpisah dengan ayah kira-kira 18 tahun lalu," katanya.

"Baru-baru ni, adik saya menerima tawaran untuk sambung pelajaran ke universiti, jadi mak ajak saya balik tinggal dengannya di sini sejak sebulan lalu. "Saya dipindahkan dari Alor Setar ke Yan dengan bantuan pasukan bomba," katanya. Ibunya, Rohani Ali, 62, juga mengalami masalah kesihatan kerana menghidap sakit kanser payu dara sejak tahun 1996 dan sudah empat kali menjalani pembedahan dan rawatan radioterapi.

"Setakat ini saya masih mampu menguruskan diri kerana boleh mengesot ke bilik air yang dibuat khas bersebelahan tempat duduk saya, tapi saya sangat bimbang jika keadaan saya makin teruk, saya tak mau menyusahkan mak untuk menjaga saya," katanya.

Tambahnya, dia sedar keadaan dirinya sekarang adalah disebabkan gaya hidupnya sebelum ini yang gemar makan ayam goreng dan kurang bersenam namun dia kini kesal dan berharap masih berpeluang untuk membaiki kesilapan lalu.

"Kini saya dah tak makan macam dulu, saya hanya makan nasi sehari sekali sahaja pada waktu tengahari dan tak ambil makanan berat pada waktu malam. "Alhamdullilah saya tak da masalah kesihatan yang lain, cuma masalah berat badan sahaja yang menghalang saya untuk hidup normal seperti orang lain," katanya.

Ibunya berkata dia kini menyara diri dan anaknya itu dengan duit bantuan bulanan sebanyak RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat. "Selain pada tu ada la juga sedikit bantuan kewangan daripada anak lelaki dan menantu lelaki duk bagi.

"Tapi tula, depa pun tak boleh nak bagi banyak sebab masing-masing hanya bekerja biasa dan perlu menyara keluarga masing-masing," katanya. Katanya, dalam keadaan kesihatannya yang tidak menentu ini dia juga bimbang memikirkan keadaan anaknya itu dan berharap dia dapat diubati.

"Dalam keadaan fizikal dia sekarang, saya tak mampu untuk bawa dia ulang alik ke hospital untuk rawatan selain saya sendiri juga hanya menggunakan pengangkutan awam untuk bergerak," katanya. "Harapan saya, akan ada mana-mana pihak yang boleh mai bantu memantau keadaan kesihatan anak saya ni," katanya. Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh berbuat demikian melalui:


Alor Setar - “Walaupun keadaan anak saya semakin lemah, namun dia tetap kuat melawan kanser yang kini sudah merebak ke bahagian kaki meny...


Alor Setar - “Walaupun keadaan anak saya semakin lemah, namun dia tetap kuat melawan kanser yang kini sudah merebak ke bahagian kaki menyebabkannya tidak lagi boleh berjalan,” kata Rogayah Rejab, 55, ibu kepada Muhammad Syahmi Abd Rahman.

Muhammad Syahmi, 25, disahkan menghidap leukimia dua tahun lalu, selepas tamat pengajian di IKM menyebabkan dia tidak dapat mencari pekerjaan.

Menurut ibunya, anak ketiga dari lima beradik itu dikesan menghidap leukimia selepas diserang demam berpanjangan.

“Kami ingat cuma demam biasa dan dia hanya mengambil paracetamol, namun lama-kelamaan dia mengalami gusi berdarah berpanjangan sebelum dirujuk ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar untuk pemeriksaan.

“Kami sekeluarga akur apabila doktor memaklumkan dia menghidap leukimia sehingga menyebabkan berat badannya makin susut akibat hilang selera makan,” katanya ketika ditemui di HSB.

Rogayah berkata, sepanjang tempoh dua tahun itu, anaknya kerap mendapat rawatan di HSB termasuk menjalani rawatan kimoterapi serta rawatan susulan lain.

Katanya, disebabkan itu mereka menghadapi masalah kerana terpaksa membayar secara ansuran bil hospital yang kini tertunggak.

“Sebelum ini ada bil tertunggak sebanyak RM200 dan belum sempat kami jelaskan, Muhammad Syahmi sekali lagi dimasukkan ke wad dan menjalani rawatan hampir sebulan menyebabkan kami buntu memikirkan bil rawatan yang semakin bertambah.

“Bapanya, Abdul Rahman Salleh, 60, pula pesara kerajaan dan kini tidak bekerja, dan wang pencen yang diterima setiap bulan tidak cukup menyara kami sekeluarga,” katanya.

Rogayah berkata, disebabkan Muhammad Syahmi tidak mempunyai selera makan, dia membeli susu formula yang harganya agak mahal dan hanya bertahan dalam tempoh tidak sampai seminggu untuk satu tin kecil sebagai makanan tambahan.

Selain itu, anaknya juga perlu dipakai lampin pakai buang kerana sudah tidak boleh bangun atau bergerak seperti dulu menyebabkan dia dan anak keempat, Nurul Nasuha, 22, terpaksa bergilir-gilir menjaga Muhammad Syahmi.

Sehubungan itu, orang ramai yang sudi menghulur sumbangan boleh berbuat demikian melalui akaun bank berikut atas nama Muhammad Syahmi Abdul Rahman atau menghubungi adiknya, Nurul Nasuha:

011-11447096
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Alor Setar - Seorang pelajar terpaksa menangguhkan pengajiannya di Kolej Universiti Islam Selangor demi menjaga ibunya yang terlantar m...


Alor Setar - Seorang pelajar terpaksa menangguhkan pengajiannya di Kolej Universiti Islam Selangor demi menjaga ibunya yang terlantar menderita barah payudara tahap empat sejak Disember tahun lepas.

Penuntut semester tiga jurusan Al-Quran dan Al-Sunnah dengan Komunikasi, Mohd Khairul Adhar Mat Isa, 25, berkata biarpun berat hati untuk berbuat demikian, namun demi tanggungjawab dan kasih, beliau nekad untuk pulang ke kampung halaman dan berada di samping ibunya, Siti Sa'dah Hussain, 62.

"Ayah telah meninggal dunia tiga tahun lalu dan saya mengambil tanggungjawab ini menjaga ibu...bila saya akan sambung semula pengajian belum tahu lagi kerana perlu beri tumpuan kepada ibu yang sangat lemah ketika ini.

"Ibu juga tidak boleh bergerak dan bercakap hingga bergantung sepenuhnya kepada saya untuk memenuhi keperluan hariannya untuk makan, minum dan diberi ubat," katanya di rumahnya di Taman Permai, Jalan Langgar, di sini, Isnin.

Mohd Khairul Adhar berkata, ibunya seorang bekas penyelia sebuah sekolah asrama di sini dikesan menghidap barah payudara pada Disember tahun lepas apabila pemeriksaan yang dijalankan di Hospital Sultanah Bahiyah mendapati ada ketumbuhan pada payudara sebelah kiri.

"Kerana lewat dikesan, kuman mula merebak ke bahagian otak menyebabkan ibu sering diserang sawan dan hanya terlantar di rumah, doktor juga memberitahu tiada rawatan khusus dapat diberikan kerana keadaan ibu lemah," katanya.

Mohd Khairul Adhar yang berbaki setahun setengah pengajian itu turut memohon sumbangan orang ramai serta pihak berkenaan bagi meringankan beban yang ditanggung.

"Sejak ibu sakit, kami bergantung kepada duit pencen ibu dan arwah ayah sebanyak RM2,000 sebulan untuk beli barang dapur, susu khas dan lampin pakai buang serta beli keperluan lain untuk ibu, duit itu tidak termasuk apabila ditolak dengan bayaran ansuran pembiayaan pinjaman ibu sebelum ini," katanya.

Orang ramai yang ingin membantu bolehlah sumbangkan terus ke akaun bank berikut atas nama Mohd Khirul Adhar atau hubunginya:

013-4912208
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Baling - Penyakit jantung kronik dihadapi seorang lelaki membuatkan dia menanggung seksa apabila sudah empat kali organnya itu berhenti ...


Baling - Penyakit jantung kronik dihadapi seorang lelaki membuatkan dia menanggung seksa apabila sudah empat kali organnya itu berhenti berdegup.

Ibunya, Che Jamilah Yahaya, 48, berkata, anak bongsu daripada dua beradik itu boleh diibaratkan empat kali mati hidup semula. Menurutnya, Mohd Siraj Munir Ikmal Rosle, 22, mula menghidapi penyakit itu ketika berusia 20 tahun dan keadaan itu hanya berlaku setiap kali Hari Raya Aidiladha.

"Setiap kali serangan jantung, dia macam lembu kena sembelih. Kemudian jadi sawan dan tak sedarkan diri. Badan pun sejuk macam mayat.

"Serangan pertama dan kedua hanya dalam tempoh 10 hingga 15 minit. Serangan ketiga setengah jam dan keempat tahun ini, anak tak sedarkan diri selama sejam," katanya.

Che Jamilah berkata, Siraj yang merupakan pelajar tahun akhir dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Farmasi di UKM turut mengakui terseksa setiap kali nyawanya hampir melayang.

"Dia kata jika macam ni rasa sakit sangat, mati nanti tak tau la macam mana rasanya. "Bila anak akan jatuh setiap kali Aidiladha, saya mula trauma," katanya.

Menurutnya, dia kini buntu untuk menyelamatkan nyawa Siraj apabila perlu membeli alatan Implanted Converter Defribillator bernilai RM50,000. Katanya, alat itu akan ditanam dalam badan Siraj melalui pembedahan pada 15 November di HUKM.

"Kami dah bincang dengan pihak hospital, pembekal nak duit itu tunai, kalau tak, pembedahan terpaksa ditunda. "Doktor kata hanya dengan pembedahan mampu selamatkan nyawanya, jika tak dia berpontensi mati mengejut," katanya.

Che Jamilah berkata, pendapatannya sebagai pembantu pengurusan murid di sebuah sekolah di sini tidak mampu menampung kos pembedahan anaknya. Ibu dua anak itu kematian suami, Rosle Saad pada 2004 selain dia baru selesai pembedahan di kedua-dua bahagian mata pada 27 Mac lalu.

"Tiga kali pembedahan tak berjaya, alhamdulillah pembedahan kali keempat tahun ini baru boleh nampak. "Ingat bila nampak boleh la tengok anak, rupanya dia pula sakit," katanya yang turut mengalami masalah buah pinggang.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyalurkannya menerusi akaun bank atas nama kakak Siraj iaitu Roziatul Syatilla:

013-4147367
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Pendang - Madrasah An Nur Al Islamiah yang terletak di Kampung Gajah Mati memerlukan dana RM126,000 bagi membolehkan mereka membeli sebua...


Pendang - Madrasah An Nur Al Islamiah yang terletak di Kampung Gajah Mati memerlukan dana RM126,000 bagi membolehkan mereka membeli sebuah van.

Ahli Lembaga Pengelola Kompleks Pendidik An Nur, Azhar Abd Ghani berkata, pihaknya sangat memerlukan van bagi membawa pelajar asrama menunaikan solat Jumaat.

"Pelajar perlu berjalan kaki sejauh tiga kilometer bagi menunaikan solat Jumaat dan kita bimbang tahap keselamatan mereka," katanya.

Menurut Azhar, ada dalam kalangan pelajar yang menumpang kenderaan warden dan selebihnya hanya berjalan kaki.

"Kita tidak mahu perkara tidak diingini berlaku kepada pelajar kita," katanya ketika ditemui di sekolah berkenaan, semalam.

Azhar berkata, pihaknya telah mengenalpasti van yang ingin dibeli iaitu berharga RM128,000.

"Alhamdulilah, sejak diiklankan minggu lalu, pihak kami telah menerima RM2,000 dan baki dana yang diperlukan ialah RM126,000.

"Selain keperluan untuk menunaikan solat Jumaat, van berkenaan juga bakal digunakan untuk penyertaan pelajar dalam apa jua pertandingan melibatkan sekolah," katanya.

Tambah Azhar, sekolah juga dalam perancangan memasarkan air mineral bagi tujuan menambahkan pendapatan sekolah.

"Insha-Allah dengan jualan air mineral ini kita akan mendapat sedikit lebihan wang kerana setiap bulan pengurusan sekolah mengalami defisit kewangan," katanya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh berbuat demikian ke akaun bank berikut atas nama Madrasah An Nur Al Islamiah:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM10000

Petaling Jaya - Kemiskinan yang dialami sebuah keluarga di Sik, Kedah menjadikan ilmu sebagai satu-satunya jalan untuk keluar daripada ke...


Petaling Jaya - Kemiskinan yang dialami sebuah keluarga di Sik, Kedah menjadikan ilmu sebagai satu-satunya jalan untuk keluar daripada kesempitan hidup.

Kepayahan seorang bapa menyara mereka lima beranak dengan hanya mengambil upah menoreh getah tidak dijadikan alasan untuk tiga anak perempuannya tercicir dalam pelajaran.

Buktinya, anak pertama Abdullah Ibrahim, Munirah, 22, kini sedang mengikuti pengajian Ijazah Sarjana Muda Seni Halus di Universiti Sains Malaysia, manakala anak keduanya, Shabirah, 19, pula ditawarkan jurusan Ijazah Sarjana Muda Sains Biomolekul di Universiti Teknologi Mara pada awal bulan ini.

Sementara itu, anak bongsu keluarga itu pula masih berada di tingkatan lima dan bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia pada November depan. Kata Shabirah, bapanya meraih pendapatan sekitar RM750 sebulan dengan menoreh getah dan kadang kala tidak menentu disebabkan oleh keadaan cuaca.

"Ayah saya terpaksa menoreh getah setiap hari kalau cuaca OK, walaupun dia baru sembuh dari serangan strok minor. "Kadang-kadang mak pun ada tolong ayah, tapi bukan selalu," katanya ketika dihubungi pada Rabu.

Keadaan kediaman mereka sekeluarga di Kampung Caruk Padang, Sik, kelihatan daif dan hidup dalam serba kekurangan apabila rumah yang dibina di atas tanah pusaka itu reput dimakan anai-anak.

Keluarga itu juga terpaksa menggunakan air telaga sepenuhnya untuk kegunaan harian. Menurut Shabirah, pada asalnya rumah tersebut dibina dua tingkat, dengan bahagian atas dibina dengan papan dan dengan batu di tingkat bawah.

"Sejak bahagian atas rumah dimakan anai-anai, kami terpaksa pindahkan semua barang ke ruang bawah. "Jadi, keadaan agak sempit dan ada bahagian dapur yang hanya berlantaikan tanah kerana ayah tidak sempat untuk menampal simen kerana diserang strok," ujarnya.

Bagaimanapun, gadis itu memberitahu, bapanya tidak pernah menunjukkan kesusahan ketika membesarkan mereka adik-beradik biarpun pendapatan yang diperoleh tidak seberapa. Kemiskinan yang dialami membakar semangat adik-beradik tersebut untuk mengubah nasib keluarga mereka.

Kelab Anak-Anak Sik Kedah merupakan NGO yang bertanggungjawab mengagihkan sumbangan wang daripada orang ramai kepada mereka yang memerlukan. Jurucakap NGO itu berkata, anggaran kos sebanyak RM10,000 diperlukan bagi kerja-kerja membaik pulih kediaman Shabirah sekeluarga.

Bagi mereka yang ingin menyampaikan sumbangan untuk membaiki keadaan rumah keluarga tersebut, sumbangan boleh disalurkan melalui akaun bank berikut atas nama Kelab Anak-Anak Sik Kedah:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM10000

Alor Setar - “Saya buntu memikirkan nasib anak sejak dia disahkan menghidap kanser limfoma kerana perlu menjaganya sepanjang rawatan di ...


Alor Setar - “Saya buntu memikirkan nasib anak sejak dia disahkan menghidap kanser limfoma kerana perlu menjaganya sepanjang rawatan di hospital sehingga majikan memotong gaji.”

Itu nasib yang yang terpaksa ditanggung Shahron Che Amin, 47, ibu kepada Nur Farahannis Hasdi, 20, pelajar Tingkatan Enam sebuah sekolah di Sik yang menderita penyakit itu sejak disahkan doktor awal tahun ini.

Ibu kepada tiga anak itu berkata, beliau terpaksa bergilir dengan anak sulungnya, Nur Alia Izzati Hasdi, 21, untuk menjaga Nur Farahannis, setiap kali dia dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah untuk mendapatkan rawatan susulan.

Katanya, anak keduanya itu pada mulanya mengalami demam panas dan tidak bermaya sejak empat tahun lalu, sebelum doktor yang merawatnya di Hospital Sik mengesyaki dia menghidap denggi.

“Namun selepas sampel darahnya dihantar ke HSB, doktor mengesahkan darahnya mengalami masalah sebelum dia terpaksa dirujuk ke hospital ini untuk rawatan susulan.

“Ujian CT Scan yang dilakukan awal tahun ini mendapati anak saya menghidap kanser limfoma dan perlu mendapat rawatan sehingga tiga kali seminggu di HSB menyebabkan saya terpaksa mengambil cuti,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Ketika ini, Shahron bekerja sebagai tukang cuci di Pusat Kegiatan Guru Sik dengan gaji RM800 sebulan, manakala suaminya, Hasdi Ahmad, 47, hanya bekerja sebagai penoreh getah dengan pendapatan tidak menentu.

Beliau berkata, anak sulungnya yang sebelum ini bekerja di Langkawi terpaksa berhenti kerja bagi membantu Nur Farahannis, manakala anak bongsunya, Muhammad Azim Bashir, 16, masih belajar di Tingkatan Empat Sekolah Menengah Sains Pokok Sena.

“Sebelum ini saya kerap mengambil cuti kerana perlu menemani anak mendapat rawatan, namun sejak beberapa bulan lalu, saya terpaksa membayar RM33 sehari kepada rakan sekerja yang menggantikan tugas ketika saya bercuti.

Shahron berkata, anaknya itu baru selesai menjalani pembedahan membuang kelenjar limfoma di bahagian belakang limpa Khamis lalu dan hanya menunggu keputusan sama ada anaknya perlu meneruskan rawatan kimoterapi atau sebaliknya.

“Kami ada menerima bantuan bulanan RM150 dari Jabatan Kebajikan Masyarakat, tetapi ia tidak cukup menampung perbelanjaan perjalanan dari Sik ke Alor Setar kerana kami terpaksa menaiki bas,” katanya yang boleh dihubungi menerusi talian berikut untuk salurkan bantuan:

013-4114571
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Sik - Seorang gadis pintar merayu sumbangan bagi melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaysia Sabah 4 September ini berikutan keluargan...


Sik - Seorang gadis pintar merayu sumbangan bagi melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaysia Sabah 4 September ini berikutan keluarganya tidak mampu menyediakan belanja diperlukannya.

Nurul Natasha Anuar, 20, dari Kampung Sadu di sini, memerlukan RM4,000 iaitu bagi membayar yuran pengajian RM2,050, tiket penerbangan RM1,500 serta keperluan lain yang belum dibeli.

Dikenali sebagai Ayong, dia tidak mempunyai cara lain lagi untuk mendapatkan wang bagi menampung pelajarannya dalam Ijazah Sarjana Muda Ekonomi (Ekonomi Sumber Manusia).

“Ibu saya Halimaton Husin, 44, menjual ulam di pasar tiga hari seminggu dengan pendapatan RM70 hingga RM80 sehari.

“Ini bermakna pendapatan ibu secara purata hanya RM30 sehari dan dengan wang itulah dia menyara tiga lagi adik saya yang masih bersekolah.

“Wang itu hanya cukup untuk persekolahan mereka manakala makan minum harian, kami makan di rumah datuk yang tinggal bersebelahan dengan rumah kami,” katanya anak sulung daripada lima beradik itu.

Nurul Natasha mengharapkan sumbangan orang ramai sebelum menerima wang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional.

Sementara itu, Halimaton berkata, dia runsing memikirkan nasib anak sulungnya namun pada masa sama gembira apabila Nurul berpeluang melanjutkan pelajaran.

“Saya terpaksa membesarkan anak bersendirian semenjak lima tahun lalu selepas bapa mereka gagal dikesan.

“Walaupun hidup kami dihimpit kemiskinan, anak saya suka belajar. Nurul sendiri memperoleh CGPA 3.25 dalam keputusan STPM tahun lalu,” katanya.

Bagi mereka yang mahu membantu Nurul Natasha atau Ayong, boleh menghubungi talian berikut:

013-4981480
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Rakyat Malaysia yang kini menerima rawatan di sebuah hospital di Australia memerlukan dana kewangan bagi menampung kos rawatan yang kin...


Rakyat Malaysia yang kini menerima rawatan di sebuah hospital di Australia memerlukan dana kewangan bagi menampung kos rawatan yang kini mencecah AUD15,000 (RM45,000).

Zakaria Darus, 50, dari Taman Seroja, Sungai Layar, Sungai Petani, dimasukkan ke Royal Brisbane and Women's Hospital akibat serangan angin ahmar ketika mahu menghadiri majlis konvokesyen anak sulungnya, Farhan, 22, pada 18 Julai lalu.

Isterinya, Normahani Alli, 45, berkata Zakaria mula menunjukkan petanda apabila suaminya hampir terjatuh di dalam bilik air tetapi dia berjaya menahan badan lelaki itu.

“Kami berdua tiba di Gold Coast pada 17 Julai lalu, sebelum dijemput anak ke penginapannya di Toowong, Brisbane untuk menghadiri majlis konvokesyen di Universiti Queensland pada keesokkannya.

“Sebenarnya suami memang menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi. Dia kelihatan lemah sejak kami tiba di lapangan terbang sehingga hampir terjatuh di dalam bilik air di rumah anak,” katanya.

Normahani berkata, mereka memerlukan kira-kira AUD400 bersamaan sekitar RM1,200 sehari untuk kos rawatan suaminya di hospital berkenaan.

Katanya, dia dimaklumkan suaminya juga perlu dirawat kira-kira dua minggu lagi bagi memastikan keadaannya sudah stabil sebelum dibenarkan dibawa pulang ke Malaysia.

“Kami juga memerlukan kira-kira RM10,000 bagi kos penghantaran pulang suami.

“Setakat ini kami menggunakan duit simpanan yang ada untuk membiayai kos rawatan, memandangkan suami mengambil Skim Pemberhentian Sukarela ketika bekerja kilang pada April lalu.

“Bagaimanapun, simpanan kami semakin susut kerana turut menanggung empat lagi anak berusia 12 hingga 20 tahun yang masih belajar, dan saya pula hanya bekerja sebagai pembantu tadika dengan gaji RM500 sebulan,” katanya.

Orang ramai yang bersimpati dengan keluarga ini boleh menghulurkan sumbangan ke akaun bank berikut atas nama Normahani Alli atau melalui:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kulim - Enam beranak yang hidup menumpang di rumah pusaka arwah bapa mereka di Kampung Bagan Sena, Labu Besar mohon bantuan kediaman lebi...


Kulim - Enam beranak yang hidup menumpang di rumah pusaka arwah bapa mereka di Kampung Bagan Sena, Labu Besar mohon bantuan kediaman lebih selesa.

Pengawal keselamatan, Muhd Zamri Hussain,46 berkata selepas arwah bapa mertuanya Saad Awang Teh meninggal beberapa tahun lalu dia, isteri dan empat orang anaknya tinggal menumpang di situ.

Menurutnya, rumah pusaka itu telah dibina pejabat zakat pada tahun 2007 kini sudah semakin uzur dan terdapat banyak kerosakan. “Sebelum ini kami duduk dengan pak mertua, lepas dia meninggal kami terus duduk di sini kerana tak ada rumah lain.

“Banyak rosak, atap bocor. Pintu bilik pun habis reput. La ni (sekarang) bilik air pun sudah tak boleh guna. “Anak-anak masih kecil, banyak nak guna duit untuk sekolah, makan lagi,” katanya.

Menurutnya, rumah ini pula dibuat di atas tanah kakak ipar dan bimbang juga memikirkan kehidupan keluarganya pada masa akan datang. “Risau juga ini tanah orang, rumah orang. Nanti kalau apa-apa jadi kami nak duduk di mana.

“Nak buat rumah sendiri memang lah tak mampu. Nak baiki rumah ini nanti kalau tuan dia nak balik masalah juga,” katanya. Muhd Zamri memohon mana-mana pihak untuk membantu menyediakan sebuah rumah yang lebih selesa untuk mereka sekeluarga.

“Saya ada tanah untuk sediakan tapak rumah. Ada rumah sendiri senang sedikit kalau nak buat apa-apa. “Harap ada lah mana-mana pihak dapat membantu kami sekeluarga,” katanya. Orang ramai boleh menyumbang kepada keluarga ini melalui:


Sungai Petani - Sukarelawan terdiri daripada individu dan NGO memohon bantuan orang ramai untuk bersama-sama meringankan beban membaik pu...


Sungai Petani - Sukarelawan terdiri daripada individu dan NGO memohon bantuan orang ramai untuk bersama-sama meringankan beban membaik pulih rumah remaja kurang upaya yang lumpuh akibat dihempap konkrit enam tahun lalu.

Penyelaras Projek yang juga Timbalan Pengerusi Persatuan Sayang Sungai Petani Kamaruddin Kassim berkata, proses baik pulih rumah Aziana Shaari, 14, dijangka bermula Rabu ini dan mengambil masa sehingga hujung bulan untuk disiapkan.

Katanya, bagi fasa pertama kerja membaik pulih akan bermula di bahagian dapur bagi memudahkan ibu dan ahli keluarga Aziana menguruskannya termasuk untuk ke tandas.

“Kita sudah melancarkan dana ini sejak lima hari lalu dan sehingga kini kita memperoleh sebanyak RM6,600.

“Bagaimanapun, kita mengharapkan dana sekurang-kurangnya RM35,000 bagi membaik pulih rumah keluarga ini.

“Daripada pemerhatian dan tinjauan yang dijalankan, struktur rumah mereka tidak sesuai dihuni kerana tiada jaminan keselamatan memandangkan rumah tidak mempunyai tiang dan alang,” katanya.

Kamaruddin berkata, fasa A dijangka mengambil masa selama seminggu namun bergantung keadaan cuaca dan proses akan diteruskan ke fasa seterusnya iaitu di ruang tamu dan bilik tidur.

“Setakat ini keperluan yang kita lihat adalah kawasan dapur kerana sering dimasuki air setiap kali hujan.

“Kita harap dengan usaha dilakukan ini dapat memberi keselesaan kepada Aziana dan keluarganya,” katanya.

Sebelum ini media pernah melaporkan mengenai kepayahan hidup seorang remaja yang hanya mampu terbaring dan terpaksa bergantung sepenuhnya dengan ibunya, Fatimah Hashim, 47, yang hanya bekerja sebagai pembantu kedai makan.

Kejadian malang yang menimpa remaja berkenaan berlaku ketika Aziana cuba memetik buah mangga dengan memanjat dinding rumah setinggi dua meter sebelum terjatuh hingga menyebabkan dirinya dihempap konkrit.

Orang ramai yang ingin membantu boleh hulurkan sumbangan kepada akaun bank berikut atas nama
Persatuan Sayang Sungai Petani atau hubungi Kamaruddin:

011-23811568
Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Baling - Kekangan kewangan memaksa seorang isteri menyewa kereta setiap kali menghantar suaminya yang lumpuh ke klinik. Zaiton Abdul Az...


Baling - Kekangan kewangan memaksa seorang isteri menyewa kereta setiap kali menghantar suaminya yang lumpuh ke klinik.

Zaiton Abdul Aziz,52, berkata, suaminya Yahya Che Man,55, terpaksa dihantar menaiki kereta jiran kerana keluarganya hanya memiliki motosikal.

Menurutnya, Yahya yang jatuh sakit pada 9 Mei lalu perlu menerima rawatan dua kali seminggu di sebuah klinik kerajaan.

“Keluarga kami tak ada motosikal, anak nombor dua ada la kereta tapi rosak. Setiap kali ke klinik makcik bayar RM50 dekat jiran.

“Bila suami dah sakit, tinggal makcik dan anak ketigalah yang pergi menoreh. Sekarang dengan musim hujan, pendapatan kami pun tak menentu,” katanya ketika ditemui di Kampung Keledang Dalam.

Tambahnya, suami yang merupakan tunjang belakang mencari nafkah selama ini terpaksa bergantung dengan tiub untuk minum.

“Ingatan dia pun terjejas, nama anak-anak kadang-kadang suami lupa. Sejak sakit, suami hanya boleh minum susu,” katanya.

Menurutnya, rawatan selanjutnya menanti Yahya ialah pada 6 Mei depan. “Untuk ke depan ni pun terpaksalah makcik sewa kereta sekali lagi, nak buat macam mana,” katanya

Selain kos sewa kereta katanya, dia juga perlu menyediakan susu tin dan lampin pakai buang. “Susu tin tahan untuk 15 hari, lampin tahan untuk tiga minggu. Susu tin harganya RM81.90, campur dengan lampin ada la RM100 ke atas makcik kena belanja,” katanya.

Zaiton berkata, empat daripada tujuh anaknya masih dalam tanggungan. “Anak perempuan sulung dan kedua masing-masing dah kahwin dan ada anak. Suami depa hanya kerja ambil upah.

“Anak ketiga pula ambil upah menoreh. Tiga lagi bersekolah di SMK Kuala Pegang di tingkatan enam dan dua anak kembar di tingkatan dua. Paling bongsu, 9 tahun, tapi tak mahu bersekolah,” katanya.

Menurutnya, ketika ini dia masih menanti kelulusan permohonan bantuan daripada Lembaga Zakat Negeri Kedah. “Pihak LZNK dah datang rumah makcik ambil maklumat, harap-harap diluluskan bantuan tu untuk urusan suami. “Bantuan JKM pula makcik tak minta sebab tak tau berurusan,”.

Orang ramai yang bermurah hati boleh menghulurkan bantuan ke akaun bank berikut atas nama
Yahya Che Man:

Progress:

RM0 raised

Goal: RM500

Kongsi Portal Ini